Akut fiskdöd, hjälp!!

#1 - 23 juni 2008 12:00
Hej!

Jag har ett välmående 540 liters malawikar. 10 stycken rödzebra, 25 Mari Gold "Acei" samt 8 stycken Röd Rubin. Alla fiskar har mått bra sedan starten (ca 6 månader) oc ingen har dött. För 3 veckor sedan la jag i 5 dl salt för att jag tyckte att mina Mari Gold "kliade sig" mot botten. Det blev bättre tycker jag. Förra veckan dock en röd zebra helt oväntat. Jag funderade inte mer kring det dock.... i morse såg jag en till röd zebra som hade en vit prick i "pannan" samt vita små sträck på sidan, precis som små rivmärken kanske 3 mm långa och 1mm tjocka.. svårt o beskriva men ni fattar kanske... Hon åt inget när jag matade och när jag ringde hem till frugan nyss så fick jag veta att min röd zebra hade blivit lunchmat åt de övriga.

Vad är detta för aggresiv sjukdom? jag har funderat på "vita prick" men den uppenbarar sig mest kring fenorna väl?

Jag vore tacksam för svar så jag vet vad jag skall köpa för medicin i djuräffären på vägen hem idag.

Mvh

Axel
#2 - 23 juni 2008 17:20
Tänkte bara meddela att jag varit i djuraffären och fick råd om o käpa Aqua Furan. Jag har nu slängt i rekommenderad dos och jag hoppas att det funkar. Är det bågon som testat detta? Behöver jag tänkta på något annat? Vattnet har blivit grön aktigt men jag misstänker att det miskar med tiden. Det får väl bli vattenbyte om en vecka också så då borde det bli bättre.
#3 - 23 juni 2008 21:07
waxl skrev:
Tänkte bara meddela att jag varit i djuraffären och fick råd om o käpa Aqua Furan. Jag har nu slängt i rekommenderad dos och jag hoppas att det funkar. Är det bågon som testat detta? Behöver jag tänkta på något annat? Vattnet har blivit grön aktigt men jag misstänker att det miskar med tiden. Det får väl bli vattenbyte om en vecka också så då borde det bli bättre.

Kolla i instruktionerna om det är så att du inte ska ha filtrering igång i karet. (kommer inte ihåg om det var den här medicinen) Tror även att efter att du har blivit klar med medicineringen så kommer mesta delen av dina "goda" bakterier vara döda så du ska betrakta karet nästan som nystartat. Mata sparsamt osv...
Lycka till hoppas det fixar sig.
#4 - 23 juni 2008 21:18
Aqua Furan slår ut alla bakterier - även de goda. När kuren är över så har du i princip ett kar som du skall återstarta. Byt vatten, köp in startbakterier och mata ytterst sparsamt unde inkörningstiden - helst bara varannan dag. Dra ORDENTLIGT ner på maten under medicineringen också.

MVH Lasse
#5 - 23 juni 2008 21:23
hmmm... jag fick igen instruktion med mig, dom gav mig 5 små påsar som skulle vara rätt dos för mitt kar. läste dock i efterhand att man skulle ta ut pumparna för ett par dagar. men det var från en gammal tråd här på forumet, inte från tillverkaren.... vad gäller? någon som vet? jag har pumparna igång för fullt..... är det någon fara med det? bör jag rengöra filtermassan nu när även dom goda bakterierna också är döda? kanske köpa "uppstarts" medel, så jag får balans på vattnet igen....? fan nu börjar jag nojja, vill helst inte att det skall bli värre än vad det är.....
#6 - 23 juni 2008 21:26
Tack för svar Lasse, jag såg inte ditt svar i all hast.... men ok, jag fattar.... en sista fråga bara.. hur länge bör jag vänta innan jag byter vatten och slänger i ny bakteriekultur... ?
#7 - 23 juni 2008 21:33
waxl skrev:
Tack för svar Lasse, jag såg inte ditt svar i all hast.... men ok, jag fattar.... en sista fråga bara.. hur länge bör jag vänta innan jag byter vatten och slänger i ny bakteriekultur... ?

Om du tar ut pumparna låt dom köras i hink/ar. För att behålla bakterierna.
#8 - 23 juni 2008 22:46
Du har nog redan tyvärr sabbat bakteriekulturen i dina filter - nästa gång vet du att du bara skall ta ut filtren och köra dem i en hink med obehandlat vatten - samt att bara ha en cirkulationspump i karet. 7 dagar brukar jag ha som riktlinje och byter vatten efter det (25 - 30 %) ett par dagar i följd. Börja sedan med startkulturen och mata försiktigt.

MVH Lasse
#9 - 24 juni 2008 06:23
OK. Det är ju synd att inte min handlare vet vad han säljer och kan berätta hur man skall gå till väga. "-detta är den bästa medicinen, bara släng i och så skall allt lösa sig" ,var vad han sa. Det får bli total bojkott hädanefter. Jävla amatör!

Tack igen för all hjälp!
#10 - 24 juni 2008 06:59
Vill bara lägga in ett allmänt råd angående medicinering och filter som jag fått lära mig, vet inte hur det är med sanningshalten i detta men det kan va värt att ta reda på:

Om du har aktivt kol i filtret så kan det göra att medicinen inte får den effekt man är ute efter, medicinen kan bli verkningslös alltså.
Bilagor:
#11 - 24 juni 2008 08:19
Vill bara lägga in ett allmänt råd angående medicinering och filter som jag fått lära mig, vet inte hur det är med sanningshalten i detta men det kan va värt att ta reda på:

Om du har aktivt kol i filtret så kan det göra att medicinen inte får den effekt man är ute efter, medicinen kan bli verkningslös alltså.

Beror iofs på vilken medicin det är men är nog rätt till 98%. Aktivt kol tar just den typen av kemikalier som medicin ofta är - det är själva vitsen så att säga.

MVH Lasse
#12 - 24 juni 2008 09:00

Stämmer i de flesta fall.
Men hur många har aktivt kol i filtren, inte jag här hemma i alla fall.:p
I "jobbakvariernas" filter följde det med, men när det är förbrukat skall det bort och ersättas med något annat filtermedium.....:)

I filter som varit avstängda i kring en timme eller mer så har de flesta bakterierna (goda och kanske även dåliga) dött, därför kan man få problem om man kör igång dem utan att skölja ur dem först.

Annons