Efter att ha silikonat om mitt 720 två gånger (första gången läckte) så känner jag att jag har ett par bra tips att erbjuda.
Var extremt noggrann med att plocka bort silikonet, den totala streckan rengjord i mitt kar blev ung. 7,5m och jag gjorde nog slut på 20-30 rakblad. Det kan se hur rent ut som helst men tar man ett nytt blad eller torkar lite snabbt med kemiskt ren aceton så blir det direkt mer. Målet är att allt ska bort så försök använda rakbladen taktiskt och kör åtminstone några vändor på varje område med så nära nya blad som möjligt.
Var nog med att inte skära in i fogarna mellan rutorna, det blir så dumt då.
Enklaste sättet att få snygga och proffsiga fogar är att köpa en fogskrapa, jag köpte en trepack på jula för 19:- som jag sedan fick smälta lite och platta till för att den skulle få bra vinkel.
Dra sedan vanlig maskeringtejp på båda sidorna om fogen på lagom avstånd, lägg på rejält med silikon och dra ut det med fogskrapan. Dra sedan bort maskeringstejpen och se fogen bli spikrak.
Hörnen är lite speciella, där får man ta fingret men personligen tycker jag saliv har för dålig effekt utan jag tar istället 1/10 diskmedel i vatten.
Tänk också på att silikon får en hinna ganska snabbt, när jag gjorde de långa 2m-streckorna på mitt 720 hann jag knappt lägga ut lagom mycket silikon och ta ett friskt andetag utan att det blev skrynkligt den första biten när jag drog ut det. Försök ta en strecka i taget men det gäller att arbeta taktiskt för att hörnen ska bli bra. Jag vill minnas att vi tryckte ut silikon några cm från hörnet och sedan körde uppåt, kortsidan och sedan långsidan. Min kompis tryckte silikon och jag kom så nära efter som det gick med fogskrapan för att inte hinna få tidigare nämnda hinna.
Planeringen spelar en viktig roll där, de 7,5 metrarna tog väl kanske 1,5 minut att göra och jag är tveksam till att man har så mycket mer tid på sig innan hörnen börjar ta stryk. Får man inte hörnen solida så läcker det in mellan silikonsträngarna som inte sammanfogades ordentligt.
That's my five cents.
Cheers