Akut hjÄlp!!!!!

#1 - 5 januari 2009 19:50
jag skulle ge mina malar mat och stack ner händerna som vanligt för att sätta fast grönsaker på botten. jag sköljde av händerna lite snabbt som vanligt men jag glömde nog helt av mig att jag hållt på med diskmaskinen och fyllt på diverse saker en stund innan och när jag sticker ner händerna bildas direkt en fet hinna på vattnet. :eek:

så nåt skit från diskmaskinen har hamnat i akvariumet [:(] fiskarna står redan och kippar efter andan och ser väldigt loja ut.

jag har satt ner två slangar i akvariumet, en för vatten ut och en med vatten i för att försöka späda ut det så mycket som möjligt.

MEN VAD FAN GÖR JAG??????? fan börjar grina snart... [:-118] HÄLP MIG!!!
#2 - 5 januari 2009 19:59
Det är nog bara till att hålla andan ett tag och se till att byta massor av vatten, så vitt jag vet är diskmaskinmedel bland det giftigaste man kan stoppa ner i karet så om du har fått ner nåt i karet så e de nog bara att hålla tummarna.
Byt flera gånger och se till att du har vattenberedningsmedel i oxå.
#3 - 5 januari 2009 20:02
ja nu har det stått och runnit i en halvtimma och hinnan förjar försvinna. har ingen vattenberedningsmedel hemma då jag inte använder det i vanliga fall. har kanonvärden iafl. men får skaff det i morgon!!!

om fjärilarna överlever detta så överlever de nog allt.

men hur mycket vatten vågar jag byta? ska jag försöka byta ut allt?? alltså inte tömma akvariumet utan låta det rinna ur och in samtidigt så pass länge så nästan allt gamla försvinner? eller ska jag göra vanliga delvattenbyten flera gånger om dan??

å så jävla nervös nu..
#4 - 5 januari 2009 20:06
lucille1 skrev:
jag skulle ge mina malar mat och stack ner händerna som vanligt för att sätta fast grönsaker på botten. jag sköljde av händerna lite snabbt som vanligt men jag glömde nog helt av mig att jag hållt på med diskmaskinen och fyllt på diverse saker en stund innan och när jag sticker ner händerna bildas direkt en fet hinna på vattnet. :eek:

så nåt skit från diskmaskinen har hamnat i akvariumet [:(] fiskarna står redan och kippar efter andan och ser väldigt loja ut.

jag har satt ner två slangar i akvariumet, en för vatten ut och en med vatten i för att försöka späda ut det så mycket som möjligt.

MEN VAD FAN GÖR JAG??????? fan börjar grina snart... [:-118] HÄLP MIG!!!

Om du har fått en fet hinna på ytan så kanske du kan testa att lägga på tidningspapper och försöka suga upp den. Nån skrev att det hade funkat bra att få bort proteinhinna på det sättet iaf.

Annars låter det väl bra att byta vatten som du gör.

Jag antar att du inte har nåt annat kar att plumsa över fiskarna i?

Hemsk tråkigt för dig. Och din fiskar. Hoppas det ordnar sig. :(
#5 - 5 januari 2009 20:14
lucille1 skrev:

men hur mycket vatten vågar jag byta? ska jag försöka byta ut allt?? alltså inte tömma akvariumet utan låta det rinna ur och in samtidigt så pass länge så nästan allt gamla försvinner? eller ska jag göra vanliga delvattenbyten flera gånger om dan??

Jag skulle nog hellre provat byta allt på det viset du säger, alltså lite ur och lite in hela tiden. Hellre chansa på det än att fiskarna kolar. Men det är ju svårt att förutsäga.

