akut hjälp!

#1 - 9 februari 2005 10:56
Mina 4 fiskar. 2 blackmolly och 2 guppi trängs i ett hörn tillsamans. verkar helt orkeslösa. vad är det med dem?? tycker att mollysarna ser lite tjocka ut, men de kanske ska vara så? ser ut som de ska dö närsomhelst nästan. men vissa stunder kan dom se lite pigga ut, viftar på stjärten osv.. men dom är mest stilla och är allihopa i hörnet.... ett som är säkert att det är då inte nåt normalt för fiskar. men jag vet ju inte alls vad det är med dem...
#2 - 9 februari 2005 11:02
länge sedan du bytt vatten???? låter som om det kunde vara nitrit....
#3 - 9 februari 2005 11:09
jag bytte vatten igår =(
och jag testade mitt vatten på zooaffären förra veckan och då sa de att vattnet var jätte bra! så dumt att det isf kan bli dåligt av att byta vatten, som ska vara bra.......
#4 - 9 februari 2005 11:13
mera fakta vore bra.
liter??nystartat?pump??osv
#5 - 9 februari 2005 11:17
63 liter. inte så jätte nystartat men de är väl en månad sedan kanske och pump och doppvärmare. har pumpen lite ovanför vattenytan så de ska komma i bra syre..gav dem mat igårkväll, kvällen före de fick de inget. annars så brukar de få lite mat varje kväll. haft problem me fiskarna förr, har redan dött 4 för mig. men nu har det vart bra ett tag. tror att scalarerna blev ihjälstressad av mina andra fiskar eller nåt. så dessa ska de vara bra med, om de inte ha sjukdom för jag har sett lite brunt uppe på ena guppins huvud, färglöst område.. men de har verkat friska endå. bytte somsagt vatten igår, hällde i aquatan som ska vara renande osv.. sen Ektozon för att motverka lite sjukdomar, sen skulle ektozon tydligen vara viktigt för mollysarnas skull.
#6 - 9 februari 2005 11:26
oki e alla honor??
har dom fått många kullar??
honor av ungfödare blir slöa ne dom född en 4-5 kullar o då brukar dom gömma sej o krokna till lite fö att sedan dö.
Dom orkar inte me hu många yngel som helst kullarna tär mycke på dom.
Tbbe
#7 - 9 februari 2005 11:54
ne, de ska vara hannar allihopa..
#8 - 9 februari 2005 12:05
Den ena mollyn simmar nu runt som vanligt istortsett, sen den andre mollyns stjärtfjäder har dragit ihop sig lite ser det ut som. sen reflekterade jag bara lite över att de ser ut att ha en liten vit kant om gälarna, iaf på denna med konstig svans. guppisarna viftar på baken med dom är fortfarande i hörnet, verkar dock lite piggare stundtals.
#9 - 9 februari 2005 13:37
fast nu är alla tillbaka i hörnet igen...
ska detta sluta med döden eller? man tror de frisknat till men så går dom tillbaka till hörnet! för jag har sett mollyn vara ute som sagt. sen så har även en guppi vart ute och simmat. det är som att dom försöker andas uppe vid ytan. de har nosen uppåt. men jag tycker att det borde vara nog med luft i vattnet för pumpen är en bit ovanför vattenytan så den "spolar" ju liksom ner luft då! varför beter dem sig såhär?
#10 - 9 februari 2005 14:03
Kan det vara så att de blir rädda när du kommer fram till akvariet? Mina mollysar märker när jag rör mig flera meter från akvariet och gömmer sig. Men smyger man på dem kan man se de "betar" alger och verkar ha det rätt trevligt. Kommer dina fram och äter när du matar dem?

Luftsnappandet har jag ingen aning om vad det kan bero på. Har sett min ena molly göra så vid några tillfällen och också tyckt att det ser illa ut. Tror inte på syrebrist eftersom jag har rätt mycket växter och bra ytcirkulation.

Hoppas att det inte är någon fara med firrarna och att det löser sig.

Mvh,

Malin
#11 - 9 februari 2005 14:36
Hade du scalare i ett 63 liters akvarium??? Inte konstigt att de dog!!!

Om akvariet bara har varit igång en månad så är det nystartat. Det kan ta flera månader innan ett akvarium är färdigcyklat. Om du testade vattnet förra veckan kan du ha fått nitriter sen dess. Vad var det för test du körde?

Jag tycker i alla fall det låter som nitrit. Att de är vid ytan och försöker få syre. Om jag vore dig skulle jag skaffa mig en nitrittest (men köp inte teststickor, de är inte bra, utan köp en vätske/dropp-test istället - JBL är ett bra märke) så du kan kolla vattnet hemma.

Det är bra att du kör med Aqutan, men har du även kört med Nitrivec?
#12 - 9 februari 2005 15:00
konstigt att en zooaffär inte säger något... jag berättade vilken storlek jag hade på akvariumet för jag är inte kunnig och tänkte att zooaffären skulle vägleda. så att de inte sa något då när jag ville ha 2 scalarer är ju konstigt..

det är konstigt att jag isf fått nitrit nu. har endå haft det ett tag och de var inte förren i förra veckan som jag testade vattnet och då var det bra. sen att det helt plötsligt blev nu är en himla otur...
jag vet inte vilket test som kördes. gav bara en burk med vatten till zooaffären så gick de och testade och han sa vattnet var bra när han kom tillbaka.

mm kanske det. men jag känner att jag nog ska lägga av med akvariumet. jag har lagt ut så mycket pengar och jag är inte villig att lägga ut flera hundra till på fiskar när jag redan fått flera hundra bortkastat. så jag lär inte kosta på något mer på det där akvariumet.

jo nitrivec körde jag med de 10 första dagarna..

en blackmolly har iaf dött nu...och resten lär ju ha dött innan ikväll =((
#13 - 9 februari 2005 16:43
[QUOTE=trollet85]konstigt att en zooaffär inte säger något... jag berättade vilken storlek jag hade på akvariumet för jag är inte kunnig och tänkte att zooaffären skulle vägleda. så att de inte sa något då när jag ville ha 2 scalarer är ju konstigt..[/QUOTE]

Min och många andras erfarenhet är tyvärr att personalen på zooaffärer (inte alla nödvändigtvis, men de flesta verkar det som) antingen har väldigt dålig koll eller bryr sig mer om att sälja än om att fiskarna ska få det bra :(

konstigt det är konstigt att jag isf fått nitrit nu. har endå haft det ett tag och de var inte förren i förra veckan som jag testade vattnet och då var det bra. sen att det helt plötsligt blev nu är en himla otur...

