AKUT hjälp ang. mäsk dunk.

#1 - 9 juli 2010 21:25
Hallå. Använder mig av mäsk i karet. Har en mäsk dunk på 5L -slang /backventil -reningsflaska -slang/backventil -syresten. Har funkat fint tidigare. Kopplade i 5L dunken igår så jag vet inte om det varit så hela tiden och ska vara så men just nu så ser det ut som att 5L dunken ska sprängas, den är alldeles rund i botten och på sidorna men det bubblar knappt i reningsflaskan. Är det något fel på backventilen mellan mäsk dunken och reningsflaskan? För om jag trycker lite på mäsk dunken så bubblar det fint i reningsflaskan?
#2 - 9 juli 2010 21:49
Spammar upp den. Behöver veta om jag måste skruva upp mäskkorken under natten??:O Eller är det normalt att hela dunken sväller
#3 - 9 juli 2010 22:17
Ingen av 12 läsare hade svar? :S klippte av slangen som gick från mäsken till backventilen.
#4 - 9 juli 2010 23:39
Det är en sån här backventil som troligtvis krånglar: http://www.pwss.se/product.php?productid=7261&cat=30&page=1

Den är bara några dagar gammal. Men det kanske inte funkar med en backventil som är till för luftpumpar? Har dock en annan som är till för luftpump efter reningsflaskan också och den funkar utan problem.
#5 - 10 juli 2010 08:01
makki skrev:
Spammar upp den. Behöver veta om jag måste skruva upp mäskkorken under natten??:O Eller är det normalt att hela dunken sväller

Man brukar vilja stänga av Co2 -tillförslen under de timmar man inte har belysningen tänd. Dock skulle jag vilja påstå är det så pass dålig upplösning med mäskdunk/syresten att det inte är nödvändigt i varje fall. Men varför skulle den svälla mer över natten?
#6 - 10 juli 2010 08:21
Peacefrogh skrev:
Man brukar vilja stänga av Co2 -tillförslen under de timmar man inte har belysningen tänd. Dock skulle jag vilja påstå är det så pass dålig upplösning med mäskdunk/syresten att det inte är nödvändigt i varje fall. Men varför skulle den svälla mer över natten?

Jo jag vet, jag har brukat göra det. Men nu har jag den inkopplad i ett innerfilter. Syrestenen ligger i filterbehållaren och bubblorna som kommer åker med o krossas, sen på natten är innerfiltret avstängt.. Jag menar inte att den sväller mer över natten, det hade lika gärna kunna vara på dagen :O Alltså den där dunken kopplade jag i igår och sen var jag inte hemma så jag vet inte om den har sett likadan ut på dagen också. MEN det jag egentligen vill veta är ifall folk som kört med 5L dunk har fått samma "problem" dvs. dunken har svällt?
#7 - 10 juli 2010 15:18
Ingen? Nån som annars kan svara på ifall ytterfiltret börjar låta om man kör in co2 bubblorna dit?
#8 - 10 juli 2010 16:10
Snälla hjälp nu. Över 70st har läst tråden men 1 har svarat? Ska iväg imorn och måste fixa det tills dess. Nu är jag osäker på om det är den nya backventilen felet är på. För när jag klippte av slangen som går från reningsflaskan till den andra backventilen då börja det bubbla grymt mycket i reningsflaskan. Men sen när jag kopplar in slangen från reningsflaskan till backventilen mellan renings och syrestenen då slutar det bubbla igen och trycket i mäskflaskan ökar.

Om det är till nån hjälp kan jag tillägga att innerfiltret som syrestenen går in i köpte jag igår. Och det är efter att jag har kopplat in den dit detta problem troligtvis har uppstått men jag förstår inte hur det skulle kunna påverka.
#9 - 10 juli 2010 16:24
Har du provat att blåsa i backventilen? Om det är en vanlig för luftpumpar så skall det gå fint att blåsa genom den åt ena hållet men åt andra skall det vara stopp. Har ventilen fastnat eller blivit felvänd så är det ju rätt naturligt om dunken sväller upp.
#10 - 10 juli 2010 16:39
Jag har blåst i den och antar att det kom igenom från ena hållet då för att det kom ut vatten som hade samlats där inne. Fel väg är den inte. Håller på att bli helt galen :( Har funkat hur fint som helst tidigare.
#11 - 10 juli 2010 16:48
Skulle tro att du kan skippa backventilen mellan reningsflaskan och stenen, Hur stor reningsflaska har du?? Va jag har fattat så blir det ju betydligt mindre tryck ut från reningsflaskan än från mäsken så och beroende på hur stor reningsflaska du har...mindre flaska mindre tryck.