Vet du hur lång tid det tar ungefär för att tömma ditt kar med hävert? Om du nu tappar ur med hävert? Isåfall skulle jag testat att köra halva tiden, vänta en "lagom" stund och studerat fiskarna. Blir dom inte bättre eller kanske rent av sämre så kör ett varv till med halva tiden osv.
#6 - 5 januari 2009 20:14
byt allt vatten ett par gånger så ska det nog gå bra, men låt bli filter och botten och va noga med att försöka hålla samma temperatur på vattnet så blir inte fiskarna stressade i onödan, har du inget vattenberedningsmedel hemma är det nog ingen ide att köpa imorgon, har du möjlighet att plocka ur alla fiskarna är det nog en snabbare variant då du annars får stå och spola väldigt länge för att göra ett helvattenbyte och en 2-3 stycken skulle jag nog ge mig på dessutom så mår fiskarna nog bäst med rent vatten på direkten låter det som och dom klarar sig ju i nån liten hink om det bara rör sig om nån timme.
#7 - 5 januari 2009 20:26
det tra nog ca en halvtimma att tömma hela akvariumet med häverten. är på 350liter. har nu hållt på i en timma ungefär och hinnan på ytan är borta.

fjärilarna står och kippar efetr andan fortfarande men mindre om jag inte inbillar mig.

ja så var de ju röd dag i morron med. såklart. så nå vettenberedningsmedel kan jag nog inte få tag på i morron heller. ghaaaa....

ska byta vatten likadant i morgon bitti igen och i morgon eftermiddag tänkte jag.

jag rör inte om nåt i karet som botten eller filter. utan låter vattnet bara hållas i och tömmas enkelt. utloppet i ena änden och inloppet i andra. så vattnet får passera genom hela karet.

har ingenting att flytta över fiskarna i. de börjar nog fan på piggna till lite. *hoppas hoppas* håll en tumme för mig och mina fiskar!!!
#8 - 5 januari 2009 20:28
? hade du diskmedel på händerna eller flott från smutsig disk...
#9 - 5 januari 2009 21:00
lucille1 skrev:
det tra nog ca en halvtimma att tömma hela akvariumet med häverten. är på 350liter. har nu hållt på i en timma ungefär och hinnan på ytan är borta.

fjärilarna står och kippar efetr andan fortfarande men mindre om jag inte inbillar mig.

ja så var de ju röd dag i morron med. såklart. så nå vettenberedningsmedel kan jag nog inte få tag på i morron heller. ghaaaa....

ska byta vatten likadant i morgon bitti igen och i morgon eftermiddag tänkte jag.

jag rör inte om nåt i karet som botten eller filter. utan låter vattnet bara hållas i och tömmas enkelt. utloppet i ena änden och inloppet i andra. så vattnet får passera genom hela karet.

har ingenting att flytta över fiskarna i. de börjar nog fan på piggna till lite. *hoppas hoppas* håll en tumme för mig och mina fiskar!!!

Tummen hålls
#10 - 5 januari 2009 21:47
åheim skrev:

spolglans om jag inte missminner mig. inte fårn smutsig disk. höll på plocka ur den rena och sen fylla på spolglans. så kom aldrig i kontakt med nå smuts. suck...
#11 - 5 januari 2009 21:55
spolglans är nog ungefär lika illa som diskmedel så spola du så länge som möjligt om du inte har möjlighet att tömma helt, fördelen då med en röd dag är kanske att du kan hålla på hela natten och sen sova ut under dagen ;)
#12 - 5 januari 2009 22:02
åheim skrev:

spolglans om jag inte missminner mig. inte fårn smutsig disk. höll på plocka ur den rena och sen fylla på spolglans. så kom aldrig i kontakt med nå smuts. suck...
#13 - 5 januari 2009 22:14
Fuzzop skrev:
spolglans är nog ungefär lika illa som diskmedel så spola du så länge som möjligt om du inte har möjlighet att tömma helt, fördelen då med en röd dag är kanske att du kan hålla på hela natten och sen sova ut under dagen ;)

ja om man hade den turen. jobbar hela jävla natten. så jag var tvungen att sluta efter en timma. ska fortsätta när jag kommer hem vid 6
#14 - 5 januari 2009 23:07
får väl hoppas att det går bra iaf till slut
#15 - 6 januari 2009 12:47
nu är nog dommen kommen...:(

några fjärilar har strykit med och alla malarna sitter på rutan uppe vid vattenytan och hyperventilerar.. inte malarna.[:-118] fan faan faaaan faaaaaaan

och alla fiskran har fått sprängfyllda magar. är de nå jäkla bukvattensot på g eller är de "bara" (och om de är de så är det nog INTE ett gott tecken) en reaktion på förgiftningen??