Det brukar ta minst ett par veckor (varierar med akvariets storlek, mängden fiskar, mm) innan man får mätbara nitrithalter. Det beror på att bakterierna som bryter ner ammonium/ammoniak och omvandlar det till nitrit måste ha lite tid på sig för att föröka sig. Sen när du har fått nitriter brukar det ta ytterliggare några veckor (ca 20 dagar) innan de som bryter ner nitrit har hunnit föröka sig och fått ner nitriterna till ofarliga halter. Under tiden kan nitrithalten stiga till mycket giftiga halter.

Fast du säger att du tillsatte Nitrivec så jag vet inte vad som har hänt. Det kan vara nåt annat än nitrit, men vad? Själv cyklade jag mitt akvarium utan fiskar för att undvika problem: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

jag vet inte vilket test som kördes. gav bara en burk med vatten till zooaffären så gick de och testade och han sa vattnet var bra när han kom tillbaka...

Jag förstår.

mm kanske det. men jag känner att jag nog ska lägga av med akvariumet. jag har lagt ut så mycket pengar och jag är inte villig att lägga ut flera hundra till på fiskar när jag redan fått flera hundra bortkastat. så jag lär inte kosta på något mer på det där akvariumet...

Det är tråkigt att det känns så. Att man misslyckas i början just pga att man fått bristande/fel information är faktiskt den vanligaste anledningen till att många nyfrälsta akvarister lägger av. Plus att det är otaliga fiskar runt om i världen som får betala det högsta priset :(

Att ditt akvarium bara är på 63 liter gör inte saken lättare. Det är betydligt svårare att lyckas med ett litet akvarium än med ett större sådant (100 liter och uppåt). Många skaffar sig ett litet akvarium för att det känns lättare att börja med och så får de en massa problem. Men det kunde inte du veta.

Vidare så är både molly och guppy relativt känsliga arter (guppy är tyvärr ganska sönderavlade och har därför en del hälsoproblem). Platy och endlersguppy är tåligare.

Det är inte roligt när man gjort så gott man kunnat och det blir så fel ändå :(

Om jag vore du skulle jag läsa på en del innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Om du vill ge det en andra chans eller lägga ner. Det här är trevligt när det funkar.

en blackmolly har iaf dött nu...och resten lär ju ha dött innan ikväll =((

:( Mitt råd är, gör ett stort (50%) vattenbyte nu och häll i dubbla dosen Nitrivec. Fortsätt med vattenbyten och Nitrivec i några dagar tills nitriterna försvunnit (om det nu är nitrit) så lyckas du kanske rädda de fiskarna som är kvar. I fall du känner att du inte orkar engagera dig längre skulle jag råda dig att lämna tillbaka fiskarna, så de kanske får en chans.

Men jag hoppas verkligen det löser sig!

Lycka till!
#14 - 9 februari 2005 18:41
Beklagar dödsfallet.

Jag vet inte om jag missat något men var det efter vattenbytet igår som guppysarna och mollysarna blev dåliga?

/ Malin
#15 - 9 februari 2005 19:00
Du sa inte hur stort vattenbyte du gjorde. Jag fick uppfattningen att du bytte allt.
Kanske du bytte för mycket?
#16 - 9 februari 2005 20:39
batski, tack så mycket för informationen!
men jag har inget nitrivec hemma så... men jag har haft i lite mer ektozon och aquatan och då blev fiskarna piggar för en stund. mollysarna var och simmade runt och var som vanligt typ, den där mollysen var inte död som jag trodde men den såg ut som (fastsugen på pumpen) men nu så har de tyvärr tappat livsgnistan igen. den ena mollyn var vid pumpen igen och ingen av fiskarna rör sig knappt. men vad jag sett så är ena mollyn rätt uppsvälld. sen är den vit om magen och det är som att de har tappat lite färg på kanten om gälarna. fast den andre mollyn är smal.

Marlin, ja det var efter vattenbytet som de blev konstiga. det har vart bra i akvariumet en vecka nu. förra veckan dog en mal för mig.. men annars har dessa fiskar mått bra. var 2-3 dagara sedan som jag bytte vatten då.

FridaT jag bytte en tredjedel som man ska göra varje vecka. så jag bytte inte speciellt mycket..

Tror alla fiskar kommar vara döda imorgon när jag vaknar. himla tråkigt det skulle bli såhär med ett akvarium som jag längtar så mycket till att få ha. men det var nog för mycket jobb, för mycket som händer och för mycket man skulle köpa. dyrt att ha akvarium för det är ju inte lite medel man ska köpa och kurera med. och det går ju en flaska av allt per månad också. då tappar man lite lusten... =\
#17 - 9 februari 2005 21:06
[QUOTE=trollet85]batski, tack så mycket för informationen!
men jag har inget nitrivec hemma så...[/QUOTE]

För all del!

himla tråkigt det skulle bli såhär med ett akvarium som jag längtar så mycket till att få ha. men det var nog för mycket jobb, för mycket som händer och för mycket man skulle köpa. dyrt att ha akvarium för det är ju inte lite medel man ska köpa och kurera med. och det går ju en flaska av allt per månad också. då tappar man lite lusten... =\

Det är en massa utgifter i början. Inte så farligt sen. Men jag förstår att man kan tappa lusten. Inte roligt med alla problem och ännu jobbigare med en massa lidande och döende fiskar.

