Akut filterproblem!

#1 - 9 februari 2010 17:30
Min pump till min 120 litare gick sönder innan.
Satte i en rätt stor pump och undrar om detta går bra eller om den är allt för stor (dvs fiskarna får för mycket syre).

Jag har malawiciklider i akvariumet.

Tacksam för snabbt svar.

Bild:
http://www.imgshack.info/images/eo8mglemiggy4ue4lzc.jpg
Video:
" target="_blank">
#2 - 9 februari 2010 17:34
Det är ingen fara att fiskarna får för mycket syre vad jag vet!

Malawi ska ju ha hög cirkulation. Tillfällig lösning eller är det denna du köpt för att ersätta den trasiga?
#3 - 9 februari 2010 17:38
Broddan skrev:
Det är ingen fara att fiskarna får för mycket syre vad jag vet!

Malawi ska ju ha hög cirkulation. Tillfällig lösning eller är det denna du köpt för att ersätta den trasiga?

Det verkar inte så bra för dom dock. Dom har sådan ström att dom knappt orkar simma imot den.

Anledningen till att jag satte in denna pumpen är för att jag ska köra igång mitt 540 liters om ett par månader och vill inte riktigt köpa en ny pump bara för att ha den 2 månader.

Har en liten pump med som jag har haft i ett 60 liters innan och den sitter i nu för tillfället.
Men jag vet att den inte klarar av jobbet....

Har även en Fluval 403 (1200 liter/h) ytterfilter liggandes men det känns lite för stort med.
#4 - 9 februari 2010 18:17
Testa ta ett vp rör (elrör - billiga) eller slang som passar på utblåset och gör ett hemmagjort strilrör. Täpp till ena änden - tryck på pump. Borra/skär upp rätt stora hål längs hela längden rör/slang. Gör den så lång som möjligt.
Kanske blir tillräckligt bra tills du ska uppdatera till större burk.
Bilagor:
#5 - 9 februari 2010 18:19
Broddan skrev:
Testa ta ett vp rör (elrör - billiga) eller slang som passar på utblåset och gör ett hemmagjort strilrör. Täpp till ena änden - tryck på pump. Borra/skär upp rätt stora hål längs hela längden rör/slang. Gör den så lång som möjligt.

Kanske blir tillräckligt bra tills du ska uppdatera till större burk.

Jo jag funderade på det faktiskt. Menar du med ytterfiltret då?
#6 - 9 februari 2010 18:59
1200L/t var det på va? Finns nog dem som har 10*volymen i cirkulation som håller ciklider från de afrikanska sjöarna. Men sprutar innerfiltret mindre, det på filmen?

Smaksak vilket du väljer. Om det bara är 2 månader går det nog bra även med innerfiltret - var noga med VB varje vecka bara.
#7 - 9 februari 2010 19:02
Broddan skrev:
1200L/t var det på va? Finns nog dem som har 10*volymen i cirkulation som håller ciklider från de afrikanska sjöarna. Men sprutar innerfiltret mindre, det på filmen?

Smaksak vilket du väljer. Om det bara är 2 månader går det nog bra även med innerfiltret - var noga med VB varje vecka bara.

Det va 1200 på ytterfiltret men har inga alla slangar som jag behöver till det.
Problemet med innerfiltret är ju att det blir så strömt att fiskarna knappt orkar simma och gruset på botten flyger runt o samlas i ett hörn :mad:

Innerfiltret är det på filmen.
Men man ser inte så noga på filmen hur mycket luftbubblor och saker det flyger runt.
#8 - 10 februari 2010 18:42
Fick inte ihop nått vettigt i natt så jag va o köpte ett nytt innerfilter idag.
#9 - 10 februari 2010 19:11
du kunde ha satt strilrör på innerpumpen,har jag gjort å var nog det de menade innan:)men nu har du ju redan skaffat annan men så du vet till ev annan gång
#10 - 10 februari 2010 19:20
Du skulle tagit bort diffusorn. då får du betydligt lugnare vatten. Den fyller dessutom ingen större funktion i karet.
#11 - 10 februari 2010 19:43
Skiren skrev:
Du skulle tagit bort diffusorn. då får du betydligt lugnare vatten. Den fyller dessutom ingen större funktion i karet.

Det kunde ju varit bra att veta innan.
Men nu har jag i alla fall ett nytt filter som går riktigt fint =)
#12 - 10 februari 2010 20:36
ja och det är inte helt fel att sen ha ett filter extra(om du köpte detta bara för nån månads skull) att ta till vid behov,man vet ju aldrig då det strular å då bra att ha reserv(om än i fel dimension):)
#13 - 11 februari 2010 03:17
Just den diffusorn till det powerlinefiltret syresätter faktiskt akvarievattnet markant, Lasse Forsberg har i tidigare inlägg redogjort för utförda mätningar!
#14 - 11 februari 2010 03:22
Kan tillägga att jag körde ett 2213 och ett 2222 samt ett hembyggt med en 1250 motor i ett 100 liters och det såg ut så här..
http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/bubbles.jpg
Bild på hembygget som det såg ut då..
http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/swoosh.jpg
#15 - 11 februari 2010 11:18
Mäktigt :d
Hittade en billigt pump till halva priset faktiskt.
De va till ett 100-liters och vad jag mätte igår så ska mitt ligga på ca 105 liter.
(Jag vet att det är väldigt litet för malawi men det har fungerat än så länge och får fungera ett par månader till, tills jag har kört igång mitt 540)
Men kör med både det nya och det lilla gamla filtret och fiskarna verkar trivas riktigt bra.

Dock så hade jag ett bottenfilter innan som strulade.
Inget smart val att ha bottenfilter tillsammans med Malawi.

Det börjar bli rätt igensatt i gruset nu så jag åker nog på att rengöra hela akvariet o ta ut gruset.

Men men, det är sånt man får leva med...man lär sig av sina misstag.

En till fråga, lite OT men ändå.
Jag köpte räkmix för första gången nu.
Hur gör jag smidigast för att mata med det?
Delar på det i små bitar, gör det till en boll, eller något annat?
Känns lite pinsamt att behöva fråga men frågar man får man veta :d

Annons