gud jag känner mig så hjälplös :(

sen så igår brann luftpumpen och den går inte mer. hur länge klararde sig utan den?? det är ju röd dag coh det är omöjligt att kunna köpa en idag. har kollat blocket och det finns ingen till salu inom 10 mils radie.
klarar de två dygn utan?
#16 - 6 januari 2009 12:54
Vadå har du bara en luftpump? har du fått spolglans i karet så är det nog bara till att renska hela karet och skölja inredning och grus och även noggrann rengöring av filtermaterialet!
#17 - 6 januari 2009 13:30
åheim skrev:
Vadå har du bara en luftpump? har du fått spolglans i karet så är det nog bara till att renska hela karet och skölja inredning och grus och även noggrann rengöring av filtermaterialet!

varför ska jag ha flera??? :confused: ja jag har bra en luftpump. men inte bara.. självklart ytterfilter med.

jo jag tänkte riva ur hela skiten nu. djuraffärn hade som tur var öppet så jag har fått tag på vattenberedningsmedel och bakteriekultur.

så nu blir de till att flytta fiskarna och sen göra rent precis allt. inkl ytterfiltret. vilket jävla jobb man skaffar sig... men de är de värt
#18 - 6 januari 2009 13:46
Lider med dig! [:(]
#19 - 6 januari 2009 13:52
du behöver ingen luftpump alls ju, ett ytterfilter är allt som behövs så länge det håller vattenytan i rörelse så det behöver du inte ens fundera över en ny, kanske lägga dom pengarna på lite nya fiskar sen istället.
Känns inte roligt när det blir så men ta ett krafttag nu så kanske malarna klarar sig iaf.
#20 - 6 januari 2009 15:11
men behöver man inte ha rörelse nerifårn med så de rör på sig? jaja.. jag ha redan köpt en ny de skadar inte. :)

ja om jag ska vara ärlig så de enda fiskarna jag verkligen vill ska överleva om jag måste välja så är de ju malarna. usch.. jag har lagt ner så mycket tid och kärlek på dem. de är min barn.

nu ska jag ta tag i detta och göra rent precis allt! jag har fått tag i en mest värdefulla malen så han ligger i en back med nytt vatten. nu är de bara resten av fiskarna kvar.
har till 21 på mig. hoppas jag hinner. annars får jag fan sjukanmäla mig. :( börjar jobba 22. så typiskt.
#21 - 6 januari 2009 15:11
Ferengi skrev:
Lider med dig! [:(]

det behövs :(
#22 - 6 januari 2009 16:16
för att få vattnet att cirkulera så bra som möjligt är det viktigare vart du har insug och utblås från ytterfiltret, såvida du inte har en extremt stor luftpump som pumpar typ 100liter i minuten så lär den inte göra nån större skildnad utan är mest för att bubblorna ser fina ut eller för att man vill ha mera oväsen i hemmet ;) men som du säger så gör den ju ingen skada heller.
har du fiskarna i en back kanske du kan stoppa ner luftpumpen där istället så får dom va kvar i backen medans du jobbar så gör den lite nytta och borde räcka för att hålla fiskarna vid liv en natt, är ytterfiltret rengjort så stoppa även ner detta i backen men stryp cirkulationen lite då det inte blir storm :)
#23 - 6 januari 2009 19:42
Fuzzop skrev:
för att få vattnet att cirkulera så bra som möjligt är det viktigare vart du har insug och utblås från ytterfiltret, såvida du inte har en extremt stor luftpump som pumpar typ 100liter i minuten så lär den inte göra nån större skillnad utan är mest för att bubblorna ser fina ut eller för att man vill ha mera oväsen i hemmet ;) men som du säger så gör den ju ingen skada heller.

har du fiskarna i en back kanske du kan stoppa ner luftpumpen där istället så får dom va kvar i backen medans du jobbar så gör den lite nytta och borde räcka för att hålla fiskarna vid liv en natt, är ytterfiltret rengjort så stoppa även ner detta i backen men stryp cirkulationen lite då det inte blir storm :)

nu är de gjort. nu är percis ALLT i hela karet rengjort. filter, sand, växter, rör, stenar u name it.. så nu är de bara å hoppas på de bästa. ska göra flera vattenbyten igen då en kunnig kille (OBS - besökare inte en som jobbar där) på djuraffärn hörde mitt bekymmer och gav mig lite tips. han trodde att risken för nitrittoppar var stor nu ett tag efter.

