Är rätt ny här.. Mina fiskar dör en efter en... vet inte vad felet är... har startat om det 2 gånger nu, och har skaffat nya växter, och kokat stenarna. Har till och med köpt en ny pump...
Nu har ett par malar dött, några stimfiskar..
EvaLeva skrev:vid nystart om ditt akvarie nu är nystartat så finns det endel att tänka på.
att man inte sätter i förmånga fiskar i början utan börjar med kanske 2 fiskar
eftersom nyttobakterierna i filtret inte finns så kan du tillsätta det , finns på flaska att köpa
det bildas en massa nitrit av fiskbajsen som inte kan tas omhand av botten ännu för den inte kommit igång med sin balans än, dessutom så måste man mata mycket sparsamt kanske bara varanandag i början.För att förhindra att ev gammalt foder även det bildar nitrit.
nitrit är giftigt för fiskar, vilekt är en av orsakerna varför dom kan dö när man startar ett akvarie.
eftersom du städat lite för bra så är ditt kan nu som nytt och bör startas med försiktighet, inte köpa nya fiskar eller mata förmycket
köp dig ett test för att kolla hur du har det med nitrithalten, hellst ett sk dropptest för det visar ett bättre resultat.
har du nitrit så måste du byta vatten ca var dag kanske 30% tills du ser att nitrithalten sjunker till noll.
tips är även att ha snabbväxande växter då dessa hjälper att förhindra algtillväxt bla
det finns jätte bra trådar om hur man gör vid uppstart som har mycket bättre råd än jag kan ge dig, då jag själv är nybörjare än, vill dock bara försöka hjälpa dig lite.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
läs i denna tråden så finner du nog svaret på vad som ev felas
lycka till och välkommen till akvarievärlden=)
7eva
iHampus skrev:Jag plockar ner hela pumpen och sköljer av den och sen har jag en svamp jag tar på rutorna runt om. Hur menar du med Slamsuger?