Akut hjälp!!!

#1 - 25 juli 2011 18:42
hej.
min dalmatiner molly är alltid pigg å glad men sedan igår så sjönk hon till botten, hon andas fortare, ligger på sidan och äter inte. jag vet inte vad det är!
HJÄLP snälla :(
#2 - 25 juli 2011 18:51
Omöjligt att svara på vad det är, men ser den inte ut att repa sig är det troligen kört för fisken.
Prova att ha 0,5 dl salt/100 liter i karet, det kan förhoppningsvis hjälpa fisken att krya på sig:).
#3 - 26 juli 2011 21:17
nu ska jag vara ärlig o säga att jag blir förvirrad av de här med salt..

Först o främst kan jag berätta att de var min flickvän som skrev igår o bad om hjälp..

Men tillbaka till ämnet, jag har läst folk som säger 2dl salt per 100l, nån som sa 1dl per 100l o nu har du skriver 0.5dl per 100l..
Vi slängde faktiskt i lite salt också, tror vi "nöjde" oss med c:a 0.5dl salt i vårt 56liters.. men struntsamma!

Fisken gick tyvärr bort lite senare på kvällen..

Vi la i henne i vårt lilla yngelkar som vi kan ha i vanliga akvariumet, och sen nästan fyllde jag bottnen med flingmat o larver åt henne bara för att hon möjligvis skulle kunna få nån sorts näring i sig - för hon var SJUKT mager, huvudet med gälarna var nästan dubbelt så breda som resten av kroppen..

Men de gick tyvärr inte, hon började lätta i rumpan o simmade runt så ett tiotal minuter innan hon tillslut inte orkade längre..

har varit en väldigt ledsen helg o början på veckan.. började med att vi inte tyckte vi hade sett våran groda på ett tag - brukade gömma sig hela tiden o kom fram då o då.. Visade sig att vår pump hade glidit ner o självklart så låg vår stackars groda där under.. =( och igår när jag körde till jobb så brukar jag ge dom lite mat o kolla till så allt stämmer - mollyn låg vid medvetande iallafall o rörde sig lite i yngelkaret o allt såg bra ut.. när vi sen kom hem på kvällen så hade yngelkaret rört på sig o lagt sig mot rutan - där såklart ett mollyyngel kom ikläm o hade gått bort den med..
så de va ut med lite vatten o i med nytt :/
#4 - 26 juli 2011 22:03
Tråkigt, frånsett grodan och mollyynglet som ni vet vad som hände så kunde ni kanske undersöka vad som kunde lett till Mollyns sjukdom. Kan ha varit dess tur, vet du hur gammal den var? Har ni testat om den kan ha fallit pga höga nitritvärden? Var den mamman till ynglen och kanske blivit försvagad i förlossningen?
#5 - 27 juli 2011 05:24
Jag kan hålla med, hur mycket salt man ska använda är lite skiftande med vem som säger det. Den mängden ni använde igår är 1 dl/100 liter akvarium och i mina ögon ganska mycket. Är det en fisk som är sjuk och behöver hjälp att "bota sig själv" så behövs det ofta inte så stora mängder, ett par msk/100 liter brukar räcka ganska länge.
Är det däremot Molly (som kanske är odlade i tex Asien) som gärna har lite bräckt vatten kan det hjälpa mer om de har högre salthalt.
Nackdelen med salt är att många växter inte gillar några högre halter, så om du fasar ut saltet med ett vattenbyte på 25-30% i veckan så är det inte fel:).
#6 - 27 juli 2011 10:32
Merza skrev:
Tråkigt, frånsett grodan och mollyynglet som ni vet vad som hände så kunde ni kanske undersöka vad som kunde lett till Mollyns sjukdom. Kan ha varit dess tur, vet du hur gammal den var? Har ni testat om den kan ha fallit pga höga nitritvärden? Var den mamman till ynglen och kanske blivit försvagad i förlossningen?

Ingen aning alls hur gammal den var, vi har haft den i c:a 3månader snart tror jag o den har ju liksom alltid varit framme o såfort de var dags o mata så var den först.. hon kunde jaga bort de andra fiskarna för o få mat :P

Nitriten kollade jag o den var helt okej.. Visst, vi har såna "dåliga" sticktester, men den visade 0 iallafall..

Hon är mamman till några av ynglen, vi har c:a 3st molly yngel som är svarta/prickiga o börjar närma sig runt 2cm, så de är ju "rätt" gamla, och sen har vi några lite mindre som är helt ljusa(vi har även en silvermolly - misstänker de är hennes ungar)

Annons