så då är frågan när och hur ofta ska jag göra delvattenbyten närmsta tiden nu under de akuta skedet?

och jag har redan nu gett upp hoppet om min finaste mal. snyft.. han låg upp och ner i backen och är stenhård om magen. han simmade iväg när jag släppte ner han och han sitter på en rot än så länge. flyter inte upp. men han kommer ju dör. har de gått så långt att han tillåter räkorna att åka flotte på han så är de ju som kört. inte han..
#24 - 6 januari 2009 19:54
tråkigt med malen, men vi håller tummarna för ett mirakel.
jo nu är ju allt steriliserat så blir ju omstart, du har inget annat inkört akvarie (eget eller bekants) som du kan krama filter från? många små vattenbyten och extremt lite mat närmaste tiden är väl det som gäller om du vill köra den säkra linjen, finns ju även slamma upp lite jord metoden för att hjälpa igång bakteriefloran igen.
#25 - 6 januari 2009 20:04
jo du frågade om hur ofta och när med vattebyten och jag skulle föreslå att du gör ett vattenbyte ett par timmar efter varje gång du matat och matar kanske lite var annan dag bara och byt gärna 1/3 av vattnet om du vill känna dig riktigt säker.
färre vattebyten brukar ju göra att bakteriekulturen byggs upp fortare men samtidigt ökar risken för nitritspikar så inget att råda till om man har ömtåliga fiskar som man är kär.
#26 - 6 januari 2009 20:06
ja jag ska hoppas och hoppas in i de längsta. varför är de altid ögonstenen som går åt först?

känne ringen över huvud taget med akvarium så de är rätt kört.

nu lär ju neontetrorna få vita prick för stressen med å så dör hela sällskapet för de istället. typiskt min tur skulle de ju va.
#27 - 6 januari 2009 20:08
Fuzzop skrev:
jo du frågade om hur ofta och när med vattebyten och jag skulle föreslå att du gör ett vattenbyte ett par timmar efter varje gång du matat och matar kanske lite var annan dag bara och byt gärna 1/3 av vattnet om du vill känna dig riktigt säker.

färre vattebyten brukar ju göra att bakteriekulturen byggs upp fortare men samtidigt ökar risken för nitritspikar så inget att råda till om man har ömtåliga fiskar som man är kär.

nä nitritspikar är inget för mig just nu. detta får räcka. så jag kör på den säkra linjen. ska jag strunta i räkmixen oxh hålla vattnet så "rent" som möjligt? går röda mygglarver bra eller ska jag bara köra på vanligt foder? grönsaker till malarna??
#28 - 6 januari 2009 21:05
Skippa röda mygglarver, dom är extremt allergena och misstänks ligga bakom utbrott av bukvattusoten.
#29 - 6 januari 2009 21:20
Gaffel skrev:
Skippa röda mygglarver, dom är extremt allergena och misstänks ligga bakom utbrott av bukvattusoten.

jasså??? vad kan jag ge istället då? till senare tänkte jag.. räcker de med räkmix ozh granulat varvat eller ska jag ge nåt annat med? vill variera mig och alla fiskar får inte äta då jag ger granulaten.
#30 - 6 januari 2009 22:02
ok men gå ut och gräv upp lite jord om du inte kan få nån annan hjälp med bakteriefloran

[COLOR=#810081]http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66[/COLOR]

instruktioner på hur man gör.
som sagts röda mygg hade jag kastat ut direkt och aldrig tagit i igen då 1 på 3 blir allergiska mot skiten vilket är en väldigt stor och onödig risk. i övrig när det gäller foder så försök köra på det som skitar ner minst och grönsaker till malarna är bra och gärna levande foder om du kan komma över i djuraffären, brukar sällan bli nåt över som skräpar ner med sånt men annars vanliga granulat och flingor funkar.
#31 - 6 januari 2009 22:14
Fuzzop skrev:
ok men gå ut och gräv upp lite jord om du inte kan få nån annan hjälp med bakteriefloran

[COLOR=#810081]http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66[/COLOR]

instruktioner på hur man gör.

