Akut hjälp genast.

#1 - 4 juni 2007 14:01
Termometern sprack och en del av "svarta kulorna gick ut" suck. Nu ska jag genast byta vatten. Första gången. Måste jag tänka på något specielt och hur ska jag göra. ?
#2 - 4 juni 2007 14:19
Måste jag ha någon sorts medel , eller kan jag bara hela i vatten från kranen ?
#3 - 4 juni 2007 14:29
sug upp området med kulor och glasbitar och sanden där för att var säker på att få bort de vassa skärvorna som kan skada fisken! detta har hänt mig en gång också[:o]
#4 - 4 juni 2007 14:34
Jo men nu ska jag också rengöra akvariet. Måste jag ha något medel ?
#5 - 4 juni 2007 14:40
Arek91 skrev:
Jo men nu ska jag också rengöra akvariet. Måste jag ha något medel ?

Du MÅSTE inte ha i något medel men om du vill kan du tillsätta lite vattenberedningsmedel och bakteriekultur.
#6 - 4 juni 2007 14:42
Men ska jag bara hälla in nytt ljumet kranvatten. Sätta in allt och sätta i gång pumpen och sätta fiskarna in direkt ? måste man inte vänta lite så kloren går bort ?
#7 - 4 juni 2007 14:57
What?? haru rivit ur hela kvariet och skrubbat det?
#8 - 4 juni 2007 14:59
Nej för fasen. Men sen när jag ska göra det. Hur ska jag göra då.
#9 - 4 juni 2007 15:05
men varför ska du tömma karet för att rengöra det.... skrapa rutor o kanske slamsuga botten är ju fullt tillräckligt, annars blir det som en nystart och det vill man inte utsätta fiskarna för!
#10 - 4 juni 2007 15:56
nej men sen när jag bytar vatten måste jag ta det från kranen.

Och en viktig fråga till. Jag lyckades inte ta ut alla kulor men glaset tog jag ut. Det är jävligt svårt att ta ut dem svarta kulorna. Är dem giftiga och kan dem döda fiskarna. Dem är på botten glaset så jag tog stenar över dem så dem inte syns för fiskarna.
#11 - 4 juni 2007 15:58
?? har du ingen slamsug....
#12 - 4 juni 2007 16:01
Nej. Hur mycket kostar det och vad används till dem. Är dem giftiga och kan dem skada. Eller skadar kulorna endast när fiskarna äter det.
#13 - 4 juni 2007 16:03
det är blykulor och bör sugas upp ur karet! här har du en slamsug http://www.pwss.se/product.php?productid=665&cat=57&page=1...
#14 - 4 juni 2007 16:05
men för att suga upp kulorna kan du ta vilken slang som helst...
#15 - 4 juni 2007 16:24
Okej. Men ja som sagt är det giftigt ? eller bara om fisken äter det. Ska försöka med slangen
#16 - 4 juni 2007 16:44
kan förgifta fisken utan att det äts

plocka upp dom bara så e det lungt samma med glasskivorna så dom inte skär sig.

har glasröretsjälva termometern gått sönder o det är en kvicksilver så e de inte mycke du kan göra
#17 - 4 juni 2007 17:25
Hur ska jag göra. Ska jag ta en vanlig slang och hur ska jag suga ?
#18 - 4 juni 2007 19:59
Du sätter en hink utanför akvariet så att hinken står lägre än akvariet.
Sen håller du för ena änden av slangen och fyller hela slangen med vatten.
Sen håller du kvar fingret för ena änden av slangen över hinken, men sänker ner den andra änden under vattnet i akvariet. Du släpper sen fingret från den ände som är i hinken och VIPS så börjar vattnet att rinna ner i hinken. Så kan du suga upp kulorna. Men så fort du lyfter slangen ovanför vattenytan i akvariet kommer det såklart sluta rinna.

Byt inte allt vatten på en gång och gör inte rent filtret eller sanden! Då tar du bort alla nyttiga bakerier...

