Akut förgiftning! Vad kan jag mer göra?

#1 - 2 januari 2005 12:24

Jag har 2 kar där jag har diskus. Det ena startades igång i början av november i ett kar som redan var i bruk. De andra karet köpte jag nya diskusar i för en vecka sen. Jag brukar byta vatten 50% 2 dagar i veckan i det stora karet och varje dag ca 30% i det lilla då de är små och behöver mer foder. 28 grader har jag i det

Jag har sedan de nya fiskarna kommit fodrat lite mer än vanligt och fick en liten förhöjning av nitrit. Men alla har varit pigga och andas ganska normalt tills i går kväll. I det ena karet mätte nitriten 0,8 och i det lilla karet 0,3 vilket gjorde att jag böt vatten igår kväll och även i morse. Nu är bägge karen på omätbar nitrit.

Igår på dagen gav jag frysta mygglarver som jag nu tror var i dåligt och förorskat förgiftningen.Ingen av de andra karen har fått av de frysta mygglarverna och visar heller ingen som helst symtomer.

I det lilla karet har en diskus dött (kan bero på omflytten?) och 3 siamensis. I det stora karet har 2 praktbotia och 2 siamensis dött. D

När jag vakna i morse var de tre redan döda i det lilla karet och i det stora levde alla men siamensisen och praktbotian visade förgiftningssymtom. De skvätte ivägg mot ytan och sen låg de som döda för att falla ner mot sanden för att åter igen skvätta till runt i karet och sen dö bort igen. Alla som visat dessa symtomer har jag lagt i en spann men de är alla döda nu.

Jag har en bunt platy och malar och de visar inga symtomer alls. Övriga diskus har blivit lite skygga och är väl slutna i sina respektive grupper.

Jag har idag;
Höjt tempen till 30 grader mot tidigare 28, jag har bytt 75% av vattnet idag, jag har lagt i 1 dl salt per 100 l vatten och släckt ner i karen och har inte gett dom någon mat alls.

Vad kan jag mer göra? Råd mottages tacksamt.

En mycket ledsen fiskägare.
#2 - 2 januari 2005 13:27
Är det någon somhar några som helst erfarenheter om någon liknande händelse som har hänt er eller någon vän till er.

Inga mer har dött än men jag tycker 3 av diskusarna ser lite skumma ut. Jag ser inga egentliga symtomer men att något inte står helt rätt till.

Även små råd är goda råd.

För er som inte vågar svara för att ni är rädda för ev påhopp så kan ni skriva på min zoon och där vara anonym.
#3 - 2 januari 2005 13:53
Hej!! men gu så trist det här är för dig.... jag lider med dig och dina fiskar....kan juh inte så mycket om fiskar... och definitivt inte om diskus men jag tror att det du har gjort är rätt... att byta vatten.... är juh det råd man alltid får när det är förgiftning som gäller....
tror att du ska fortsätta på den vägen och sen "bara" visa lite tålamod och vänta o se hur de reagerar...
*kram*
#4 - 2 januari 2005 13:57
Tack så mycket Maya för att du skriver till mig. Du ska veta att det värmer när någon bryr sig om just mig och mitt problem.

Har fått förslag på per telefon samt att några skrivit privata meddelanden i min zoon och det verkar som om jag har gjort rätt.

Det är också troligt att det var mygglarverna som var dåliga.

Jag tar ändå emot goda råd mm. Om jag nu kan göra något mer.....
#5 - 2 januari 2005 14:01
använd aktivt kol i filtret, gör täta små vattenbyten, håll uppsikt på hur de mår, ta alla testerna igen.
#6 - 2 januari 2005 14:03
Tack så mycket för rådet Lady Tiera!