som sagts röda mygg hade jag kastat ut direkt och aldrig tagit i igen då 1 på 3 blir allergiska mot skiten vilket är en väldigt stor och onödig risk. i övrig när det gäller foder så försök köra på det som skitar ner minst och grönsaker till malarna är bra och gärna levande foder om du kan komma över i djuraffären, brukar sällan bli nåt över som skräpar ner med sånt men annars vanliga granulat och flingor funkar.

hahaha gräva upp lite jord?? hehe nu var du optimistisk!! ska bara ta traktorn och skopa bort den 1½ meter snön jag har i -28 grader och sen se om jag får lös nåt ur backen :D hade ju vart helt överlägset men jag tror tyvärr att det är omöjligt. :(

men vad finns det för levande föda ni rekomenderar? på djuraffären blev jag rekomenderad räkmix och röda mygglarver - så jag har proppat frysen full med skiten.
räkmixen går ju bort helt nu första tiden så den skitar ner som fan. så jag må ha nåt annat som inte skitar ner som inte är fling/granulat:confused:
#32 - 7 januari 2009 06:26
hehe såg ju inte att du bodde så långt norr ut först, här har vi ingen snö alls och runt nollan ute så gränsfall till lättgrävt, nåja du har ju nitrivec eller liknande bakteriekulturer i djuraffären så satsa på nåt sånt istället du om det känns svårt att få upp en näve jord ;)
Hmm om du har fodret i frysen känns det inte riktigt levande längre?
sen en djuraffär som rekomenderar röda mygg borde du nog ta ett snack med och fråga varför dom rekomenderar nåt som är starkt allergiframkallande.
Kolla om djuraffären överhuvudtaget har nåt levande foder men annars funkar flingor och granulat och grönsaker till malarna
#33 - 7 januari 2009 06:36
Vita/svarta mygglarver är bra.

Fyfan att allt detta startade av ett par smutsiga händer. :S En riktig varnings signal till oss andra. Jag har verkligen suttit och lidit med dig när jag tänkte på hur du måste ha det där, vad hopplöst det måste känts.
#34 - 7 januari 2009 06:52
Köp Toxivec medel som tar bort nitrit snabbt.
#35 - 7 januari 2009 16:34
Fuzzop skrev:
hehe såg ju inte att du bodde så långt norr ut först, här har vi ingen snö alls och runt nollan ute så gränsfall till lättgrävt, nåja du har ju nitrivec eller liknande bakteriekulturer i djuraffären så satsa på nåt sånt istället du om det känns svårt att få upp en näve jord ;)

Hmm om du har fodret i frysen känns det inte riktigt levande längre?

sen en djuraffär som rekomenderar röda mygg borde du nog ta ett snack med och fråga varför dom rekomenderar nåt som är starkt allergiframkallande.

Kolla om djuraffären överhuvudtaget har nåt levande foder men annars funkar flingor och granulat och grönsaker till malarna

nä de är inte lätt å veta ;)

nä alltså det är frysta mygglarver jag köper. så levande är de inte. men finns de annat frysfoder man kan ge? känns ju som lite simplare än levande.
men räkmixen borde jag väl kunna fortsätta med sen när allt är stabilt?
jag köpte vattenberedningsmedel coh bakteriekultur. borde väl räcka??

JojjeN skrev:
Vita/svarta mygglarver är bra.

Fyfan att allt detta startade av ett par smutsiga händer. :S En riktig varnings signal till oss andra. Jag har verkligen suttit och lidit med dig när jag tänkte på hur du måste ha det där, vad hopplöst det måste känts.

då ska jag kika efter vita och svarta! =)

ja jag kan ju säga att jag kommer ju tänka efter både en gång och två, kanske tre och kanske fyra, innan jag stoppar ner händerna i karet igen [:-5]

ja jag kan ju säga att det milt sagt känns hopplöst. men nu ska jag inte ropa hej ännu - men *peppar peppar* de känns kryare. hoppas de fortsätter åt de hållet.
det är ännu bara en fisk som satt livet till. och det vore förbannat konstigt om d einte blir fler. att fjärilscikiliderna fortfarande lever är för mig ett mysterium.
min favvomal som låg upp och ned på vattenytan igår och agerade flotte till räkorna simar omkring som vanligt bland rötterna. hur sjukt som helst. jag var säker på att han skulle ligga död när jag kom hem fårn jobbet i morse. men han kan ju dö när som helst ändå.

så nu håller jag alla tår och tummar jag har för att detta ska gå vägen.

