AKUT HJÄLP Akvariet läcker

#1 - 4 juni 2007 15:29
Hjälp! Upptäckte för 10 min sedan att vårat 250 litersakvarium med en massa fiskar läcker, hela kortsidan rinner det vatten ifrån, det droppar hela tiden. Vad ska vi göra? Vi har fått låna ett 60 litersakvarium nu från en akvariekällaren och håller på att tömma 250 liters akvariet.
#2 - 4 juni 2007 15:32
uuujj då! prova att sänka vattennivån och se om det slutar läcka!!
#3 - 4 juni 2007 15:34
torka med papper och försök lokalisera läckan...
Bilagor:
#4 - 4 juni 2007 15:35
abbimicke skrev:
Hjälp! Upptäckte för 10 min sedan att vårat 250 litersakvarium med en massa fiskar läcker, hela kortsidan rinner det vatten ifrån, det droppar hela tiden. Vad ska vi göra? Vi har fått låna ett 60 litersakvarium nu från en zoobutik och håller på att tömma 250 liters akvariet.

ajaj....det var inte kul :(.....
#5 - 4 juni 2007 16:11
tryck i en kork i hålet
#6 - 4 juni 2007 16:27
som sagt när du tömmer kan du kanske se varifrån det läcker
men vore jag dig skulle jag lägga nya silocnfogar runt hela sen är det bara o hoppas på det bästa
#7 - 5 juni 2007 05:36
Det slutade läcka när vi sänkte vattennivån men nu har vi bestämt oss att silikonera runt på nytt.. Alla fiskar får vara i ett 50-60 liters akvarium tillfälligt. Hur länge tror ni att de klarar sig där med tanke på att det är för litet?

Har ni några tips på vad man ska tänka på när man skär bort det gamla silikonet? Hur lång tid tar det innan man kan ha vatten i akvariet igen efter att ha silikonat om det?

Har sökt men hittar itne svar på det här: Ska man ta bort precis ALL silikon, inte bara det som "syns" utan det som sitter mellan glasen?
#8 - 5 juni 2007 10:18
Ingen som vet något?
#9 - 5 juni 2007 12:23
Skär bort silikonen, tvätta rent med rödsprit/aceton och lägg på ny fog. Har för mig att silikon torkar 1-2 mm per dygn.
#10 - 5 juni 2007 13:20
[quote=abbimicke;975490Har sökt men hittar itne svar på det här: Ska man ta bort precis ALL silikon, inte bara det som "syns" utan det som sitter mellan glasen?[/quote]

Har läst nånstans här på Zoopet att man bara tar bort det "synliga" silikonet och låter det mellan glasen vara kvar.
#11 - 5 juni 2007 14:31
* Skär bort det invändiga silikonet med rakblad, man behöver inte dela glasen.
* Torka rent med aceton/kemiskt ren bensin eller liknande för att få bort smuts och fettfläckar.
* Lägg sen en ny silikonsträng i varje fog, fuktar fingret och jämna ut silikonsträngen med det fuktade fingret. När man lagt ett fog, reser man sig upp och andas in friskluft innan man fortsätter med nästa. (Akvariesilikon luktar starkt av ättika.)
* Sen låter man silikonet torka, står hur lång tid det tar innan det är genomhärdat på tuben. (Min sort tar 4 dygn.)
* Har man möjlighet så provfyller man akvariet i ett rum som är vattensäkert och låter det stå några timmar till ett dygn för att försäkra sig om att det är riktigt tätt innan man inreder det.
#12 - 5 juni 2007 15:26
Metalmaid:
Tack för svaret! (ojdå, kanske skulle ha fuktat fingret) ^^
#13 - 5 juni 2007 16:23
om inte akvariet är väldigt gammalt så räcker det man har vattennivån sänkt och sen silicona överdelen....
#14 - 5 juni 2007 21:03
Efter att ha silikonat om mitt 720 två gånger (första gången läckte) så känner jag att jag har ett par bra tips att erbjuda.

Var extremt noggrann med att plocka bort silikonet, den totala streckan rengjord i mitt kar blev ung. 7,5m och jag gjorde nog slut på 20-30 rakblad. Det kan se hur rent ut som helst men tar man ett nytt blad eller torkar lite snabbt med kemiskt ren aceton så blir det direkt mer. Målet är att allt ska bort så försök använda rakbladen taktiskt och kör åtminstone några vändor på varje område med så nära nya blad som möjligt.

Var nog med att inte skära in i fogarna mellan rutorna, det blir så dumt då.

Enklaste sättet att få snygga och proffsiga fogar är att köpa en fogskrapa, jag köpte en trepack på jula för 19:- som jag sedan fick smälta lite och platta till för att den skulle få bra vinkel.
Dra sedan vanlig maskeringtejp på båda sidorna om fogen på lagom avstånd, lägg på rejält med silikon och dra ut det med fogskrapan. Dra sedan bort maskeringstejpen och se fogen bli spikrak.
Hörnen är lite speciella, där får man ta fingret men personligen tycker jag saliv har för dålig effekt utan jag tar istället 1/10 diskmedel i vatten.

