AKUT - helkris!!!

#1 - 27 november 2005 19:19
när jag kom hem i eftermiddag möttes jag av en tråkig syn. tiotalet fiskar låg och flöt stendöda i mitt 50 liters kar, när jag lyfte på täckglaset stank det något fruktansvärt och vattnet var gulgrönt till färgen.
vad har hänt? har aldrig varit med om detta förut.
bytte 2/3 delar av vattnet och öste i med nitrivec, övervägde ett kort tag att slänga ut hela karet genom fönstret.
eftersom akvariet är sexkantigt har jag haft problem med att få en bra belysning, jag har aldrig haft problem med alger förut men det kom när jag bytte till 2x15 watt (aquastar) och började göda med pmdd istället för tmg.
jag fick en fin tofsalgsodling som har varit svår att hålla i schack, jag har fått rensa ut alla långsamväxande växter och slängt in massa snabbväxande. eftersom ljuset är så starkt har jag haft problem med att dosera pmdd, jag har fått dosera mångdubbel dos varje dag för att växterna inte ska bli ljusgröna och rangliga - nu växer de dock som ogräs och har börjat konkurrera ut tofsalgerna.
och så händer det här. eftersom vattnet var gulgrönt gissar jag på någon algblomning, som måste uppstått då vattenvärdena varit åt fanders? *skäms*
kan det bero på att jag öst i massa pmdd och inte gjort några vattenbyten? (byter en mindre del av vattnet varje månad ca och gör rent filtret)
jag har ingen co2 och så som jag uppfattat det ska man, när man använder pmdd, inte göra 50% vattenbyte varje vecka när man inte använder co2?

gud vad tråkigt detta känns, jag känner mig helt uppgiven och tråkigt när så många fina fiskar dött på grund av att jag uppenbarligen inte har full koll.....
#2 - 27 november 2005 21:50
Skulle rekomendera dig att skaffa ett nitrittest så du kan hålla koll på de värdena eftersom du inte byter vatten så ofta. Akvariet är så pass litet att vattenvärden kan ju variera väldigt lätt. Du måste nog (va synd att jag inte få härdas att bli en bra växare helt utan co2, säger växterna) byta helst hälften en gång i veckan för o va säker (ja va skönt säger fiskarna)
#3 - 27 november 2005 23:08
Hände det här över dan?? Det låter som karet är väldigt "rikt" alltså mycket näring. tror du måste dra ner på gödningen och öka vattenbytena! Det ultimata är ju att byta lite vatten varje dag fast det blir kanske inte av...men minst en gång/veckan.
#4 - 27 november 2005 23:47
jag tycker det låter som att du över göder karet, eftersom du inte har Co2 så är det omöjligt att dina växter kan ta upp all näring du lägger i på bara 2 dagar..

Om jag hade varit dig, så hade jag (högst) lagt i gödning 2ggr i veckan. Vatten byte minst varannan vecka, o ta då 50%. Helt enkelt för att du ska få ut ev. nitrit.

Hur stort är karet?

Själv har jag 375l häller i gödning ca 2ggr/vecka och jag har då Co2 som gör att växterna tar upp gödningen snabbare.
#5 - 28 november 2005 04:44
[QUOTE=MoZZe]Om jag hade varit dig, så hade jag (högst) lagt i gödning 2ggr i veckan. Vatten byte minst varannan vecka, o ta då 50%. Helt enkelt för att du ska få ut ev. nitrit. [/QUOTE]

även 2ggr veckan är mycket utan vattenbyten och co2.
kör själv ett 37L utan co2 och är säkert en månad sen nu sen ja hade i gödning sist.

däremot tycker jag 2x15w till 50L låter rätt mycket, ger 0.6w litern.
kanske skulle fundera på att släcka 1 rör.
#6 - 28 november 2005 10:05
[QUOTE=imshee1]kan det bero på att jag öst i massa pmdd och inte gjort några vattenbyten? (byter en mindre del av vattnet varje månad ca och gör rent filtret)[/QUOTE]

Varför gör du rent filtret så ofta? Och hur går du tillväga när du gör det?

jag har ingen co2 och så som jag uppfattat det ska man, när man använder pmdd, inte göra 50% vattenbyte varje vecka när man inte använder co2?

gud vad tråkigt detta känns, jag känner mig helt uppgiven och tråkigt när så många fina fiskar dött på grund av att jag uppenbarligen inte har full koll.....

Som du kör nu har du verkligen ingen koll. Det låter som att du överdoserat kraftigt och bytt vatten för sällan, vilket säkert resulterat i på tok för mycket nitrat - och med tanke på att du rengör filtret so ofta, kanske även nitrit som är väldigt giftigt.