Det borde vara lag på att man måste gå nån kort informationskurs innan man skaffar sig akvarium. Det skulle undvika så mycket onödigt lidande och besvikelse.
#18 - 9 februari 2005 22:00
Jo man borde gå en kurs innan man skaffar något djur. Även barn. Men det är väl också så att det är lite knepigt första gången med allt. Man vet ju inte riktigt vem man kan lita på att få bra råd ifrån. Ibland har man otur.

Synd att du fick en så jobbig start. Om du inte har lust att ha akvarium just nu kanske du får det någon gång i framtiden.
#19 - 9 februari 2005 23:23
[QUOTE=Marlin]Jo man borde gå en kurs innan man skaffar något djur. Även barn.[/QUOTE]

Yep!!!
#20 - 10 februari 2005 08:24
underligt det som händer. för dom dör ju inte på engång. dom har överlevt natten men det är knappt så de gjort det! nån av dem kan simma runt lite, sen i nästa stund se stel ut och knappt röra sig. ena guppin hittade jag gömd i en vrå bakom pumpen. jag fick lov att försöka få fram den- då flöt den fram men ser typ död ut men det är endå en himla fart på den. fast den ser ut samtidigt förlamad ut för den simmar inte som den ska.. den kan simma rakt men sen så stannar den av och flyter nästan upp och ner och sen simmar den lite igen.

det ser ju väldigt illa ut och jag önskar att dom kunde dö nu istället för att hålla på såhär. jag trodde endå de skulle överleva för de har sett piggare ut stundvis. har hällt ner lite ektozon och aquatan. det är då dom har blivit piggare och sett friskare ut.
#21 - 10 februari 2005 08:49
dom tar självmord!! kan nån beskriva detta beteende?
som jag sa tidigare hittade jag en guppi under fästet på pumpen, men jag tog fram den, vilket den säkert inte ville då den ville dö där. men nu såg jag samma guppi simma mot pumpen så den fastnade i insuget så den skulle hållas kvar under ytan kanske? men nu är den loss igen och flyter runt konstigt, som jag berättade tidigare. den andra mollyn ha lagt sig på botten nu, så den ligger på gruset typ. och andra mollyn är också väldigt nära botten. vad håller dom på med...
#22 - 10 februari 2005 09:25
Det låter som de håller på att dö tycker jag. Frågan är om man inte ska avliva dem om de mår så dåligt... Om jag var du skulle jag undvika att hantera fiskarna, det borde leda till att de blir mer stressade och mår sämre. Fast det är klart att man vill veta om de är döda eller inte.

Vad har du för temperatur i akvariet?

Har du stoppat ner något som kan ha förgiftat vattnet?
#23 - 10 februari 2005 09:33
hur avlivar man en akvariefisk? tror inte jag riktigt klarar av nåt sånt :\

jag har mellan 24-26 grader som de flesta fiskar ska tåla.

ne, jag har inte stoppat ner något som kan förgiftat..det enda jag gjort var att byta en tredjedel vatten.
#24 - 10 februari 2005 10:00
Det finns många trådar om avlivning som du kan läsa om du använder sökfunktionen. Det som står är: om det är en liten fisk (som molly och guppy) kapa av huvudet med kniv eller sax. Försök att göra hela proceduren så snabb som möjligt. Nu vill jag inte vara den som säger att du ska avliva fiskarna för jag är inte så bra på sjukdomar och de kanske kan återhämta sig. Jag skulle själv inte klara av att avliva fiskar utan be någon som är mindre blödig göra det.

Jag vet inte vad det kan vara som får dina fiskar att må dåligt men det låter som någon förgiftning. Använde du någon hink som det varit rengöringsmedel i när du bytte vatten?

24 grader kan vara för kallt för molly som trivs i 26-28. Men det handlar nog inte om temperaturen. Var bara en idé.
#25 - 10 februari 2005 10:05
väntar nog med det då..

jag hade en bunke som jag har använt till fotbad 2 ggr. men jag sköljde ur den noga! tycker inte det borde vart kvar rester då jag öven sköljer ur den efter att ha haft fotbadet.

guppin som mår sämst nu den är lite lila i fjällen och väldigt mörk i övrigt i färgerna. den ena mollyn är bara stilla på botten som att den dött, den andre mollyn vakar brevid och försöker typ göra samma sak. den andre guppin verkar rätt frisk, men ser ensam och vilsen ut för den står mest stilla. men verkar endå vara rätt pigg i kroppen. den sjuka guppin har jag lagt i en transportpåse för den simmade hela tiden mot pumpen för att få slängas iväg och dö? hade en guppi för ett par veckor sedan som också gjorde så. den lyckades skrapa sig lite på nosen innan jag tog upp den. lika bra den får vara för sig själv då...
#26 - 10 februari 2005 10:39
Du har inga prydnadsaker i? Vissa saker tänker man inte på kan vara giftiga, tex vissa typer av plast eller metall...

