AKUT!

#1 - 4 augusti 2004 20:40
Hallå!

Det är så att jag i lördags fick hem ett akvarium och med det följde en del fiskar, varav en palettciklid-hane på cirka 1 år.
Nu är det så att han endast legat på botten och sett allmänt hängig ut enda sedan han flyttade in. Ingen mat har han heller fått i sig. Visar inga som helst intressen för mat eller dom andra i karet.
I går (tis) köpte jag en hona åt honom och hoppades att han skulle piggna till.
Han visade intresse för henne då jag precis släppt ner henne i karet men efter 1 timme var han som förrut igen.
Med "visade intresse" menar jag att han simmade mot henne och la sig på botten nära henne. När det gått ca 1 timme så simmade honan iväg och sedan dess har dom inte varit mer uppi varandra. Honan betér sig normalt och hanen bara ligger kvar.
Han rör sig i karet, det gör han men det ser inte ut som han gör det av vilja utan mer som om han måste för han är i vägen för plecon eller likn.

Någon som skulle kunna hjälpa mig då jag är HELT ny på detta med ciklider och deras beteénde?
#2 - 4 augusti 2004 21:26
Hur varmt är vattnet?
vad har du för filter/vattencirkulation?
nitrit/ph?
några synliga "ovanligheter" eller liknande på fisken?
andra fiskar i karet?

/Micke
#3 - 4 augusti 2004 21:56
Ursprungligen skickat av yodi

Hur varmt är vattnet?

vad har du för filter/vattencirkulation?

nitrit/ph?

några synliga "ovanligheter" eller liknande på fisken?

andra fiskar i karet?

/Micke

Har doppvärmaren inställd på 24 grader.
Har ett Fluval2 just nu. Vet att det för snålt för 160 liter men det får duga tills vidare eftersom dom andra fiskar mår toppen och lekte redan 2 min efter flytten till detta akvarium.
Nitrit/ph har jag ingen som helst koll på tyvärr. Har inte brytt mig om att testa detta eftersom dom andra firrarna ser ut att må bra.

Dessa fiskar finns där nu: Guldbarb, Albino tigerbarb, palettciklid-hona som mår toppen, eldstjärt (delar lya med paletthanen), silverhaj och en massa svärdbärare.

Han ser lite knepig ut eftersom han har väldigt utstående ögon. Han simmar också väldig ofta in i lyans väggar med flit. Han stöter liksom huvudet mot väggen. Mer än så händer inte. Han rör sig väldigt sällan. Ligger mest och andas med halvöppen mun. Stänger den aldrig helt.

Hoppas någon kan hjälpa. Tycker synd om stackarn som blivit lite smal nu pga den tappade aptiten.
#4 - 4 augusti 2004 21:57
Ska försöka ta några bilder på honom under kvällen här. Kika in då och då för att se om jag hunnit lägga ut dom.
#5 - 4 augusti 2004 22:26
Tog en bild men man ser knappt att det ligger en fisk där. Kika i alla fall så får ni se vart hanen spenderar den mesta delen av dygnet.
Tar fler bilder då han rör sig lite utanför.

Gå in på min zoon och välj "Paletthane"
#6 - 4 augusti 2004 22:58
Flyttade precis paletten till mitt mindre kar och då ser jag att han är lite stel och böjd som en banan. Simmar i ringar bara. Nu verkar han inte ha många timmar kvar.. Kan jag göra något för att rädda?
#7 - 5 augusti 2004 03:44
Av din beskrivning låter det som att det är rätt kört för fisken, tyvärr.
#8 - 5 augusti 2004 16:19
I morse var han död. Bara att acceptera. Nu får det bära av till zoo för att inhandla en hane till den nyinköpta honan..
#9 - 5 augusti 2004 17:32
Synd att höra. Men det var väntat när jag läser beskrivningen ovan. Paletter ska vara väldigt aktiva med varandra (omöjligt att få dem att sluta) ;D.
Synd att du bor i S-vall annars hade du fått en paletthane av mig. Men de är ju inga flygfiskar......

Annons