Du bör absolut skaffa dig både nitrit och nitrattest. Köp INTE teststickor för de är opålitliga, utan köp riktiga dropptestkits. JBL är ett bra märke. Testa sen vattnet minst en gång i veckan och skulle nivåerna vara på väg att bli för höga (nitrit ska inte finnas alls och nitrat ska ligga mellan 10-20) får du byta lite av vattnet. Du behöver inte heller göda i fall det finns tillräckligt med nitrat i vattnet. I början får du säkert testa vattnet en del tills du hittar en bra balans mellan en lämplig dosering av PMDD och mängden vatten du måste byta.

Var rädd om fiskarna!
#7 - 28 november 2005 10:24
tiotalet fiskar låg och flöt stendöda i mitt 50 liters kar, när jag lyfte på täckglaset stank det något fruktansvärt och vattnet var gulgrönt till färgen.
Var det unken växt-/algstank eller mer ruttet? Du saknade möjligen inte någon fisk innan denna dödsstöt?
En firre som får ligga och ruttna i endast 50 liter kan göra mycket skada. Du kanske fick på tok för höga ammonium-/ammoniak nivåer och algblomningen kankse bara var ett sekundärt sumptom.
#8 - 28 november 2005 14:47
tack för era svar!
nitrit och nitrattest har jag haft tidigare men när det tog slut har det inte blivit av att köpa nytt [:-4]. det ska genast införskaffas! finns det ammoniumtest också?
man blir osäker på hur man ska göra, när jag läst att man inte ska göra några vattembyten öht om man inte tillsätter co2 samtidigt som man ska göra 50% vattenbyte varje vecka när man göder med pmdd för att inte få för höga värden.
hur ofta bör jag göra rent filtret? (jag brukar krama ur några gånger det under kranen)

anledningen till varför jag ökat pmdd-dosen var för att växterna blev ljusa och rangliga plus att tofsalgerna tog överhanden. när jag ökade gödningen blev växterna mörkt gröna och fina och tofsalgerna gick tillbaka något. om jag minskar på gödningen igen - kommer jag inte få ännu mer problem med tofsalger då?
anledningen till varför jag har så mycket ljus är pga akvariets sexkantiga form har jag haft problem med att hitta bra belysning som matchar min studentekonomi.
#9 - 28 november 2005 18:12
jag rekommenderar att du gör helst och absolut minst 30% vattenbyte i veckan, annars 50% varannan.

Att byta vatte finns det bara fördelar av, bytar man inte vattnet så kan vissa ämnen i gödningen bindas i vattnet, så om du gör ett test så visar det att du kanske har rätt mängd, men eftersom dem har bundit sig så tar inte växterna åt sig dem. det slipper du, all stort av ntrit o amonium/amoniak försvinner. jadu, finns bara fördelar!

hur stort är ditt kar?!
#10 - 28 november 2005 19:46
[QUOTE=MoZZe]Att byta vatte finns det bara fördelar av, bytar man inte vattnet så kan vissa ämnen i gödningen bindas i vattnet, så om du gör ett test så visar det att du kanske har rätt mängd, men eftersom dem har bundit sig så tar inte växterna åt sig dem. det slipper du, all stort av ntrit o amonium/amoniak försvinner. jadu, finns bara fördelar![/QUOTE]

håller definitivt INTE med.
mitt kar har bara gått framåt sen ja slutade med vattenbyten i tid och otid och dom problem jag hade med alger har också försvunnit,

sen att växterna inte kan ta åt sej nja beror på.
germ an fan i vattenbyten omvandlas vissa ämnen så att växterna kan ta upp dom.
sen kan även växterna själva omvandla diverse ämnen så dom mer passar dom
#11 - 29 november 2005 13:15
[QUOTE=imshee1]tack för era svar!
nitrit och nitrattest har jag haft tidigare men när det tog slut har det inte blivit av att köpa nytt [:-4]. det ska genast införskaffas! finns det ammoniumtest också?
man blir osäker på hur man ska göra, när jag läst att man inte ska göra några vattembyten öht om man inte tillsätter co2 samtidigt som man ska göra 50% vattenbyte varje vecka när man göder med pmdd för att inte få för höga värden.[/QUOTE]

Nånstans måste du ha fått fel information. Vattenbyten måste man alltid göra. Frågan är hur mycket och hur ofta. Kör man med PMDD (även utan co2) måste man byta vatten oftare än om man inte tillsatt gödning. Själv är jag skeptisk till stora vattenbyten. I vissa fall kan det faktiskt räcka med 10% varje eller varannan vecka. Det viktiga är at man håller koll på vattnet så man inte riskerar att få för höga nitratnivåer. Efter ett tag lär man sig hur ens akvarium fungerar.

