När akvariet börjar ha ojämn lutning vid hörnen är det dags att börja fundera på att göra något åt det. Har väll redan nämnts i tråden men det är då akvarium oftast spricker, kanske bara en liten "reva" eller så exploderar rutan och man har en svallvåg upp på väggarna i rummet. Man bör vara noggrann när man lodar in akvariet och man bör också tänka på att vissa material sätter sig mer än andra material.
Jag menar nu inte att du inte kan bygga, men man får tänka på att akvariet ändå kommer väga en hel del med grus, sten och vatten så att hyllan bör kunna klara 60kg minst. Oftast det som många missar när de köper en klen bänk på IKEA och tror att den skall palla akvariets tyngd utan att skiten börjar bågna och karet börjar läcka i fogarna. Och en sak till man bör kolla upp är hur hemförsäkringen täcker ev. vattenskador från läckande/kraschade akvarium. Eftersom jag vet hur mycket 54l vatten är att torka så är jag inte den som säger skit i lodningen....
//Camilla
Håller med fullständigt, har ett 160 L sällskap i vardagsrummet också, det lutar möjligtvis marginellt knappt märkbart åt vänster men inte på diagonalen absolut inte... Dock så är bänken i i behov av att ses över..
Den är väll ca: 3 år och designad av mig, byggd av brorsan som är snickare, men efter en del flytter så behövs en del skruvar dras åt, ska dessutom dra dit bakstycke för lite extra stabilitet tror jag, ev. bygga ny...
Jag har ju själv ej byggt arbetsbänken i förrådet, så hur vet jag vad den klarar?
Nicke