Ta bort dom små blykulorna först och främst... Sen byter du 50% av vattnet, och tillsätt helst någon form av vattenberedningsmedel som tar bort klor och skapar bra bakeriekultur (tex "Aquasafe"). Sen kan du byta 30-50% efter några dagar igen, och fortsätta så ett tag. Då borde allt gå bra...
#19 - 4 juni 2007 21:25
Okej kan man inte byta allt vatten på samma gång ?
#20 - 4 juni 2007 21:45
Nu fick jag bort glaset. Nu är det gulorna som är på botten under stenarna. Så det blir mycket svårt att ta bort varenda en...
Bilagor:
#21 - 4 juni 2007 22:00
Men gör det någon ting om kulorna ligger där nergrevda i stenar ?
#22 - 5 juni 2007 06:58
Arek91 skrev:

Svar: Ja

Som folk har skrivit innan: Ta en hink och ställ den nedanför akvariet, sen tar du en slang och suger ut vatten så det rinner ner i hinken. Med denna slangen kan de sedan "dammsuga" på botten.

Sug runt hela området där du tror kulorna finns, det är ju absolut ingen fara om grus och stenar åker med, viktigare att få ut blykulorna.

Töm akvariet på max 30% sen fyller du på med kallt vatten. Tempen bör då inte sjunka mer än 3-4 grader, något som fiskarna är helt ok med.

Ljummet vatten (vatten från varmvattenledningar) är inte alltid att rekommendera pga gamla kopparrör.
#23 - 5 juni 2007 11:51
Några råd inför framtiden, vet du allt detta redan så kan du strunta i det:

Du ska ALDRIG byta allt vatten på en gång. Det är inte kranvatten som är bra för fiskarna, utan "inkört" vatten som det finns en bra bakteriekultur i. Så när detta med blykulorna är löst, byt endast 20-30% vatten en gång i veckan.
Det är bra att tillsätta bakteriekultur från en flaska (till exempel Aquasafe) i det nya kranvatten man häller i, för att skydda fiskarna mot farliga ämnen som kan finnas i kranvattnet.

Gör inte rent filtret! Det behöver endast göras rent när det är så skitigt att hastigheten på vattenströmmen har minskat rejält. Då ska man bara krama ur filtermassan i en hink med gammalt akvarievatten... annars dör dom nyttiga bakterierna som bryter ner skiten i akvariet och gör den till nyttiga ämnen. Man ska alltså INTE skölja filtret i vanligt kranvatten.

Man behöver inte göra rent på botten heller, det räcker med att suga upp skiten som ligger allra överst och ser ful ut. Men när en bra bakterieflora skapats i akvariet bryts bajset ner fort och försvinner nästan genast.

Även bottenmaterialet (sanden) är ju en del av akvariet och i denna sitter många nyttiga bakterier... Så det är viktigt att du får upp alla giftiga blykulor. Hoppas du lyckas suga upp alla kulorna, lycka till!
#24 - 5 juni 2007 12:01
Tack , Men kan jag inte byta 50 % vatten i mitt 54 liters per månad ?
#25 - 5 juni 2007 12:44
Arek91 skrev:
Tack , Men kan jag inte byta 50 % vatten i mitt 54 liters per månad ?

Jag har ett 54 liters. Jag byter ca 15-18 liter (två hinkar) en gång i veckan, samtidigt slamsuger jag botten. Det har funkat jättebra i ca 1 1/2 år. Jag tillsätter 5 ml Aquasafe (för att ta bort klor och annat i kranvattnet) vid varje byte. I början hade jag även i lite Nitrivec (nyttiga bakterier) vid varje byte men nu när akvariet varit igång så länge har jag slutat med Nitrivec.
Jag tror att 50% en gång per månad chockar fiskarna för mycket, bättre med mindre byten oftare.
#26 - 5 juni 2007 14:10
Arek91 skrev:
Det har du ju redan fått svar på eller hur! du har väl även vart på zoopet ett tag och borde snappat upp att man tex inte byter allt vatten på en gång....
#27 - 5 juni 2007 14:39
Okej ...... kan jag inte göra större vatten byten per månad ? läste det någonstans ..
#28 - 7 juni 2007 07:21
Arek91 skrev:
Okej ...... kan jag inte göra större vatten byten per månad ? läste det någonstans ..

Jag säger detta en gång, sen upprepar jag mig inte.

För fiskarnas välmående är det bättre med flera mindre byten oftare, än ett stort vattenbyte.

Alltså: byt hellre 10 l i veckan (kallt vatten) än 30 liter en gång i månaden.

Enda undantaget är vid stora nitritproblem, eller sjukdom. Då kan man behöva göra 50% vattenbyte.

Annons