Kramfors skrev:

kommer det alltså vra stor risk för nitrittoppar nu?? hur länge ska jag vara rädd för det? ska jag byta lite vatten varje dag ett tag?
#36 - 7 januari 2009 16:37
måste bara säga:

tack så förbannat mycket för allt stöd och alla tips från alla nu under mitt livs värsta dagar inom akvaristiken. utan er hade jag inte veta vart jag ska ta vägen och fiskarna hade nog inte levt idag.

tack så otroligt mycket! ni är guld värda!
Bilagor:
#37 - 7 januari 2009 16:59
dom flesta frysfoder är ganska ok, finns några mer som är allergiframkallande men inga som är så hemska som dom röda myggen, blir man allergisk mot röda mygg kan dock dom flesta frysfoder utlösa besvär.
räkmixen är väl ett riktigt bra foder om det inte just nu vore för att det skräpar ner en hel del.
Tror att om du följer mina råd med vattenbyten så tar det säkert minst en månad innan du får lite mer bakterier men ganska liten risk för nitritspikar under tiden om du i samband med vattebyten även doserar bakteriekulturen.
Lyckas du klara alla utom en fisk så är det väl lite av ett mirakel men vi håller tummarna :)
#38 - 7 januari 2009 20:51
okej men då ska jag kolla vad de har för nåt. tur att de inte blivit känsliga ännu för det då.
#39 - 7 januari 2009 21:23
Tänkte tipsa dig om maggot=fluglarver finns i sportfike butiker och zoobutiker, sedan säljer zoo butikerna mjölmask du kan alltid prova och mata med det har i blad själv mata mina firar med överblivna fluglarver från fisket.
Håller tummarna för dig och du har gjort ett bra jobb.
#40 - 8 januari 2009 06:27
maggot kan nog va ok såvida du inte förvarar dom för länge för då har du en burk med stora flugor, annars ganska billiga, betalade själv en 20kr i sportfiskebutiken, möjligen lite stora så fiskarna måste ta tuggor.
mjölmask däremot skulle jag inte rekomendera då dessa är väldigt feta men inte mycket näring sen kan dom nog va i hårdaste laget om dom inte nyss ömsat, annars väldigt enkla att ha egen odling på hemma så kanske som lite kul helggodis möjligen men inget att ge varje dag iaf.
#41 - 8 januari 2009 06:32
Hej Lucille1

Du kan göra ett vattenbyte på 30-70% du väljer själv och efter det häller du i lite Toxivec och Easy life om du har det!
#42 - 8 januari 2009 12:51
Mick13 skrev:
Tänkte tipsa dig om maggot=fluglarver finns i sportfike butiker och zoobutiker, sedan säljer zoo butikerna mjölmask du kan alltid prova och mata med det har i blad själv mata mina firar med överblivna fluglarver från fisket.

Håller tummarna för dig och du har gjort ett bra jobb.

tack :)

Fuzzop skrev:
maggot kan nog va ok såvida du inte förvarar dom för länge för då har du en burk med stora flugor, annars ganska billiga, betalade själv en 20kr i sportfiskebutiken, möjligen lite stora så fiskarna måste ta tuggor.

mjölmask däremot skulle jag inte rekomendera då dessa är väldigt feta men inte mycket näring sen kan dom nog va i hårdaste laget om dom inte nyss ömsat, annars väldigt enkla att ha egen odling på hemma så kanske som lite kul helggodis möjligen men inget att ge varje dag iaf.

frågan är om man orkar hålla på trula med maggot. de är så enkelt att bara ha maten i frysen och gå och bryta en bit. handla sällan och finns alltid hemma :)

Gurkan3 skrev:
Hej Lucille1

Du kan göra ett vattenbyte på 30-70% du väljer själv och efter det häller du i lite Toxivec och Easy life om du har det!