Tänk också på att silikon får en hinna ganska snabbt, när jag gjorde de långa 2m-streckorna på mitt 720 hann jag knappt lägga ut lagom mycket silikon och ta ett friskt andetag utan att det blev skrynkligt den första biten när jag drog ut det. Försök ta en strecka i taget men det gäller att arbeta taktiskt för att hörnen ska bli bra. Jag vill minnas att vi tryckte ut silikon några cm från hörnet och sedan körde uppåt, kortsidan och sedan långsidan. Min kompis tryckte silikon och jag kom så nära efter som det gick med fogskrapan för att inte hinna få tidigare nämnda hinna.
Planeringen spelar en viktig roll där, de 7,5 metrarna tog väl kanske 1,5 minut att göra och jag är tveksam till att man har så mycket mer tid på sig innan hörnen börjar ta stryk. Får man inte hörnen solida så läcker det in mellan silikonsträngarna som inte sammanfogades ordentligt.

That's my five cents.

Cheers
#15 - 5 juni 2007 21:25
Jag skulle vänta i 2 veckor innan jag spiller i vatten, men det är jag det.
#16 - 5 juni 2007 21:29
[quote='[xstream];975741']
Hörnen är lite speciella, där får man ta fingret men personligen tycker jag saliv har för dålig effekt utan jag tar istället 1/10 diskmedel i vatten.
[/quote]

Kan kanske vara så, men jag litar på min mentor granne glasmästare när det gäller silikonering (gör måttbeställda akvarier från rent glas, å även åt mig :D).

Jag har bara silikonerat om annat för säkerhets skull, tyckte det behövdes på ett helglas som skuppat mellan källare i 30 år.
#17 - 5 juni 2007 21:32
rsoderberg skrev:
Jag skulle vänta i 2 veckor innan jag spiller i vatten, men det är jag det.

Helt beroende på den härdningstid silikonet man valt har, finns såna som kräver 2 dygn och såna som kräver fler än det.

Personligen tycker jag det är viktigast att man sköter förarbetet mycket noga. Sköter du inte det, så spelar det ingen roll om du väntat 1 månad ens.
#18 - 6 juni 2007 06:27
Metalmaid skrev:
Helt beroende på den härdningstid silikonet man valt har, finns såna som kräver 2 dygn och såna som kräver fler än det.

Personligen tycker jag det är viktigast att man sköter förarbetet mycket noga. Sköter du inte det, så spelar det ingen roll om du väntat 1 månad ens.

Jag skulle göra båda delarna, men det är jag det.
Onödigt att inte vara på den säkra sidan.
#19 - 6 juni 2007 07:41
[xstream]

Synd att vi inte fick dessa tips INNAN vi silikonerade :(
#20 - 6 juni 2007 11:52
Rapport: Vi tog bort all gammal silikon, rengjorden med aceton igen och igen.
Vi köpte två brytbladsknivar på Biltema och rekommenderar det eftersom vi behövde inte byta massor med blad. Vi skrapade igen och igen samt tvättade med aceton så allt fett försvann. Sedan limmade vi med silikon men det blev inte så fint på bottnen eftersom inte visste att man skulle använda vatten för att släta till det och gör det finare. Vi visste inte heller att silikon torkar fort eftersom vi läste att den torkar långsamt kan vara i 2 dygn så tänkte vi det var lugnt och vi har gott om tid på oss men så var det inte! Nu har det torkat efter bara ett dygn, men vi låter det ändå bli ännu hårdare torka tills lördag. Då ska vi börja fylla med vattnet i badrummet för att testa om det fungerar bra som det ska.

Frågan är.... om det ger en dålig effekt om man inte gör silikonet slätt? Vi limmade väldigt mycket med silikonet, ungefär 2-3 cm brett och det förstör inte designen eftersom akvariets ram är bred.
#21 - 6 juni 2007 12:00
Nackdelen med att inte släta ut det, är att det är lättare för alger att krypa in bakom själva silikonfogen.
#22 - 6 juni 2007 19:34
abbimicke skrev:
Frågan är.... om det ger en dålig effekt om man inte gör silikonet slätt? Vi limmade väldigt mycket med silikonet, ungefär 2-3 cm brett och det förstör inte designen eftersom akvariets ram är bred.

Det ser inte lika professionellt ut vilket teoretiskt skulle kunna ställa till problem med försäkringsbolaget vid skada. Vågar dock inte uttala mig om chansen för att de ska grina över det och jag har haft ett kar omsilikonat av glasmästare som inte blev hälften så snyggt som det jag gjorde själv så jag tror inte det är ett hållbart argument.

Cheers
#23 - 7 juni 2007 05:02
Tackar för svar, det är mest i bottnen som är dåligt annars är övrigt bra.
Kan man skrapa bort en del silikon när de har torkat klart men man måste vara försktig så att man inte gör hål eller förstör silikonet?

Annons