Verkar som det är för lite tryck för att ventilen ska öppna...
#12 - 10 juli 2010 17:20
Ursäkta cavelzini om jag är trög men förstår inte ditt inlägg. Backventilen mellan reningsflaskan och stenen är ju den viktigaste? Skulle dock kunna skippa den mellan mäsken och reningsflaskan men det blir ett jobb o göra det eftersom slangen är ju av där isåfall. Har en reningsflaska på 1,5L. Men hur kan det vara för lite tryck ifall mäsk flaskan sväller upp? Det är ju som att det inte tar sig över till reningsflaskan. Men om jag klipper slangen mellan reningsflaskan och den andra backventilen då kommer gasen från mäsken över till reningsflaskan. Vet dock inte hur det går till. Vet inte om du förstår mitt inlägg heller :)
#13 - 10 juli 2010 17:34
makki skrev:
Ursäkta cavelzini om jag är trög men förstår inte ditt inlägg. Backventilen mellan reningsflaskan och stenen är ju den viktigaste? Skulle dock kunna skippa den mellan mäsken och reningsflaskan men det blir ett jobb o göra det eftersom slangen är ju av där isåfall. Har en reningsflaska på 1,5L. Men hur kan det vara för lite tryck ifall mäsk flaskan sväller upp? Det är ju som att det inte tar sig över till reningsflaskan. Men om jag klipper slangen mellan reningsflaskan och den andra backventilen då kommer gasen från mäsken över till reningsflaskan. Vet dock inte hur det går till. Vet inte om du förstår mitt inlägg heller :)

Ta bort backventilen mellan dunken och flaskan. Den fyller ingen funktion men gör ingen direkt skada om den inte är tät. Så skaffa en rörbit att ersätta den med.
Kolla sedan vad som händer om du tar bort slangen vid stenen.
Om svullnaden går ned behöver du en sten med mer genomströmning.
Om inte. Kolla att den kvarvarande backventilen fungerar genom att blåsa i den.
Du kommer alltid att ha ett visst mottryck i dunken pga vattenpelaren i flaskan samt
vattenpelaren i akvariet mellan stenen och vattenytan.

PS har du kollat så backventilerna inte är felvända? Det skall gå lätt från gassidan och vara stopp från vattensidan.
#14 - 10 juli 2010 17:39
makki skrev:

Ok...kanske jag som är ute och cyklar men kör du samma sorts tryckstyrda backventiler så beror det troligtvis på att det är för dåligt flöde i utloppet (stenen) lr att den ventilen är för okänslig så att den släpper igenom mindre mängd gas då du har mindre tryck på den gentemot den ventilen från dunken och hela systemet stoppar då upp...dunken sväller
#15 - 10 juli 2010 17:40
bossep skrev:
Ta bort backventilen mellan dunken och flaskan.

Kolla sedan vad som händer om du tar bort slangen vid stenen.

Om svullnaden går ned behöver du en sten med mer genomströmning.

Om inte. Kolla att den kvarvarande backventilen fungerar genom att blåsa i den.

Du kommer alltid att ha ett visst mottryck i dunken pga vattenpelaren i flaskan samt

vattenpelaren i akvariet mellan stenen och vattenytan.

PS har du kollat så backventilerna inte är felvända?

Om jag tar bort backventilen mellan dunken och flaskan så måste jag byta slangar helt. Alltså ta bort limmet runt korken och limma dit ny. Får bli när jag kommer hem isåfall, ons-tors nästa vecka. Men det där med stenen kanske jag borde testa före? Saken är det att den har ju funkat tidigare. Det är en citronträ bit som är ca 1vecka gammal. Backventilerna är ej felvända.
#16 - 10 juli 2010 17:42
cavelzini skrev:
Ok...kanske jag som är ute och cyklar men kör du samma sorts tryckstyrda backventiler så beror det troligtvis på att det är för dåligt flöde i utloppet (stenen) lr att den ventilen är för okänslig så att den släpper igenom mindre mängd gas då du har mindre tryck på den gentemot den ventilen från dunken och hela systemet stoppar då upp...dunken sväller