[QUOTE=imshee1]hur ofta bör jag göra rent filtret? (jag brukar krama ur några gånger det under kranen)[/QUOTE]

Man ska alltid vänta tills det att man märker att genomströmningen avtar. Innan dess är det bara onödigt att rengöra filtret. När det äntligen blir dags att göra det ska man helst krama ur filtermaterialet i en hink akvarievatten. Alternativt under kranen, men då i ungefär samma temperatur som man har i akvariet.

[QUOTE=imshee1]anledningen till varför jag ökat pmdd-dosen var för att växterna blev ljusa och rangliga plus att tofsalgerna tog överhanden. när jag ökade gödningen blev växterna mörkt gröna och fina och tofsalgerna gick tillbaka något. om jag minskar på gödningen igen - kommer jag inte få ännu mer problem med tofsalger då?[/QUOTE]

Växterna mår inte bättre ju mer gödning du häller i. De kan bara tillgodogöra sig en viss mängd. Allt utöver det blir kvar i vattnet. Lagom är bäst. Om nitratnivåerna ligger mellan 10-20 kommer växterna att må bra och fiskarna också. Blir det för mycket nitrat mår fiskarna dåligt.

Ja det finns även ammoniaktest. Ammoniak uppstår strax innan en nitritspik. Dvs riskerna är störst vid start av akvarium, efter en medicinering som även dödat nyttobakterierna, eller kanske i fall man introducerar ett för stort antal nya fiskar på en gång (eller när en stor fisk dör och liket får ligga kvar i akvariet). Vad jag förstått är nitrit ännu farligare än ammoniak.
#12 - 29 november 2005 13:19
[QUOTE=MoZZe]jag rekommenderar att du gör helst och absolut minst 30% vattenbyte i veckan, annars 50% varannan.

Att byta vatte finns det bara fördelar av, bytar man inte vattnet så kan vissa ämnen i gödningen bindas i vattnet, så om du gör ett test så visar det att du kanske har rätt mängd, men eftersom dem har bundit sig så tar inte växterna åt sig dem. det slipper du, all stort av ntrit o amonium/amoniak försvinner. jadu, finns bara fördelar!

hur stort är ditt kar?![/QUOTE]Håller med moZZe!! Kontinuerliga vattenbyten innebär bara fördelar och är nödvändiga när man håller fiskar i på en så begränsad yta! Fiskar kan vänja sig vid urusel vatten kvalite om det lånsamt försämras men det betyder inte att det skall tillämpas!! Så lyssna inte på raven i detta fall.
#13 - 29 november 2005 14:13

man blir osäker på hur man ska göra, när jag läst att man inte ska göra några vattembyten öht om man inte tillsätter co2 samtidigt som man ska göra 50% vattenbyte varje vecka när man göder med pmdd för att inte få för höga värden.

Nånstans måste du ha fått fel information. Vattenbyten måste man alltid göra. Frågan är hur mycket och hur ofta. Kör man med PMDD (även utan co2) måste man byta vatten oftare än om man inte tillsatt gödning.

Nej hon har inte fått fel information, men blandat två helt olika metoder.

PMDD är en egenblandad gödning och inte ett sätt att sköta akvarier. PMDD är en gödning som man använder för att få växter gladare. That's it.

Men det finns ett par, extremt olika, metoder man kan använda PMDD på:

1) Det ena är high-tech där man resettar akvarievattnet en gång i veckan med 50% vattenbyte och kör med CO2 och göder kraftigt med PMDD och har ofta kraftig belysning. En slags hydrokultur som garanterar att all näring alltid finns till växterna och som genererar den överlägset snabbaste tillväxten man kan få i ett växtakvarium.

2) Den andra är low-tech där man kör en jord-botten som tar hand om att omvandla all skit till näringsämnen och som även binder upp närignsämnena i bottnen. I dessa byter man aldrig vatten och stödmatar endast med PMDD om man märker att växterna börjar påvisa näringsbrister.

Blandar man ihop de här två så är man ute på djupt vatten.
#14 - 29 november 2005 14:17

Ja det finns även ammoniaktest. Ammoniak uppstår strax innan en nitritspik. Dvs riskerna är störst vid start av akvarium, efter en medicinering som även dödat nyttobakterierna, eller kanske i fall man introducerar ett för stort antal nya fiskar på en gång (eller när en stor fisk dör och liket får ligga kvar i akvariet). Vad jag förstått är nitrit ännu farligare än ammoniak.