*Försöker också komma på vad det kan vara*

Simmar han verkligen mot pumpen med flit? Är han inte orkelös? Hur stark är pumpen? kan det vara så att pumpen är stark och en svag fisk inte orkar kämpa emot? vissa pumpar går att ställa ner styrkan på *min första pump har slukat allt från guppys till salamandrar innan den kasserades.. fast, salamndern lyckdes den knappast dra in.. *

Som sagts innan kan nitratet dykit upp ganska plötsligt.. så att testat vattnet förra veckan säger inte så mycket..
#27 - 10 februari 2005 10:47
nix, inga saker alls har jag i..

jo det ser ut som han simmade med flit iaf. för när han åkt iväg så åkta han ju som runt och när han kom tillbaka simmade han upp mot strålen igen.
jag har inte pumpen på så starkt. hälften kanske.. men när den satt fast vid pumpen så åkte den iväg efter ett tag igen. de är inte det att den inte orkar heller..

mollysarna ligger bara på marken, men nu så simmar de runt lite vid botten. varför håller dom på så tro? tycker dom borde dö rätt snabbt. nu har de vart från och till sen igår morse nästan.

kanske är nitrit. men jag har bytt vatten förr och förstår inte varför det blev just nu. när jag äntligen nyss tatt mig ann att testa vattnet på zooaffären så ska det bli dåligt strax efter det. för det har inte vart nå problem i några veckor före det.. visst har fiskar dött, men de andra har inte verkat sjuka.
scalarerna dog av stress tror jag. sen vad som hände den tredje guppin har jag ingen aning om. och sen den där malen i förra veckan.. men det har ju vart bra nu ett tag.
#28 - 10 februari 2005 10:53
nitrat får ofta fiskarna att bete sig konstigt, och de dödar dem inte särskilt fort.. vissa fiskar kan tom vänja sig vid nitriten men sedan dö direkt vid ett vattenbyte, liksom bara poff, men det händer oftast med yngel.

hmm.. men du har tillsatt nitrivec så det borde inte vara det.. skulle vara intressant att komma förbi med ett vattentest och se på det hela egentligen.. hmm
#29 - 10 februari 2005 11:01
Det låter som att de mår väldigt dåligt :( Om det är förgiftning kommer inte Ektozon att hjälpa. Ärligt talat undrar jag om det finns något hopp för dem. Jag är inte den som brukar föreslå dödshjälp i fall jag tror att det ka finnas hopp, men nu undrar jag om det inte skulle vara det bästa.

Har läst på en amerikansk hemsida om nånting som heter clove oil som man kan mixa med vatten och sen sänka fisken i mixturen i några minuter. Först bedövar det och sen dör fisken en smärtfri död.

Tyvärr vet jag inte vad clove oil heter på svenska. Bara att den ska säljas på apoteket i USA.

I Sverige rekommenderas döden genom halshuggning med en stor kökskniv. Problemet är om man missar, vilket är lätt med små fiskar. Jag tror att det snabbaste ändå skulle vara om du lägger dem (en i taget) i en kökshandduk och krossar hela fisken i ett enda slag med en stor hammare. Men var snabb (inte trevligt för fisken att ligga och kvävas utanför vattnet) och se till att träffa hela kroppen eller hela huvudet.

Det låter brutalt jag vet, men det viktiga är att det går snabbt till så att fisken lider så lite som möjligt.

SPOLA ALDRIG NER EN FISK I TOALETTEN!!!
#30 - 10 februari 2005 11:05
Det vore som sagt mycket intressant att testa vattnet. Kan du gå tillbaka till zooaffären igen och be dem testa vattnet och fråga vilka test de gör och vilka värden de får?

Om det rör sig om någon slags chock på grund av förändringar i vattnet efter vattenbytet säger det förstås inte mycket. Då måste man ju veta hur det såg ut innan...
#31 - 10 februari 2005 11:09
jag har inget nitrivec. jag har bara haft i aquatan och ektozon. dom har i de stunder blivit väldigt pigga och jag trodde det hjälpte. men sen har de blivit dålig igen efter ett tag.

urs. kan inte med att döda dem tyvärr. även om man ser dom inte mår bra nu. men hoppet är nog ute hursomhelst. tråkigt man förlorade alla fiskarna. och det känns inte roligt att ha kastat bort pengar på nåt som inte vart felfritt mer än nån vecka typ. och en månad med fiskar som dör en efter en..
men dom som dog i början kan ju inte vart vattnets fel, för jag testade somsagt förra veckan och då var vattnet bra.

kan bara säga att jag ångrade detta. fick det dessutom i julklapp av min kille och har velat ha akvarium en längre tid. men nu känns det bortkastat med pengar och som ett totalt misslyckande. trodde inte det skulle kunna gå såhär fel. har gjort som det stått på instruktionssaker och köpt medel som jag fått visat för mig. men man tappar lusten att köpa nåt mer när man redan lagt ut så mycket :\
krävs mycket mer intresse för att äga en sådan här sak. men hur kunde jag veta det som nybörjare. frågade mig dessutom runt mycket men lät som det inte skulle vara nå större problem.. menmen..

mvh
trollet85
#32 - 10 februari 2005 11:12
marlin.. när jag lämnade vattnet förra veckan och sa de skulle göra ett test. vad tror du de testade? för jag trodde han testade allt som gick då.. men han borde väl ha testat nitritvärdet? de är ju egentligen viktigast..
#33 - 10 februari 2005 11:12
[QUOTE=trollet85]jag hade en bunke som jag har använt till fotbad 2 ggr. men jag sköljde ur den noga! tycker inte det borde vart kvar rester då jag öven sköljer ur den efter att ha haft fotbadet.[/QUOTE]

Man ska aldrig använda saker som man har haft nåt annat än vatten i. Jag har köpt hinkar som jag bara använder när jag byter vatten.
#34 - 10 februari 2005 11:47
Jo de borde förstås ha testat nitrit. Men ph och kh är också viktigt. Speciellt svängningar i ph som lätt kan uppstå om man har ett lågt kh är farligt för fiskar. Olika fiskarter vill också ha olika ph-värden. Du kan läsa om detta på zoopets hemsidor.

