när jag kom hem i eftermiddag möttes jag av en tråkig syn. tiotalet fiskar låg och flöt stendöda i mitt 50 liters kar, när jag lyfte på täckglaset stank det något fruktansvärt och vattnet var gulgrönt till färgen.
vad har hänt? har aldrig varit med om detta förut.
bytte 2/3 delar av vattnet och öste i med nitrivec, övervägde ett kort tag att slänga ut hela karet genom fönstret.
eftersom akvariet är sexkantigt har jag haft problem med att få en bra belysning, jag har aldrig haft problem med alger förut men det kom när jag bytte till 2x15 watt (aquastar) och började göda med pmdd istället för tmg.
jag fick en fin tofsalgsodling som har varit svår att hålla i schack, jag har fått rensa ut alla långsamväxande växter och slängt in massa snabbväxande. eftersom ljuset är så starkt har jag haft problem med att dosera pmdd, jag har fått dosera mångdubbel dos varje dag för att växterna inte ska bli ljusgröna och rangliga - nu växer de dock som ogräs och har börjat konkurrera ut tofsalgerna.
och så händer det här. eftersom vattnet var gulgrönt gissar jag på någon algblomning, som måste uppstått då vattenvärdena varit åt fanders? *skäms*
kan det bero på att jag öst i massa pmdd och inte gjort några vattenbyten? (byter en mindre del av vattnet varje månad ca och gör rent filtret)
jag har ingen co2 och så som jag uppfattat det ska man, när man använder pmdd, inte göra 50% vattenbyte varje vecka när man inte använder co2?
gud vad tråkigt detta känns, jag känner mig helt uppgiven och tråkigt när så många fina fiskar dött på grund av att jag uppenbarligen inte har full koll.....