Akut! Hinna på ögonen Malawi, 1 död fisk + nya symptom

#1 - 25 februari 2009 08:33
Hej igen! Gör en ny tråd för att det är lite akut läge.

En av de mindre i Aceigruppen har kolat och alla resterande fiskar har fått hinna på ögonen och dessutom blivit röd/oranga i "fen-fästena" (de fenorna bakom gälarna)

Har bytt lite vatten och saltat samt höjt tempen till 26 grader.

Behöver snabb hjälp!
#2 - 25 februari 2009 11:28
Hur mycket har du saltat? Jag skulle köra 0.25 % salt. Alltså i ett 200 liters akvarium(faktiska liter), 0.5 kg salt. Nummer två jag hade försökt med är Aquafloxin från Akvarium Munster, svindyr men väldigt bra.
#3 - 25 februari 2009 12:31
Vad har du för kh, ammonium/iak, nitrit, nitrat nivåer?
#4 - 25 februari 2009 13:31
endymion skrev:
Hur mycket har du saltat? Jag skulle köra 0.25 % salt. Alltså i ett 200 liters akvarium(faktiska liter), 0.5 kg salt. Nummer två jag hade försökt med är Aquafloxin från Akvarium Munster, svindyr men väldigt bra.

Jag saltade 5 Matskedar inan jag stack från skolan där karet stod, får salta mer imorgon då.

Har även medicinerat med sterazin (mot paraciter) För efter att ha googlat runt lite verkade hudgrumling passa in rätt bra som diagnos (vit hinna, röda partier vid "fen-rötterna").

Hudgrumling skall tydligen orsakas av någon slags paracit. Återkommer med lägesrapport imorron!
#5 - 25 februari 2009 13:34
åheim skrev:
Vad har du för kh, ammonium/iak, nitrit, nitrat nivåer?

Vattnet här nere är riktigt kalkrikt så antar att kh ligger bra för malawi, pH ligger på 8,3-8,5. Nitrit/nitrat har legat väldigt lågt när vi mätt med hach:en och eftersom karet varit igång relativt länge nu så antar vi att nivåerna är låga.
#6 - 25 februari 2009 14:32
Hudgrumling är normalt inte särskilt dödligt på ciklider, de står mest och vankar av och an. Är det sjukdom tycker jag mest det låter som bakterier. Sterazin tror jag vare sig gör till eller från.
#7 - 25 februari 2009 16:14
endymion skrev:
Hudgrumling är normalt inte särskilt dödligt på ciklider, de står mest och vankar av och an. Är det sjukdom tycker jag mest det låter som bakterier. Sterazin tror jag vare sig gör till eller från.

oki, Nu är totalt 3st döda :(

Var inne i om i skolan precis och bytte lite vatten, och saltade ordentligare.

Attans att det skall gå så fort! Vi har ju inte gjort något speciellt med karet:confused:

När tror du vi kan köra i något bakteriedödande medel tidigast? (eftersom vi medicinerat med sterazin redan)

Om det är till någon hjälp så har vi ett yngel på ca 1cm i en yngelkasse i karet med, och det verkar klarat sig fint änsålänge:confused:.
#8 - 25 februari 2009 16:56
Salt kan du köra på med direkt, Sterazin har jag för mig bryts ner på en eller två dagar
#9 - 25 februari 2009 19:14
endymion skrev:
Salt kan du köra på med direkt, Sterazin har jag för mig bryts ner på en eller två dagar

okej, tackar verkligen för tipsen!

Har du någon ide om hur det kan ha hänt?
#10 - 26 februari 2009 15:10
Tror att det värsta är över nu, men nu har vi bara 2 av 10 aceier kvar och de är de största två som klarat sig och verkar pigga ( de har fortf hinna på ögonen men de röda partierna vid fenrötterna ha försvunnit.)

Det är även så att de aceier som dog var syskon allihopa, medans de som lever var köpta på i en bra akvarieaffär (Ciklidshopen i Tomelilla).

Ynglet som gått i sjukdomskaret i en liten yngelkasse har också hittils överlevt:confused: (som de båda aceierna som lever är föräldrar till, Ynglet själv är också en överlevare som lyckades överleva en natt i ett kallt kar där alla andra syskonen dog, Som grädde på moset har mamman till ynglet överlevt ett sabotage med diskmedel tidigare i höstas)

Någon som är sugen på att köpa vårat yngel som avelsfisk om den överlever :p Resistent mot kallt vatten, diskmedel och nu en bakterie-epedimi...

Men eftersom detta är ett projektarbete vill vi gärna ha hjälp med att klura ut vad som orsakar att 8/10 fiskar dör inom ett såpass kort förlopp?

Annons