Jag är nyfiken på hur ditt vatten ser ut idag, det kanske har förändrats från förra veckan. Jag har inte själv använt nitrivec men det låter som att det är bra. Kan det inte vara värt att köpa lite för att ge fiskarna en chans?
#35 - 10 februari 2005 11:48
[QUOTE=trollet85]
urs. kan inte med att döda dem tyvärr. även om man ser dom inte mår bra nu. men hoppet är nog ute hursomhelst. [/QUOTE]

Jag är själv nybörjare. Haft några fiskar som varit dåliga och läste här i forumet att ett humant sätt att avliva är att lägga dem i frysen. Vad säger ni som vet lite mer??

Intressant det där med Platyhonor. Jag har en som precis dött (snyft). Hon har varit gravid mer eller mindre ständigt i flera månader. Nu förstår jag att hon har gjort sitt. Synd, för hon var så fin.... Fast jag har 11 ungar från henne.
#36 - 10 februari 2005 11:52
Vad jag förstått kan fiskarna leva länge när man lagt in dem i frysen så det är ingen bra metod. Läste ett inlägg där någon öppnade frysen någon halvtimme efter och fisken sprattlade som en galning. Hemskt.
#37 - 10 februari 2005 11:52
Ta det lugnt och börja inte "klydda" med avlivning och vattentester nu utan BYT VATTEN - ungefär hälften (med rätt temperatur!). Mår fiskarna bättre efter vattenbytet?
Hur mycket Ektozonsalt har du hivat i? Om det är mycket får du tillsätta Ektozon i vattnet du byter med också, så att fiskarna inte drabbas av osmotisk stress.

Mvh Cecilia
#38 - 10 februari 2005 12:27
[QUOTE=trollet85]krävs mycket mer intresse för att äga en sådan här sak. men hur kunde jag veta det som nybörjare. frågade mig dessutom runt mycket men lät som det inte skulle vara nå större problem.. menmen..[/QUOTE]

Det är just i början (under de första månaderna) som det blir problem. Att du inte har kört med Nitrivec kan har vara det som har resulterat i denna katastrof.

Att ha kunskap om detta med ammonium/ammoniak -> nitrit -> nitrat är bokstavligen livsviktigt när man startar upp ett akvarium. Det är även viktigt att skaffa sig kunskap om hur PH, temperatur och salthalt påverkar de olika arterna, samt hur känsliga de är. Det är alltid klokt att välja tåliga arter när man är nybörjare.

Jag tycker definitiv att du borde ta dig till affären så fort du bara kan och köpa en flaska Nitrivec. Så dyrt är det faktiskt inte. Det handlar faktiskt om liv. Ärligt talat så blir jag arg när jag läser om hur fiskarna LIDER och du säger att du tappat lust att köpa något mer. Att byta vatten och tillsätta Nitrivec är det minsta du kan göra för dem. Antingen det eller få slut på lidandet nu. Att bara låta dem plågas ihjäl långsamt är både ansvarslöst och grymt.

Ursäkta min ton men jag blir faktiskt upprörd!
#39 - 10 februari 2005 12:33
cecilia.. bytt vattnet nu och tillsatt aquatan och ektozon... får väl se hur det går, men de verkar inte reagera så mycket.

batski, jag har visst kört med nitrivec. de 10 första dagarna. zooaffären sa inget mer om det. så det verkade räcka med perioden innan fiskarna kom. sen så har jag 3 mil till stan och det är 60 spänn i bensin och ytterligare 44,50 för medlet. sån uppoffring känner jag inte är värt faktiskt. har gjort det jag kunnat. bytt vatten och hällt i av de medlen jag har.
#40 - 10 februari 2005 12:36
jo.. du borde skaffa Nitrivec.. förstod det som att du haft i det men har du inte det kan det mycket möjligt vara förklaringen till allt detta.

Ektozon hjälper INTE DET MINSTA mot nitratet.. hur det är med aquatan vet jag inte.. inget jag har använt tror jag *var ett tag sedan jag startade upp ett akvarium helt från grunden*
Om du har i mycket Ektozon drabbas fiskarna som sagt av osmos - i en sötvattensfisks fall betyder det att de ser svullna ut och en massa vatten strömmar in i deras kropp.
tvärtom med saltvattensfiskar.

Har du haft i ektozon innan allt detta började? i vattenbytet?
#41 - 10 februari 2005 12:40
Då får vi hoppas på det bästa. Skriv gärna hur det går.
#42 - 10 februari 2005 12:57
jag hade i ektozon en gång i början, före fiskarna kom. sen skulle jag ha i det en gång i veckan sa hon på zooaffären. och jag tillsatte lite till nu när jag bytte hälften av vattnet. brukar alltid ha i när jag byter vatten..
#43 - 10 februari 2005 13:26
hmm.. jo.. mollysarna gillar ju salt förstås..

*har inte haft ektozon i mina kar på länge.. stora brackvattnet kör jag med jodfritt vanligt*
#44 - 10 februari 2005 14:01
Någon gång åker du väl till stan? Samtidigt som du köper (om du köper) nitrivec kan du köpa ett nitrit test. Det är ju inga stora pengar jämfört med vad akvariumet kostat med fisk och allt.

Batski jag skulle tro att clove oil går att köpa i hälsokostaffärer.
#45 - 10 februari 2005 16:03
[QUOTE=trollet85]batski, jag har visst kört med nitrivec. de 10 första dagarna. zooaffären sa inget mer om det. så det verkade räcka med perioden innan fiskarna kom.[/QUOTE]

Det är i så fall det som är problemet. Nitrivec innehåller nyttobakterierna som bryter ner ammonium/ammoniak och nitrit i ett akvarium. Bakterierna äter alltså dessa för fiskarna giftiga ämnen. Men i fall det inte finns ammoniak och nitrit i akvariet svälter bakterierna ihjäl. Som det stod i den länken jag tipsade dig om så finns inte dessa ämnen i ett akvarium utan fiskar. Det enda sättet att få ammoniak i ett akvarium utan fiskar är att mata det tomma akvariet (alternativt tillsätta några droppar ammoniak) varje dag under flera veckor. Det gör man för att bakterierna ska föröka sig och etablera sig.

