Akut Ammoniak snabba svar

#1 - 15 april 2009 13:47
Hej

Tog ammoniak test idag bara för skoj skull såg sedan att det visade på 5 mg/l som inte alls är bra :( Vad ska jag göra för att rätta till detta har haft problem med ammoniak tidigare. Fast i mindre. Har hällt i 50 ml Toxivec nu. Vad ska jag göra??+ hjälp!
#2 - 15 april 2009 14:20
50 % vattenbyte omedelbart, låt vara en dag, mät igen. Är det för högt, byt 50% till. Spruttla med varje vattenbyte i bakteriekultur, som t ex Nitrivec.

Är akvariet nystartat?
#3 - 15 april 2009 19:52
Vad har du för pH? KH?

MVH Lasse
#4 - 15 april 2009 20:38
Lasse skrev:
Vad har du för pH? KH?

MVH Lasse

Mitt pH är på 7 o kH på 6
#5 - 15 april 2009 20:41
Jens A. skrev:
50 % vattenbyte omedelbart, låt vara en dag, mät igen. Är det för högt, byt 50% till. Spruttla med varje vattenbyte i bakteriekultur, som t ex Nitrivec.

Är akvariet nystartat?

Det ända problemet är att jag inte kan göra ett till vattenbyte tog i min sista Toxivec eller medel över huvud taget och får inte mer medel försen på fredag eller lördag :( Hällde förrut i mina sista 50 ml Toxivec o skulle kolla värdet igen HAHA råkade hälla ut allt så jag tittar igen imorgon o ser om det är någon förbättring :D
#6 - 15 april 2009 20:55
Vid pH 7 kan du inte ha ammoniak på 5 mg/l eftersom mer än 99,9 5 av ammonium/ammoniak komplexet finns som den ogiftiga formen ammonium då.

Ett pH på 7 och ett KH på 6 låter också otroligt. Har du ett KH orsakat av karbonater på 6 så bör pH ligga någonstans på 7,6 - 8. Använder du någon form av pH sänkande medel (torv, pH minus eller annat) ?

Vad mäter du med stickor?

Vad tog du ditt ammoniakprov med?

MVH Lasse
#7 - 16 april 2009 05:29
Har du inte haft konstiga mätvärden tidigare i dina kar? Personligen tror jag inte så mycket på dina mätvärden längre, utan du behöver nog kolla igenom dessa om de verkligen mäter rätt.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129687
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129857
Sedan, behöver du verkligen hälla i alla dessa preparat som du har?
Jag tror att du skulle få en behagligare och lugnare akvaristisk resa om du inte gjorde detta, och då kanske även slippa alla sjukdomar och dödsfall du har/haft i karen. Det funkar inte att medicinera karet för att slippa byta vatten, utan du får istället en obalans som kan vara svår att komma till rätta med till slut.

Men detta är min egen personliga uppfattning av problemet, var och en gör som den själv vill;).
#8 - 16 april 2009 05:42
Lasse skrev:
Vid pH 7 kan du inte ha ammoniak på 5 mg/l eftersom mer än 99,9 5 av ammonium/ammoniak komplexet finns som den ogiftiga formen ammonium då.

Ett pH på 7 och ett KH på 6 låter också otroligt. Har du ett KH orsakat av karbonater på 6 så bör pH ligga någonstans på 7,6 - 8. Använder du någon form av pH sänkande medel (torv, pH minus eller annat) ?

Vad mäter du med stickor?

Vad tog du ditt ammoniakprov med?

MVH Lasse

Använder inget pH sänkande medel elr något sånt. Mäter med dropptest och tog ammoniak testet från Sera :D
Bilagor:
#9 - 16 april 2009 05:45
ansjo skrev:
Har du inte haft konstiga mätvärden tidigare i dina kar? Personligen tror jag inte så mycket på dina mätvärden längre, utan du behöver nog kolla igenom dessa om de verkligen mäter rätt.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129687

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129857

Sedan, behöver du verkligen hälla i alla dessa preparat som du har?

Jag tror att du skulle få en behagligare och lugnare akvaristisk resa om du inte gjorde detta, och då kanske även slippa alla sjukdomar och dödsfall du har/haft i karen. Det funkar inte att medicinera karet för att slippa byta vatten, utan du får istället en obalans som kan vara svår att komma till rätta med till slut.

Men detta är min egen personliga uppfattning av problemet, var och en gör som den själv vill;).