Ammoniak är NH3 och är extremt giftigt, giftigare än nitrit. Ammonium NH4 är inte lika giftigt.

I vatten så pågår hela tiden en reaktion mellan NH3<->NH4 och vilket av dessa ämnen som det finns mest av beror på pH:t och i normala akvarier är den största delen alltid NH4, Ammonium:
http://www.defblog.se/pictures/picture1484.jpg

Får man utslag på ett ammoniaktest så är firrarna döda sedan länge, ammonium-test är också ganska värdelösa om man har en fungerande nitrifikation. Ammoniumet kommer i små pytsar, spikar, som vi hobbyister oftast inte hinner mäta/reagera på. Men det finns ammoniumhobbytest och får man utslag på dom är något *rejält* fel, ungefär som med nitrit-test. Får man utslag på nitrit-test är något rejält fel med nitrifikationen.
#15 - 29 november 2005 14:32
[QUOTE=defdac]Får man utslag på ett ammoniaktest så är firrarna döda sedan länge, ammonium-test är också ganska värdelösa om man har en fungerande nitrifikation. Ammoniumet kommer i små pytsar, spikar, som vi hobbyister oftast inte hinner mäta/reagera på. Men det finns ammoniumhobbytest och får man utslag på dom är något *rejält* fel, ungefär som med nitrit-test. Får man utslag på nitrit-test är något rejält fel med nitrifikationen.[/QUOTE]

Ja precis! Tack defdac för tydliggörandet! Jag har aldrig fått utslag på mitt ammonium-test (är inte ammonium och ammoniak samma ord på engelska?). Och nitrit-testet fick jag bara utslag på under tiden jag cyklade mitt akvarium *utan fiskar*.
#16 - 29 november 2005 14:37
[QUOTE=defdac]Den andra är low-tech där man kör en jord-botten som tar hand om att omvandla all skit till näringsämnen och som även binder upp närignsämnena i bottnen. I dessa byter man aldrig vatten och stödmatar endast med PMDD om man märker att växterna börjar påvisa näringsbrister.[/QUOTE]

Är det verkligen så att man inte behöver göea några vattenbyten alls med den metoden?

Går det inte att köra low-tech om man inte har en jord-botten?
#17 - 29 november 2005 14:43

Är det verkligen så att man inte behöver göea några vattenbyten alls med den metoden?

Jupp. Jag gör det bara om jag ska rota runt/placera växter/skrubba rent rutor. Det finns burkar som körts i flera år utan vattenbyten. Vi snackar då om fet växtmängd i ett riktigt växtakvarium, inte ett Malawi med jättemycket fiskar.

Går det inte att köra low-tech om man inte har en jord-botten?

Jo men det är det svåraste sättet. Man kan ju fortfarande resetta med 50% vattenbyte en gång eller varannan vecka med fulldospuls av PMDD och köra lite lägre ljusmängd. Men det blir mer kritiskt med att kolla växterna (fingertoppskänsla) och att frekventare göda med PMDD. Ostabilare, mer risk för algodling.
#18 - 29 november 2005 16:57
kör min burk åt lowtech hållet nu som defdac beskrivero ch funkar grymt bra.
sluppit alla problem md alger och har en stadig växtmassa som inte växer som tokig vilket gör akvariet mycket lättskött samtidigt som det ser bra ut.

sunkan aspidoras läs på lite innan du snackar finns många sätt å köra akvarier och att säga att vattenbyten är ett krav låter i mina öron som skitsnack, som defdac pratar om.
går å köra akvarier i år utan vattenbyten om man gör rätt.

utan det är upp till varåen hur man har förberett akvariet och vad man begär av akvariet och vad man är beredd att lära sej.
#19 - 29 november 2005 17:18
det roligast av allt med denna tråden är att han/hon som startade den har inte skrivit något annat än frågan. :D
#20 - 29 november 2005 17:54
[QUOTE=Raven]kör min burk åt lowtech hållet nu som defdac beskrivero ch funkar grymt bra.
sluppit alla problem md alger och har en stadig växtmassa som inte växer som tokig vilket gör akvariet mycket lättskött samtidigt som det ser bra ut.[/QUOTE]

Som ni kanske vet är det just de där 50 procentiga vattenbyten som jag vill undvika.

Som det är nu byter jag 20-30 liter (av 250l) var eller varannan vecka i stort ett bara för att suga upp slam. MEN problemet är att jag fortfarande har obefintliga nitratnivåer och problem med växterna.

Raven vill du berätta mer i detalj hur du gör? Tillsätter du någonn näring? I så fall vad, hur mycket och hur ofta? Hur ofta byter du vatten och hur mycket?