Det som hände när du tillsatte Nitrivec i ett akvarium där det inte fanns ammoniak var att nyttobakterierna svalt ihjäl och sen när fiskarna flyttade in fanns det inga bakterier som kunde bryta ner vare sig ammoniak eller nitrit. Så nu är jag ganska säker på att det är nitritförgiftning som fiskarna lider av. Och nitrit är ett dödligt gift som innebär en lång och plågsam död för fiskarna :(

sen så har jag 3 mil till stan och det är 60 spänn i bensin och ytterligare 44,50 för medlet. sån uppoffring känner jag inte är värt faktiskt. har gjort det jag kunnat. bytt vatten och hällt i av de medlen jag har.

Så dina fiskar håller på att plågas ihjäl och du tycker 104,50 är en för stor uppoffring???? Då kanske du inte ska ha några fiskar överhuvudtaget. Jag skulle definitivt inte vilja vara fisk hos dig!!!
#46 - 10 februari 2005 16:08
[QUOTE=FridaT]Batski jag skulle tro att clove oil går att köpa i hälsokostaffärer.[/QUOTE]

Är du säker på det? Konstigt att det skulle få säljas där när den både bedöver och kan döda djur. Men vad vet jag?

Skulle gärna vilja veta vad clove oil heter på svenska i alla fall.
#47 - 10 februari 2005 16:40
Så för det första håller jag med Batski...om än inte så våldsamt.
Jag hittade clove oil = nejlikolja som är vanlig i matlagning doftsättning och även som innehål i tandkrämer och dylikt.Och som smärtstillande vid tandvård om jag förstått det rätt. Finns omnämnd på Sv. ciklidsällskapets hemsida som bedövning vid operationer och tagging och sånt. Borde kunna köpas i hälsokostbutik som olja eller någon hobby affär att anv. för te.x doftsättning av hemmagjord tvål el. dyl.
#48 - 10 februari 2005 17:12
[QUOTE=FridaT]Så för det första håller jag med Batski...om än inte så våldsamt.
Jag hittade clove oil = nejlikolja som är vanlig i matlagning doftsättning och även som innehål i tandkrämer och dylikt.Och som smärtstillande vid tandvård om jag förstått det rätt. Finns omnämnd på Sv. ciklidsällskapets hemsida som bedövning vid operationer och tagging och sånt. Borde kunna köpas i hälsokostbutik som olja eller någon hobby affär att anv. för te.x doftsättning av hemmagjord tvål el. dyl.[/QUOTE]

Smärtstillande vid tandvård? Det måste vara det! Tack så mycket för informationen!!!
#49 - 10 februari 2005 21:42
Man måste inte ha Nitrivec när man startar akvarium. Det kanske underlättar, men sunt förnuft (dvs långsam befolkning, vattenbyten och observation av fiskarna) räcker långt. Bakterierna som tar hand om ammoniak & nitrit finns i kranvattnet och etablerar sig så småningom i akvariet.
Problemen uppstod i samband med vattenbyte - jag tror att fiskarna har drabbats av ammoniakförgiftning. Om man snabbt höjer pH (t.ex. med ett större vattenbyte) och det finns mycket ammonium i vattnet (som det kan göra i ett nystartat akvarium där nitrifikation & växtlighet inte har kommit igång ordentligt) "ombildas" ammonium till ammoniak. Ammoniak skadar fiskarnas gälar, som kan se lilaaktiga ut.
Mvh Cecilia
#50 - 11 februari 2005 00:49
[QUOTE=cecilia]Man måste inte ha Nitrivec när man startar akvarium. Det kanske underlättar, men sunt förnuft (dvs långsam befolkning, vattenbyten och observation av fiskarna) räcker långt. Bakterierna som tar hand om ammoniak & nitrit finns i kranvattnet och etablerar sig så småningom i akvariet.
Problemen uppstod i samband med vattenbyte - jag tror att fiskarna har drabbats av ammoniakförgiftning. Om man snabbt höjer pH (t.ex. med ett större vattenbyte) och det finns mycket ammonium i vattnet (som det kan göra i ett nystartat akvarium där nitrifikation & växtlighet inte har kommit igång ordentligt) "ombildas" ammonium till ammoniak. Ammoniak skadar fiskarnas gälar, som kan se lilaaktiga ut.
Mvh Cecilia[/QUOTE]

Det kan vara som du säger. Antagligen kollade de inte ammoniakhalten i akvariebutiken... Men det jag tycker ändå att det är lite märkligt att det händer efter en månad. Ammonium/ammoniak brukar bildas efter bara någon vecka... Men din teori ger en vettig förklaring till varför de skulle ha drabbats efter vattenbytet.

Nitrivec är kanske inte absolut nödvändigt när man startar upp ett akvarium, men det är en säkerhet. Speciellt i ett så litet akvarium är det lätt att få en nitritspik även om man börjar med några få fiskar. Jag skulle i alla fall inte chansa.
#51 - 11 februari 2005 08:16
[QUOTE=cecilia]Man måste inte ha Nitrivec när man startar akvarium. Det kanske underlättar, men sunt förnuft (dvs långsam befolkning, vattenbyten och observation av fiskarna) räcker långt. Bakterierna som tar hand om ammoniak & nitrit finns i kranvattnet och etablerar sig så småningom i akvariet.
Mvh Cecilia[/QUOTE]

Ja, det lät ju rimligt. sen har jag tycks mig sett nåt konstigt vid deras gälar. som att färgen har vart bortskrapad lite. kanske beror på det med?