Använder bara en fjärdedel av alla medel jag har alltså Easy-life, Toxivec oxh Aquatan. Jag medecinerar inte för att slippa byta vatten byter vatten 1 gång i veckan undantag vid mycket nitrit elr nåt. Låter bara akvariet stå grejar inte mycket med det endast vid vattenbytena. Annars matar jag bara :D Inga preparat efter vattenbytet heller :D
#10 - 16 april 2009 08:30
#11 - 16 april 2009 08:59
hur får man amoniak i vattnet från första början.. jag har aldrig haft problem med sånt
#12 - 16 april 2009 09:46
Jag misstänker att problemet är att Fösen tillsätter sex olika vattenberedningsmedel. Vattnet är antagligen bra, men test-kiten är inte gjorda för att testa vatten som innehåller höga halter EDTA, natriumsulfid, och andra bisarra kemikalier avsedda att neutralisera ditten och datten. Jag tror kort sagt att vattenberedningsmedlen förgiftar testreagensen och får dem att visa fel.
#13 - 16 april 2009 12:22
Azur skrev:
Jag misstänker att problemet är att Fösen tillsätter sex olika vattenberedningsmedel. Vattnet är antagligen bra, men test-kiten är inte gjorda för att testa vatten som innehåller höga halter EDTA, natriumsulfid, och andra bisarra kemikalier avsedda att neutralisera ditten och datten. Jag tror kort sagt att vattenberedningsmedlen förgiftar testreagensen och får dem att visa fel.

Det kan nog ligga något i detta eftersom ett pH på 7 och ett KH på 6 (förutsätter då att KH redovisar karbonat eller hydroxidalkalinitet eftersom han inte sätter till några pH sänkande och låg pH buffrande medel) inte är kompartibla med varandra. Oavsett vilket så är det mätvärdet på 5 mg/l i pH 7 helt ofarligt eftersom det då föreligger som ammonium. Hade du inte tidigare en fråga om snabbt sjunkande pH föresten?

MVH Lasse
#14 - 16 april 2009 20:26
Lasse skrev:
Det kan nog ligga något i detta eftersom ett pH på 7 och ett KH på 6 (förutsätter då att KH redovisar karbonat eller hydroxidalkalinitet eftersom han inte sätter till några pH sänkande och låg pH buffrande medel) inte är kompartibla med varandra. Oavsett vilket så är det mätvärdet på 5 mg/l i pH 7 helt ofarligt eftersom det då föreligger som ammonium. Hade du inte tidigare en fråga om snabbt sjunkande pH föresten?

MVH Lasse

Jo men bara undrar om någon kan förklara skilnaden på ammonium o ammoniak om båda är farliga eller inte och om man kan se på fiskarna om det är en t.ex ammoniak förgiftning?
Guest
#15 - 16 april 2009 20:53
De är nog bättre att du vet mindre om dom. Innan du springer o köper nåt till medel.. Gör hederliga billiga vattenbyten ist.
#16 - 19 april 2009 11:13
Nja

Ammonium ar inte speciellt farligt om det ar i den formen dvs pH ar lagt eller atminstone under 7.
Ar pH hogt javisst.... da ar det inte bra..da ar den i ammoniakform

men som sagt simma lungt och gor ett eller annat vattenbyte de kommande veckorna och det kommer att ga bra..

Se till att mata lite och se om det inte ligger ett lik i akvariet men bara for sakerhets skull.

Overkill vora att satta i en luftsten men som sagt, stammer vardena?
#17 - 19 april 2009 16:49
Xul skrev:
Nja

Ammonium ar inte speciellt farligt om det ar i den formen dvs pH ar lagt eller atminstone under 7.

Ar pH hogt javisst.... da ar det inte bra..da ar den i ammoniakform

men som sagt simma lungt och gor ett eller annat vattenbyte de kommande veckorna och det kommer att ga bra..

Se till att mata lite och se om det inte ligger ett lik i akvariet men bara for sakerhets skull.

Overkill vora att satta i en luftsten men som sagt, stammer vardena?

Värderna stämmer :)
#18 - 19 april 2009 17:25
Ph 7 och KH 6 kan bara inte stämma med verkligheten - som jag ser det är det teoretiskt och praktiskt otänkbart om du inte använder något annat buffringssystem än karbonat eller hydroxid alkalinitet.

MVH Lasse
#19 - 20 april 2009 20:03
Lasse skrev:
Ph 7 och KH 6 kan bara inte stämma med verkligheten - som jag ser det är det teoretiskt och praktiskt otänkbart om du inte använder något annat buffringssystem än karbonat eller hydroxid alkalinitet.

MVH Lasse

Jag behöver nog friska upp mina kemikunskaper. Förklara gärna varför det är så osannolikt med dessa värden.
#20 - 21 april 2009 12:45
Sluta hälla en massa skit i akvarievattnet, sluta mata fiskarna i en vecka eller två, mata sedan VÄLDIGT sparsamt, låt vattnet vila, byt 10% vatten maximalt två gånger/månad... lukta på vattnet och håll koll på om det luktar fräscht... Häll i enbart Easy-Life FFM vid varje vattenbyte, INGET annat!!!

Läs mindre på internetforum!!!!

Annons