Tyvärr har jag inget kol hemma men jag kan handla det i morgon. Vad har kolet för egenskap i detta sammanhang?
#7 - 2 januari 2005 14:04
Ursprungligen skickat av Marie J

Jag har 2 kar där jag har diskus. Det ena startades igång i början av november i ett kar som redan var i bruk. De andra karet köpte jag nya diskusar i för en vecka sen. Jag brukar byta vatten 50% 2 dagar i veckan i det stora karet och varje dag ca 30% i det lilla då de är små och behöver mer foder. 28 grader har jag i det

Jag har sedan de nya fiskarna kommit fodrat lite mer än vanligt och fick en liten förhöjning av nitrit. Men alla har varit pigga och andas ganska normalt tills i går kväll. I det ena karet mätte nitriten 0,8 och i det lilla karet 0,3 vilket gjorde att jag böt vatten igår kväll och även i morse. Nu är bägge karen på omätbar nitrit.

Igår på dagen gav jag frysta mygglarver som jag nu tror var i dåligt och förorskat förgiftningen.Ingen av de andra karen har fått av de frysta mygglarverna och visar heller ingen som helst symtomer.

I det lilla karet har en diskus dött (kan bero på omflytten?) och 3 siamensis. I det stora karet har 2 praktbotia och 2 siamensis dött. D

När jag vakna i morse var de tre redan döda i det lilla karet och i det stora levde alla men siamensisen och praktbotian visade förgiftningssymtom. De skvätte ivägg mot ytan och sen låg de som döda för att falla ner mot sanden för att åter igen skvätta till runt i karet och sen dö bort igen. Alla som visat dessa symtomer har jag lagt i en spann men de är alla döda nu.

Jag har en bunt platy och malar och de visar inga symtomer alls. Övriga diskus har blivit lite skygga och är väl slutna i sina respektive grupper.

Jag har idag;

Höjt tempen till 30 grader mot tidigare 28, jag har bytt 75% av vattnet idag, jag har lagt i 1 dl salt per 100 l vatten och släckt ner i karen och har inte gett dom någon mat alls.

Vad kan jag mer göra? Råd mottages tacksamt.

En mycket ledsen fiskägare.

Känner igen sorgen ifrån min egna sejour. Jag kan tyckas som en nybörjarakvarist, vilket jag till en stor del också är. Men diskus kan jag en del om (eftersom min kompis far föder upp sådana), men det är ingen fisk jag själv satsat på eftersom jag inte tycker att dom är särskilt roliga. Du säger att du byter 50% vatten 2 gånger i veckan? Är inte det lite väl ofta? Min kompis farsa föder just nu upp diskusyngel, och han byter definitivt inte så ofta. Jag menar, det försvinner ju även nyttiga nedbrytningsbakterier när du byter såhär ofta. Du har iofs yngel och matar såklart med smått foder som inte alltid äts upp... men diskusungarna brukar ju plocka upp spilloföda på bottnen? Eftersom du nu fått Nitrit så kan du ju inte göra annat än att byta vatten, och såklart tilsätta något preparat som tar bort Nitrit. Äger du något sådant? Annars så får du försöka bege dig till en Zooaffär som saluför ett sådant preparat och därefter byta 50% vatten och sedan tillsätta detta preparat (typ nitrivec) innan du fyller på vatten igen. Gör detta så ska du se att det blir bra.
#8 - 2 januari 2005 14:08
Aktivt kol används för att rena vatten från kemiska föroreningar som mediciner och liknande.

Guy
#9 - 2 januari 2005 14:08
Tack Stevo för visat medlidande.

Av de som håller på med jag känner som föder upp diskus eller har dom som hobby har rekomenderat mig 50% 2 ggr i veckan. De goda nyttobakteriena sitter mest i filter och i botten om jag inte minns fel så jag tror inte jag tar bort så mycket. Men jag kan ha fel.

Jag trodde jag hade nitrivec men det var slut men en bekant kommer till mig ikväll med det så jag kan stoppa ner det.

Inga fiskar har dött mer nu...peppar peppar.

(skrev lite klantigt så jag ändrade)
#10 - 2 januari 2005 14:09
Ursprungligen skickat av Guy Palm

Aktivt kol används för att rena vatten från kemiska föroreningar som mediciner och liknande.

Guy

Tack för svaret min kära Guy!
#11 - 2 januari 2005 14:21
Ursprungligen skickat av Marie J

Tack Stevo för visat medlidande.