Jag kör inte samma sorts backventiler. Men ifall de skulle vara så att det är syrestenen som inte släpper ut nog mycket så skulle ju reningsflaskan också svälla upp antar jag och det skulle ju även bubbla från den hela tiden vilket det inte gör.
#17 - 10 juli 2010 17:46
makki skrev:
Om jag tar bort backventilen mellan dunken och flaskan så måste jag byta slangar helt. Alltså ta bort limmet runt korken och limma dit ny. Får bli när jag kommer hem isåfall, ons-tors nästa vecka. Men det där med stenen kanske jag borde testa före? Saken är det att den har ju funkat tidigare. Det är en citronträ bit som är ca 1vecka gammal. Backventilerna är ej felvända.

Enda orsaken till den svullna dunken är ökat mottryck. Gör en felsökning genom att eliminera bit för bit. Har du kollat väck på slangen?
la till en bit ang. backventilen. byt ut den mot en rörbit eller dylikt så slipper du byta slangen. om du inte har den för tight funkar det som säkerhetsventil. Det hoppar isär i stället för dunk explosion!
#18 - 10 juli 2010 17:50
makki skrev:
Jag kör inte samma sorts backventiler. Men ifall de skulle vara så att det är syrestenen som inte släpper ut nog mycket så skulle ju reningsflaskan också svälla upp antar jag och det skulle ju även bubbla från den hela tiden vilket det inte gör.

Det kan vara att du inte ser trycket i flaskan. Om dunken är fyrkantig och flaskan rund ser du mer uppsvällning i dunken.
Om det är stopp före eller EFTER flaskan blir det inga bubblor i den.
#19 - 10 juli 2010 17:54
Den främsta orsaken till att du skall ta bort backventilen mellan dunken och flaskan är att den skit flaskan skall ta bort kan sätta igen backventilen.
#20 - 10 juli 2010 17:54
makki skrev:

hmmm, som du skrivit i tråden att det bubblar i rengöringsflaskan när du trycker på den så verkar det lite som att det är för stort mottrysk i rengöringsflaskan...märkte när jag körde igång att mäskflaskan spände lite i början innan det byggts upp tillräckligt tryck för att orka motverka vattnet i reningsflaskan orka trycka igenom gasen...du skulle ju kunna göra ett enkelt test och minska vattenmängden lite i reningsflaskan för att på så vis få mindre tryck
#21 - 10 juli 2010 17:56
Som jag sagt tidigare:
Ta bort backventilerna och blås i dom. Det skall gå lätt från ena sidan och vara stopp från den andra.
#22 - 10 juli 2010 17:57
Jag testade med en annan syresten jag hade och då funkade det inte heller. Men när jag nu testar utan syresten alls så bubblar det? :O
#23 - 10 juli 2010 18:01
Jag skröt för fort.. Det bubblade hur fint som helst nyss men sen så sänkte jag ner slangen lite och då slutade de bubbla i båda reningsflaskan och i slangen som går till vattnet. Förstår inte var problemet är. Det verkar vara lika o lägga ner mäsk skiten.
#24 - 10 juli 2010 18:03
vet inte va det kan bero på hade samma grej här bubblade hur fint som helst ända tills jag stoppa ner stenen djupare än 10 cm ner i karet:confused:
#25 - 10 juli 2010 18:05
Jadu :/ Då är det lika o lägga ner mäsk projektet eftersom innerfiltret som jag drar co2-slangen till ska jag ha längre ner i karet eftersom annars blåser den ju ut allt direkt på ytan. Vill ju att det ska hinna snurra runt lite i karet.

Innan jag hade fixat innerfiltret så hade jag syrestenen liggandes på botten och det funkade hur fint som helst.

så grymt förbannad jag är. Om jag vikar lite på slangen som går till akvariet så kan de bubbla på sjukt fint i några sekunder men sen lägger bubblandet av i båda reningsflaskan och karet. !!!!!!!!!
#26 - 10 juli 2010 18:12
Har lagt det på hyllan här just nu iaf. men det borde ju gå att få det att funka tycker jag då ändå relativt många kör med det systemet...du får forska vidare på och se ifall du hittar nån lösning som funkar:)
#27 - 10 juli 2010 18:14
cavelzini skrev:
vet inte va det kan bero på hade samma grej här bubblade hur fint som helst ända tills jag stoppa ner stenen djupare än 10 cm ner i karet:confused:

Det är det största motståndet som styr trycket i dunken. Det vill säga:
Om vattendjupet i flaskan är större i flaskan en mellan stenen och vattenytan så är det flaskan som styr. annars är det det motståndet i syrestenen samt vattendjupet mellan den och vattenytan.
Prova att ta bort citronbiten och sänk ned bara slangen.
Det kan vara så att trät har svällt lite och därför har motståndet ökat.
#28 - 10 juli 2010 18:22
bossep skrev:
Det är det största motståndet som styr trycket i dunken. Det vill säga:

Om vattendjupet i flaskan är större i flaskan en mellan stenen och vattenytan så är det flaskan som styr. annars är det det motståndet i syrestenen samt vattendjupet mellan den och vattenytan.

Prova att ta bort citronbiten och sänk ned bara slangen.

Det kan vara så att trät har svällt lite och därför har motståndet ökat.

Jag får kolla på det när/om jag kör igång systemet igen, blir som sagt inte föränn jag skaffat tester som jag kan lita på och fått lite stabilare vattenvärden i karet så att det inte blir så stora svängningar...höll ju fan på och förgifta invånarna när jag körde igång det senast, som tur va så va jag ju hemma och kunde åtgärda det snabbt
#29 - 10 juli 2010 18:23
Har provat med bara slangen också. Bubblade ett tag men sen slutade det också men det var fortfarande ett tryck i mäsk flaskan så var inte så att det sluta jäsa.
#30 - 10 juli 2010 18:26
makki skrev:
Har provat med bara slangen också. Bubblade ett tag men sen slutade det också men det var fortfarande ett tryck i mäsk flaskan så var inte så att det sluta jäsa.

Luta dig tillbaks och vänta lite så skall du se att det nog börjar bubbla när nog tryck byggts up.
Sedan är det bara att hoppas att inte dunken smäller innan dess![:o]
#31 - 10 juli 2010 18:33
Blåste nyss i den andra backventilen och den funkade som den skulle. Nog tryck har jag redan nu, skulle det funka som det ska så hade det bubbla för fullt eftersom det gjort det tidigare med mindre tryck. Hela flaskan ändrar ju form lite här o där. Finns inget mer jag kan göra nu får tyvärr lägga bort mäsk-systemet och köra utan co2.
#32 - 10 juli 2010 18:51
makki skrev:
Blåste nyss i den andra backventilen och den funkade som den skulle. Nog tryck har jag redan nu, skulle det funka som det ska så hade det bubbla för fullt eftersom det gjort det tidigare med mindre tryck. Hela flaskan ändrar ju form lite här o där. Finns inget mer jag kan göra nu får tyvärr lägga bort mäsk-systemet och köra utan co2.

Jaha
#33 - 10 juli 2010 19:25
Har kopplat bort reningsflaskan och kör slang rakt från mäskflaskan till syrestenen, får se ifall det funkar. Funkade nyss när jag hade utan syresten och slangen låg ganska högt uppe vid ytan. La på syresten och sänkte ner den nyss. Hoppas de funkar :)
#34 - 10 juli 2010 20:58
Fick det ej att funka så nu har jag tagit bort allt. Gör kanske ett nytt försök om nån vecka om jag får tag på sånna där grejjer som man skruvar fast i korken och sen slangen i den. Någon som vet vart sånna finns att beställa?
#35 - 13 juli 2010 09:49
makki skrev:
Ingen? Nån som annars kan svara på ifall ytterfiltret börjar låta om man kör in co2 bubblorna dit?

du vet att att jag itne kör med några backventiler alls. och inga problem heller. men jag stänger ju inte av min anläggning på natten heler för den delen.

ang. om ytterfilter låter. JA! det gör det isåfall. jag testade det först, att koppla in slangen på insuget till ytterfiltret. fick ta bort efter en halvdag. gick inte alls. lät hela tiden. o jag har ju mitt kar i sovrummet. så skippa det tror jag.
#36 - 13 juli 2010 09:52
makki skrev:
Fick det ej att funka så nu har jag tagit bort allt. Gör kanske ett nytt försök om nån vecka om jag får tag på sånna där grejjer som man skruvar fast i korken och sen slangen i den. Någon som vet vart sånna finns att beställa?

