Ursprungligen skickat av Marie J
Jag har 2 kar där jag har diskus. Det ena startades igång i början av november i ett kar som redan var i bruk. De andra karet köpte jag nya diskusar i för en vecka sen. Jag brukar byta vatten 50% 2 dagar i veckan i det stora karet och varje dag ca 30% i det lilla då de är små och behöver mer foder. 28 grader har jag i det
Jag har sedan de nya fiskarna kommit fodrat lite mer än vanligt och fick en liten förhöjning av nitrit. Men alla har varit pigga och andas ganska normalt tills i går kväll. I det ena karet mätte nitriten 0,8 och i det lilla karet 0,3 vilket gjorde att jag böt vatten igår kväll och även i morse. Nu är bägge karen på omätbar nitrit.
Igår på dagen gav jag frysta mygglarver som jag nu tror var i dåligt och förorskat förgiftningen.Ingen av de andra karen har fått av de frysta mygglarverna och visar heller ingen som helst symtomer.
I det lilla karet har en diskus dött (kan bero på omflytten?) och 3 siamensis. I det stora karet har 2 praktbotia och 2 siamensis dött. D
När jag vakna i morse var de tre redan döda i det lilla karet och i det stora levde alla men siamensisen och praktbotian visade förgiftningssymtom. De skvätte ivägg mot ytan och sen låg de som döda för att falla ner mot sanden för att åter igen skvätta till runt i karet och sen dö bort igen. Alla som visat dessa symtomer har jag lagt i en spann men de är alla döda nu.
Jag har en bunt platy och malar och de visar inga symtomer alls. Övriga diskus har blivit lite skygga och är väl slutna i sina respektive grupper.
Jag har idag;
Höjt tempen till 30 grader mot tidigare 28, jag har bytt 75% av vattnet idag, jag har lagt i 1 dl salt per 100 l vatten och släckt ner i karen och har inte gett dom någon mat alls.
Vad kan jag mer göra? Råd mottages tacksamt.
En mycket ledsen fiskägare.
Tack för svaret min kära Guy!Ursprungligen skickat av Guy Palm
Aktivt kol används för att rena vatten från kemiska föroreningar som mediciner och liknande.
Guy
Ursprungligen skickat av Marie J
Tack Stevo för visat medlidande.
Av de som håller på med jag känner som föder upp diskus eller har dom som hobby har rekomenderat mig 50% 2 ggr i veckan. Nitritbakteriena sitter mest i filter och i botten om jag inte minns fel så jag tror inte jag tar bort så mycket nitriter. Men jag kan ha fel.
Jag trodde jag hade nitrivec men det var slut men en bekant kommer till mig ikväll med det så jag kan stoppa ner det.
Inga fiskar har dött mer nu...peppar peppar.
...och för det andra?Ursprungligen skickat av janne dansk
for det första om du har små discus så är det för låg temp du bör ha minst 30 g .