Men jag tycker inte att jag gjort några större vattenbyten iaf. bara drygt en tredjedel som man ska göra varje vecka =\

Det är en fisk som lever iaf, så kanske har allt lagt sig nu. för den var lite dålig igår. men det var den mollyn som jag inte trodde skulle klara sig som klarade sig och denna som jag klagat har vart tjock verkar nu vara den som överlevt. den verkar frisk och simmar runt som vanligt...ska nog lämna tillbaka den till affären så att den får leva vidare.
#52 - 11 februari 2005 09:13
Jag har nästan samma problem nu! Tips?

Startade upp mitt 100liter i lördags. I söndags tog vatten från gamla akvariet (60L). Filtret har fått ligga i gamla akvariet för att "dra åt sig" plus att jag kramade ur sörja från gamla filtret på det nya. Hade i AquaSafe. Hade i firrarna.

Nu har fem fiskar dött! Orkeslösa och flämtar. Några Neontetror (gamla) har tappat sin röda färg, men mina nyare verkar helt opåverkade.
Guppisarna, malarna verkar helt okay också.
På söndagkvällen for malarna omkring som tusan....

Igår gjorde jag ett 50% vattenbyte, Nitrivec och Aquatan. I morse var en Neontetra död.

Vad tror ni har hänt? Nitrit eller vad?
#53 - 11 februari 2005 10:00
hmm.. jag skulle inte kört i fiskarna så fort.. jag tyckte det var litet att låta akvariet gå en vecka utan fiskar (när jag kör med gammalt filter och hälften gammalt vatten).. jag är dock inget proffs så någon kommer säkert och säger närmare vad som är fel.. men.. jag tycker du borde låtit akvariet gå längre
#54 - 11 februari 2005 10:05
[QUOTE=Triana]hmm.. jag skulle inte kört i fiskarna så fort.. jag tyckte det var litet att låta akvariet gå en vecka utan fiskar (när jag kör med gammalt filter och hälften gammalt vatten).. jag är dock inget proffs så någon kommer säkert och säger närmare vad som är fel.. men.. jag tycker du borde låtit akvariet gå längre[/QUOTE]
Det tyckte jag med, men någon i min närhet sa att det skulle funka när jag tog gamla vattnet. (De stressade på för de ville ha det gamla akvariet.)

F....n , man ska göra som man tänkt från början och inte lyssna på andra jämt!
Fast å andra sidan lyssnar jag på er..... :-)
#55 - 11 februari 2005 10:06
[QUOTE=Hemma]Startade upp mitt 100liter i lördags. I söndags tog vatten från gamla akvariet (60L). Filtret har fått ligga i gamla akvariet för att "dra åt sig" plus att jag kramade ur sörja från gamla filtret på det nya. Hade i AquaSafe. Hade i firrarna.[/QUOTE]

Det låter ganska bra! Hade du det nya filtret igång i det gamla akvariet? Hur länge i så fall? Jag tror ändå problemet är att det är för många fiskar. Det tar tid för nyttobakterierna att föröka sig tillräckligt för att kunna ta hand om så mycket ammonium/ammoniak och sen nitrit.

Nu har fem fiskar dött! Orkeslösa och flämtar. Några Neontetror (gamla) har tappat sin röda färg, men mina nyare verkar helt opåverkade.

Guppisarna, malarna verkar helt okay också.

På söndagkvällen for malarna omkring som tusan....

Igår gjorde jag ett 50% vattenbyte, Nitrivec och Aquatan. I morse var en Neontetra död.

Vad tror ni har hänt? Nitrit eller vad?

Eftersom akvariet bara varit igång i en vecka är jag ganska säker på att det är ammonium (omvandlas till ammoniak när PH är över 7).

Beväpna dig med Nitrivec (de bakterierna du har nu räcker uppenbarligen inte), en ammonium/ammoniak-test och en nitrittest. Efter varje vattenbyte och en gång om dan annars kör du med dubbla dosen Nitrivec tills du inte har några mätbara halter kvar.

Tänk på att nitrit kanske inte uppstår förrän on en eller ett par veckor och det kan ta ytterligare ett par tre veckor till innan det försvinner. Så var beredd att göra upprepade vattenbyten och tillsätta Nitrivec sen när du fått nitriter.

Det bästa nu i början (så länge problemet är ammonium/ammoniak) skulle vara om du kunde sänka PH i samband med de upprepade vattenbyten så du inte får ammoniak. Jag kör med en PH 6.5 buffer från Waterlife som jag tycker fungerar bra.

Det kommer att kosta en slant nu i början, men det går att rädda fiskarna i fall du ingriper i ett tidigt stadium.

Lycka till!
#56 - 11 februari 2005 10:19
[QUOTE=Hemma][QUOTE=Triana]hmm.. jag skulle inte kört i fiskarna så fort.. jag tyckte det var litet att låta akvariet gå en vecka utan fiskar (när jag kör med gammalt filter och hälften gammalt vatten).. jag är dock inget proffs så någon kommer säkert och säger närmare vad som är fel.. men.. jag tycker du borde låtit akvariet gå längre[/QUOTE]
Det tyckte jag med, men någon i min närhet sa att det skulle funka när jag tog gamla vattnet. (De stressade på för de ville ha det gamla akvariet.)

F....n , man ska göra som man tänkt från början och inte lyssna på andra jämt!
Fast å andra sidan lyssnar jag på er..... :-)[/QUOTE]

Om du bara hade kört det gamla filtret i ett akvarium utan fiskar hade nyttobakterierna dött. Ska man köra en fishless cycle (vilket jag för övrigt tycker är en mycket bättre och säkrare metod) måste man mata bakterierna genom att ge dem ammonium. Antingen genom att mata det fisktomma akvariet med fiskmat eller helt enkelt tillsätta några droppar ammoniak varje dag. Men detta går inte på en vecka. I mitt fall tog hela cykeln över en månad. Mycket bra information om detta finns på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Nu tycker några av er kanske att jag tjatar om detta med fishless cycling. Men med tanke på alla misslyckanden som jag får läsa om hela tiden och med tanke på alla fiskar som plågas ihjäl iom att folk startar upp akvarier med den konventionella metoden, tycker jag att mitt "tjatande" är berättigat. Jag vill helt enkelt spridda informationen om fishless cycling så mycket jag bara kan. Metdoden är fortfarande ganska okänd i Sverige och det vill jag ändra på.
#57 - 11 februari 2005 10:21
TACK!! Nu blir det shoppa kemikalier. Klart jag vill rädda min små firrar.
#58 - 11 februari 2005 10:33
[QUOTE=Hemma]TACK!! Nu blir det shoppa kemikalier. Klart jag vill rädda min små firrar.[/QUOTE]

Det var så lite så! Jag är bara glad jag kan vara av hjälp! Lycka till med räddningsaktionen!!!