ja jag tänkte byta lite vatten varje dag. ska göra första bytet idag. igår fick de vara så de fick lugna ner sig lite. men från och med idag ska jag byta lite vatten varje dag i en vecka ungefär.

jag köpte biotopol och denitrol (jag använder egentligen bara easylife om jag nångång ska ha något - men min vanliga djuraffär var stängd så jag fick akuthandla på den enda som var öppen och de har inte de sortimentet) men ska kika efter nitritsänkande med. :)
#43 - 8 januari 2009 16:43
mja får du tag i en burk maggot så kan du ju mata lite ibland som lite godis för fiskarna, skulle det börja surra om burken så är det bara att flytta den från kylskåpet till frysen, fiskarna äter nog gärna flugorna som blir sen oxå om den får stå så länge i kylskåpet och fryser du in dom så är det ju riskfritt att öppna burken sen :)
läste på om just räkmix (funderar på att börja ge det lite själv) och rekomenderas inte att ge dom första 6 veckorna i ett nystartat kar och ditt kar räknas väl som nystartat så jag skulle nog följa det rådet och va försiktig med mängden annan mat under lika lång tid.
Bilagor:
#44 - 9 januari 2009 09:30
nä räkmixen tänkte jag inte fortsätta med förrän allt är stabilt och bra. det sista jag behöver nu är onödigt skit i vattnet. :D
#45 - 9 januari 2009 19:04
hehe har du kikat in ännu nu då lennart?? :D
Bilagor:
#46 - 9 januari 2009 19:11
Kramfors skrev:

har gjort tester på vattnet idag och både nitrat och nitrit ligger på 0. det var ju nåt att glädjas åt iafl :d alla andra värden låg väldigt bra med. så det känns ju lite lugnare nu.

eftersom alla värden ligger så bra och fiskarna äter och betér som som vanligt - är den värsta krisen över då? kan jag börja lugna ner mig elelr ska jag ändå gå runt och vara orolig att de ligger döda nästa gång jag kikar till dem??
#47 - 9 januari 2009 21:38
Maggot har dugt fint åt pansarmalarna och slöijissarna och här handlade det om att får tag på foder som inte skulle förorena hela karet för henne och släpper man i några maggot så är som lätta att plocka upp om de inte skulle bli upp ätna och jag skulle vilja se den som plockar upp rester efter räkmix eller flingfoder, pellet shar en tendens att bli så mjuka att e är svåra att få upp efte en stund.
Jo sedna när maggotsen bli puppor "casters" dvs bruna och hårda kan man punktera pupskalet så att de sjunker, skalet är ganska hårt så mindre fiskar äter nog inte skalet men mina små panssar malar burkar suga i sig inne hållet. =)
Mjöl mask är nog för större fiskar men de grå att klippa i mindre bitar med sax om man inte har ont av det. Som någon nämner det är som lätta att odla själv. I min tonår hade jag egen odling av dom för fisket , mor min var inte allt frö glad när hon hittade svarta skalbaggar på golvet i hallen , några hade vist rymt =) Jo så jag fick lägga ned odlingen. Närings värdet i dom går att öka med varierat foder åt larverna.
#48 - 9 januari 2009 21:51
inte för att de är nån risk att de skulle bli nåt kvar av maten då man har långsträckta fläckiga pansarmalar.. finns de nå glupskare?? haha :d dom roffar fan åt sig ALLT! och sen en stor klump med guldbarber..hehe så de blir hellänsat akvariet.

men rälmixen skitar ju ner ändå fast de äts upp allt. men maggot? uäääck.. :( de duger bara till att kleta på kroken när jag pimplar :D
#49 - 9 januari 2009 22:20
ÄÄH Lucille du är för kräsen du får tänka på dina fiskars bästa. =)
#50 - 9 januari 2009 22:35
Mick13 skrev:
ÄÄH Lucille du är för kräsen du får tänka på dina fiskars bästa. =)

jo men de borde finnas annat icke levande som är minst lika bra som maggot. möjligen att jag skulle kunna hälla ner några efter jag vart ute och pimplat bara för å göra av med burken. :d
#51 - 9 januari 2009 23:30
Det är det jag har gjort, istället frö att lägga de sista maggotsen på fågel bordet har fiskarna i karet fått sig en fest måltid. =)

Annons