Akut, äckliga maskar i vattnet!

#1 - 24 januari 2005 05:55
Upptäckte dom idag när jag satt och tittade på mina yngel.
Dom är ca 1-2mm långa, bruna. Dom tar ett skutt upp, sedan slingrar dom sig i vattnet och landar ca 10cm längre bort. Äckliga små saker.

Saker jag frågar mig/dig, är dom skadliga för fiskarna? Kan man utrota dom?
Gör dom någon nytta i akvariet? Etc.

Alla tips/råd/erfarenheter är välkomna.

Givetvis blir man något oroad då man inte vill att fiskarna ska ta skada.
#2 - 24 januari 2005 06:10
Knappast skadliga för fiskrna i alla fall. Mer farliga för ditt estetiska sinne.
Man ser dem oftast efter övermatning - vilket ger svaret på hur man kan minska dem.
Visst finns det kemiska medel att ta till men tycker jag man borde undvika.
#3 - 24 januari 2005 07:15
Gör större delvattenbyten under några dagar. På ca 50%. Sluta mata med räkmix ett tag. Övermatning är orsaken. Inget farligt men äckligt o se. Hejsvejs!
#4 - 24 januari 2005 11:35
hmm..

såna skulle jag vilja ha.. perfekt mat.. hmm.. värt att undersöka
#5 - 24 januari 2005 16:04
hoppas att du menar för fiskarna ;)
#6 - 24 januari 2005 16:07
jupps... fast.. de var ju litet små *maskarna jag har i min odling nu är litet över tre cm långa och så feta att jag börjar bli orolig att allihop ska dö av Fetma innan någon blir en fin skalbagge (jag behöver ägg!)*
#7 - 24 januari 2005 16:30
Vill du ha ett svensk namn på krypen så kallas dom vanligen för planarier, fast även virvelmaskar eller plattmaskar. Familjens vetenskapliga namn är Turbellaria. Lever av animalisk föda, oftast dött men en del kan fånga levande smådjur. Äter fiskägg och är därmed olämpliga i yngelkar, för övrigt ganska harmlösa. Kommer in med levandefoder eller via växter och andra inredningsdetaljer. Svårutrotade, totaldesinfektion krävs.

Tillägg/rättning: Turbellaria är ordningens namn och inget annat.
#8 - 24 januari 2005 19:50
Tack för alla era svar!

Tack för svaren jag fick.

Att dom äter rom var ju dock inte så kul? Hmm hoppas mina nykläckta sajicayngel ger igen för det och äter upp varenda masksate.

Övermatning kan sägerligen stämma. Har ju som sagt förekommit lite övermatning i mitt akvarie, men det är det slut på nu.
#9 - 25 januari 2005 08:32
mm.. själv har jag inga yngel i mitt kar.. ingen odling som lyckats i fångenskap med dessa.. men antagligen är de levandefödare...

Annons