OBS! Notera att detta med fishless cycle (mitt förra inlägg) bara är aktuellt i ett akvarium UTAN fiskar. Att jag ändå skickade länken var som sagt för att spridda informationen.
#59 - 15 februari 2005 11:28
kan meddela att en molly överlevde och den har sett frisk ut i flera dagar nu. men jag undrar ifall denna kommer dö också? jag har ju tyckt att färgen sett lite avskrapad ut på vissa ställen, eller vid öppningen till gälarna närmare bestämt. men det kanske bara är inbillning, eller inget att oroa sig för.. men mollyns bajs är ganska mörkbrunt har jag sett nu också. förut har jag bara sett att det vart nästan genomskinligt. men nu är det en lång sträng som nästan helt är mörkbrun. kan det betyda nåt?

sen en annan sak. är det väldigt skadligt, eller vad jag nu ska kalla det. att ha denna fisken ensam? det är en molly och jag vet att de är stimfiskar, sa de på zooaffären iaf. men den verkar ju klara sig bra endå denna fisken. har spegelväggar i akvariumet så den kanske tror ibland att den har en kompis endå? :)
#60 - 17 februari 2005 09:25
snälla..skriv nåt och ge mig svar på frågan som jag ställde i slutet!
#61 - 17 februari 2005 11:34
Nja, en anledning varför man inte ska stimmfiskar ensamma är att när de blir stressade "stimmar" de, de söker skydd tillsammans, de känner sig trygga i ett stim.
Men visst kan en ensam fisk trivas om inredningen ger den trygghet.
#62 - 18 februari 2005 08:09
Tack för svar!
Vad jag tycks se verkar den trivas. Jag gör inte så mycket mer än ger den lite mat och sen bytte jag lite vatten igår, men den ser frisk ut än iaf. så då går det nog ett tag till då iaf..
#63 - 18 februari 2005 11:04
[QUOTE=trollet85]sen en annan sak. är det väldigt skadligt, eller vad jag nu ska kalla det. att ha denna fisken ensam? det är en molly och jag vet att de är stimfiskar, sa de på zooaffären iaf. men den verkar ju klara sig bra endå denna fisken. har spegelväggar i akvariumet så den kanske tror ibland att den har en kompis endå? :)[/QUOTE]

Molly är inte utpräglade stimfiskar, men de trivs ändå med att vara flera stycken tillsammans. Mollyn klarar nog av att vara ensam ett tag i fall det krävs pga sjukdom, men jag skulle inte rekommendera dig att ha henne/honom ensam en längre tid. Om hon/han fortfarande ser ut att må bra efter en månad lär det inte vara nån sjukdom kvar i akvariet och då bör du skaffa några till så de blir ett litet gäng, alternativt omplacera fisken till någon som har flera molly. Jag tvivlar på att fisken tror att spegelbilden är en kompis. Den varken luktar eller känns som en annan fisk. Kanske tror hon/han att det är en annan fisk på andra sidan glaset som inte går att nå? Jag vet inte, men det låter inte särskilt roligt.
#64 - 18 februari 2005 18:31
Det har lugnat sig.

Tack för hjälpen med tips om stora fiskdöden.
Alla mina Svärdbärare/Platy gick åt, fem stycken, plus några tetror. Som tur är har jag 11 Platyyngel som står på tillväxt.

Som en glad överraskning lekte mina corydoras igår!!! Har flera ägg i ett kar nu. Väntar med spänning.
#65 - 25 februari 2005 07:41

Molly är inte utpräglade stimfiskar, men de trivs ändå med att vara flera stycken tillsammans. Mollyn klarar nog av att vara ensam ett tag i fall det krävs pga sjukdom, men jag skulle inte rekommendera dig att ha henne/honom ensam en längre tid. Om hon/han fortfarande ser ut att må bra efter en månad lär det inte vara nån sjukdom kvar i akvariet och då bör du skaffa några till så de blir ett litet gäng, alternativt omplacera fisken till någon som har flera molly. Jag tvivlar på att fisken tror att spegelbilden är en kompis. Den varken luktar eller känns som en annan fisk. Kanske tror hon/han att det är en annan fisk på andra sidan glaset som inte går att nå? Jag vet inte, men det låter inte särskilt roligt.

jo jag lär väl köpa några till fiskar. mollyn ser ju fortfarande pigg ut. men samtidigt vet jag inte om jag vågar köpa fler, som jag skrev i en särskild tråd här på zoopet, men som ingen svarade på. min molly har fortfarande lite bortskrapad/bortnött färg kring gälarna. tror inte det ska vara så? och vad kan det vara isåfall. inte så roligt om alla nya fiskar isåfall dör...
#66 - 25 februari 2005 08:48
Om du har en digitalkamera kanske du kan ta ett kort på det som ser udda ut och posta den så kanske någon av experterna här kan hjälpa dig. Alternativt ta med bilden till en zoo/fiskaffär och fråga om dom kan hjälpa dig.
Hoppas din fisk är frisk o klarar sig. Men som du påpekade så är det ju synd att släppa ner nya fiskar om den skulle vara sjuk.

Annons