Vad är det för fiskar som bor i ditt akvarium? Kan det inte bli problem för fiskarna utan vattenbyten? Finns det fiskar som behöver vattenbyten? Jag föreställer mig att vattenbytena måste kännas ungefär som regnsäsongen... Saknar de inte det rent fysiologiskt?

Jag vill veta allt!
#21 - 29 november 2005 18:24
Ett alternativ till att göra ett stort vattenbyte en gång i veckan är att göra många små, tex 10% varje dag, och bara tillsätta rätt näringsmängd i det tillsatta vattnet. Då kommer du inte få perfekta näringsnivåer direkt i akvariet - nivåerna kommer då istället långsamt gå mot precis de rekommenderade nivåerna minus växternas dagliga upptag.

Om man t ex byter en hink om dagen så kan man ju dessutom låta hinken stå över natten och på så sätt få bort CO2 och klor.

Det är nämligen problem med att göra många vattenbyten i low-techs eftersom kranvattnet ibland kan innehålla en liten mängd CO2 som gör växterna "bortskämda" med enkeltillgängligt CO2 en liten stund efter varje daglig vattenbyte, som i sin tur gör att dom inte acklimatiserar sig till att använda bikarbonat.
#22 - 29 november 2005 18:26
(Vilket blir ytterligare en anledning att inte blanda ihop metoderna alltför mycket om man inte vet exakt vad man pysslar med)
#23 - 29 november 2005 19:30
[QUOTE=batski]Raven vill du berätta mer i detalj hur du gör? Tillsätter du någonn näring? I så fall vad, hur mycket och hur ofta? Hur ofta byter du vatten och hur mycket? [/QUOTE]

ligger fortfarande i experimentstadiet men ligger på runt 5L vattenbyte (17%) som jag tänkt byta med var 25:e dag men konstaterat att ja måste ha i näring.
javaormbunken visar brist, ska sätta mej sen och kolla upp vad lite mer specifikt men topparna börjar bli bra ljusa inga andra växter visar några bristsymptom än.
om inte käken värker för mycke ska ja iväg imorgon å köpa ett nitrat test.
är mycket möjligt att vattenbyten kommer ändras åt nåt håll men det beror på hur det funkar och vad hur fiskarna uppför sej.

man bör nog va mycket försiktig med ett nystartat akvarium och göra sånt här men mit har ju varit igång sen i våras så den biologiska reningen funkar super.
#24 - 29 november 2005 20:13
[QUOTE=Raven]man bör nog va mycket försiktig med ett nystartat akvarium och göra sånt här men mit har ju varit igång sen i våras så den biologiska reningen funkar super.[/QUOTE]

Tack för svaret! Mitt akvarium har varit i gång i lite drygt ett år nu och det är inga problem med den biologiska reningen. Det som jag har problem med är för lite näringsnivåer och att det samlas smuts på botten.

Har du ont i käken? Ajaj. Hoppas det går över snart!
#25 - 29 november 2005 20:34
[QUOTE=batski]Har du ont i käken? Ajaj. Hoppas det går över snart![/QUOTE]

va ska man vänta sej när nån tatt stora slaktarkniven å karvat i tandköttet :rolleyes:
skämt osidå tog ut en visdomstand ida som satt dumt till men vid veckans slut bör det va bra igen.
#26 - 29 november 2005 20:37
Då är det inte helkris med dig Raven. Skämtar[:-92]
#27 - 29 november 2005 20:49
va inte ens hälften så "skrämmande" som ja trodde de skulle va och gör bara en bråkdel så ont som ja trodde de skulle göra efter alla historier man hört.
verkar allt som vissa är väldigt bra på att överdriva andra hänger på.
sen finns det dom som lyssnar på pratet och blir upptrissade själva när det är tandläkarbesök.

TROR vi gått offtopic så de skriker om de
#28 - 29 november 2005 21:06
[QUOTE=Raven]
TROR vi gått offtopic så de skriker om de[/QUOTE]

Inte då läs rubriken på topic: AKUT - helkris!!!
#29 - 29 november 2005 21:26
[QUOTE=Raven][QUOTE=batski]Har du ont i käken? Ajaj. Hoppas det går över snart![/QUOTE]

va ska man vänta sej när nån tatt stora slaktarkniven å karvat i tandköttet :rolleyes:
skämt osidå tog ut en visdomstand ida som satt dumt till men vid veckans slut bör det va bra igen.[/QUOTE]
dett är tur att det är ett skrivande,forum,och inte talande ditto
mvh janne

Annons