Av de som håller på med jag känner som föder upp diskus eller har dom som hobby har rekomenderat mig 50% 2 ggr i veckan. Nitritbakteriena sitter mest i filter och i botten om jag inte minns fel så jag tror inte jag tar bort så mycket nitriter. Men jag kan ha fel.

Jag trodde jag hade nitrivec men det var slut men en bekant kommer till mig ikväll med det så jag kan stoppa ner det.

Inga fiskar har dött mer nu...peppar peppar.

Det finns som sagt många olika tips/råd på hur man ska sköta allting kring akvarier. Kör på det som du tycker känns bäst. En kille här på forumet skrev till mig för ett tagsedan att man borde kunna (då pratade vi om innerfilter) göra rent det väldigt ofta eftersom bakteriekulturen inte satt i filret utan snarare var lokaliserad i karet. Hmm man vet inte vad man ska tro. Men visst måste bakteriekulturen påverkas av vattenbyten. Annars så vore det ju ingen poäng i att byta vatten när det kommit nitrit.
Aja, kör på det som du tycker fungerar bäst och som du brukar göra. Hoppas det löser sig!
Men att Nitrit ligger på bottnen stämmer säkert. Det finns ju bla grejer man kan köpa som man lägger under gruset som tar bort nitrit.

Ha d.
#12 - 2 januari 2005 14:25
Ja det är ju så Stevo att det finns många idder om just akvaristik.

Tack ändå.
#13 - 2 januari 2005 14:42
for det första om du har små discus så är det för låg temp du bör ha minst 30 g .För dett andra skall du vare försiktig med kolfilter för att när det är förbrukat så släppar det alt skit på en gång tillbaka i karet och du kan själv tänka vad innebär:så andvänd kolfilter om du vet att du har anv. medicin ell.likn och endast under kort tid
#14 - 2 januari 2005 14:49
Ursprungligen skickat av janne dansk

for det första om du har små discus så är det för låg temp du bör ha minst 30 g .

...och för det andra?

Tack för ditt inlägg.

Jag är på väg dit upp men med tanke på att jag har andra fiskar där i så har jag höjt graderna succesivt varje dag sen jag köpte dom så ingen chockas. Enligt artbeskrivningen så bör dom ha 26-29 grader. Mina 6-10 cm ungfiskar hade igår 28 grader och för mig känns det lite otroligt att alla dör pga av för låg temp. Min tanke är att ungdiskusarna ska ha 30 grader.

Ang kolfilter så har jag ingen personlig erfarehet.

(fick ändra då svaret på min fråga ändrades)

#15 - 2 januari 2005 14:57
Nu skrev jag klantigt igen! Är väl oron som väler över mig.
En diskus har dött inte alla. Det är siamensis och praktbotian som kastat in hatten.
#16 - 2 januari 2005 15:44
Hej

Vad det gäller siamensisarna, så tycker jag det verkar som att de inte tål stora vattenbyten, jag har haft några siamensis som lämnat in efter att jag bytt mycket vatten på en gång.

Vad det gäller discusar kan man nog byta ca hälften en gång i veckan, det ska nog räcka. Men om det är nå´t fel på vattnet, som gör att de blir sjuka, t.ex nitrit, så får man nog byta vatten tills symptomen försvinner. Jag hade en nitrittopp för ett tag se´n, och ca 10 av mina 22 koppartetror strök med under tiden jag bytte vattnet.

MVH Micke
#17 - 2 januari 2005 15:49
Tack Micke för att du dela med dig av din erfarenhet angående siamensis och vattenbyten!
#18 - 2 januari 2005 16:40
I det stora karet verkar det som om att allt lugnat ner sig men det lilla så flåsar fiskarna och andas fort och endel går upp mot ytan. Jag vet inte om de är pga av att de är så stressad dom små liven eller om det är förgiftning på dom nu.
#19 - 2 januari 2005 16:42
Ingen spår av nitrit.

Har på en luftsten för att öka cirkulationen och de kanske skräms av den....

Usch och fy vad orolig jag är.

Annons