Aktivt kol (som sand)

#1 - 11 september 2007 15:10
Har sökt lite här på forumet men hittar inget om ämnet..

Funderar lite på att använda aktivt kol istället för sand/grus på akvariebotten men måste bara höra om det finns några fördelar / naktdelar ?

vad tycker fiskarna ? vad tycker växterna ?
(fiskarna e malawiciklider, praktbotia och vanliga malar)

det är i alla fall snyggt med svart sand och vita stenar =)

fick med "svart sand" när jag köpte mitt kar men är nästan helt säker på att det är aktivt kol.. nu e det säkert kass så jag kommer inte använda just det kolet igen.
#2 - 11 september 2007 15:32
Har själv funderat på det, och testat i liten skala, och växter och fisk verka trivas bra med det, men det har det stora problemet att det är så himla lätt att det flyger omkring för minsta lilla.

PS: Blanda inte ihop aktivt kol (som är träkol) med antracit (stenkol). Antracit är tätare och betydligt tyngre.
#3 - 13 september 2007 22:04
det låter lovande!

hur blir det med bakterierna som ska finnas i sanden ? kolet tar väl upp en del..
#4 - 13 september 2007 22:21
Kolet är bara aktivt i en vecka eller så, efter det funkar som porös sand, dvs bakterier växer på det.
#5 - 23 oktober 2007 15:21
Tänk på att aktivt kol innehåller höga halter av aluminium. Du bör spola det ganska mycket innan.
#6 - 23 oktober 2007 15:24
tidholm skrev:
Tänk på att aktivt kol innehåller höga halter av aluminium. Du bör spola det ganska mycket innan.

Hade jag ingen aning om..

Men man får ju ändå hopas att det bara är aktivt i en vecka.. Jag tror inte det pga mängden kol som måste mättas med föroreninger. Kan tänka mig att det tar bra mycket längre. Hoppas att du inte behöver medicinera de första månaderna. Du får nog lov att planera att medicinera utanför detta kar i värsta fall. O andra sidan kanske eventuella sjukdomsalstrare fastnar i kolet...

Och som sagt träkolsbaserat aktivt kol kan flyta runt.. De finns kol baserade på kokosnötter, stenkol och benrester oxå..

Annons