hemskt vad du verkar göra allt avancerat tycker jag. vadå för grej för att skruva fast i korken?? jag borrade, tröckte igenom slangen. silikonade runt, klart! inga backventiler, inget knussel alls. funkar fan helt awesome!
#37 - 18 juli 2010 16:05
Varför jag vill köpa såna där grejjer o skruva fast i korken är just för att det inte ska bli nån läcka = inge bubbel. Gjorde ju så som du har gjort, borrade hål osv. Funkade fint i lite över 1 vecka men om du har läst tråden så förstår du att det vart fel nånstans. Vill nog vara på den säkra sidan o köra backventil.
#38 - 18 juli 2010 17:38
Varför behöver du backventil?
#39 - 18 juli 2010 19:02
ja det undrar jag med. käns som det är den som kan vara boven i dramat ( nu har jag inte läst tråden igen på länge så jag har inte kollat om du redan försökt köra utan backventil)

backventil behöver du ju bara om du kopplar loss eller skruvar av korken, vilket du inte behöver göra mer än vi byte av mäsk o då kan man väl lägga slangen upp på karet så slipper du häverteffekten.
#40 - 19 juli 2010 01:30
Så det ni menar är att det inte finns någon risk för att det blir nån hävereffekt? Prövade även utan lite snabbt direkt från mäsk dunken, hade inte tid o pröva ordentligt men fick det inte o funka då heller. Ska göra ett nytt försök efter sommarn när jag inte är borta så mycket och kan hålla lite koll. Sen måste jag köpa ny slang o limma om allt igen :/
#41 - 19 juli 2010 09:53
Det är inte syrestenen som är för tät för bobblorna att hitta ut ifrån?

Vissa av stenarna är så pass kompakta att det krävs bra tryck för att bubblorna ska sippra ut. Testa med en trappa istället?
#42 - 19 juli 2010 17:21
makki skrev:
Så det ni menar är att det inte finns någon risk för att det blir nån hävereffekt? Prövade även utan lite snabbt direkt från mäsk dunken, hade inte tid o pröva ordentligt men fick det inte o funka då heller. Ska göra ett nytt försök efter sommarn när jag inte är borta så mycket och kan hålla lite koll. Sen måste jag köpa ny slang o limma om allt igen :/

Exakt! Som hannesc säger det är bara en fara när du har korken av.
#43 - 19 juli 2010 20:39
Jag testade utan syresten också och vart ej någon skillnad. Funkade med syresten innan.

Vill nog ändå ha en backventil åtminstone i slangen som går från renings till karet.
#44 - 19 juli 2010 21:07
makki skrev:
Jag testade utan syresten också och vart ej någon skillnad. Funkade med syresten innan.

Vill nog ändå ha en backventil åtminstone i slangen som går från renings till karet.

Se till så du sätter backventilen så att det inte blir hävert verkan om det hoppar isär mellan akvariet och backventilen! Murphy's lag säger att så kommer att ske!
Bilagor:
#45 - 19 juli 2010 23:16
Förstår inte riktigt vad du menar men varför skulle den hoppa isär där?
#46 - 19 juli 2010 23:55
makki skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar men varför skulle den hoppa isär där?

För att få dit backventilen så måste du kapa slangen eller?
Då får du en slangbit mellan akvariet och backventilen och en annan mellan backventilen och flaskan.
Om slangen släpper vid backventilen i den ändan som vetter mot akvariet kan du få hävert om den sitter under vatten nivån i akvariet!
#47 - 20 juli 2010 00:20
Jo klart om den släpper från backventilen. Men den sitter rätt bra :p Det kändes lite långsökt :D
#48 - 20 juli 2010 00:26
makki skrev:
Jo klart om den släpper från backventilen. Men den sitter rätt bra :p Det kändes lite långsökt :D

Det är helt upp till dig! Men efter ett långt liv med slangar och rör har jag lärt mig en sak. Skarvar och kopplingar är där det händer saker!
Jag har en stor skylt över mitt skrivbord. På den står det KISS (Keep It Simple Stupid) jag lever efter det!
#49 - 20 juli 2010 14:44
asumption is the mother of al fuck-ups säger jag :P
#50 - 25 juli 2010 20:01
Äh :) Ska göra ett nytt försök efter sommaren.
#51 - 26 juli 2010 07:24
[ATTACH=CONFIG]35750[/ATTACH]
Jag har superlim i alla mina skarvar. Se till att få systemet att fungera, sen superlimmar du skarvarna, skulle man behöva byta slang en vacker dag är det billigt nog att köpa nytt :)

Annons