aktivt kol?

#1 - 19 januari 2007 17:07
Hejsan!

Tänkte kolla om nån vet om det e bra att köra aktivt kol i ett av facken på ett ytterfilter? om det e bra så undrar jag varför det e bra.
#2 - 19 januari 2007 17:09
Vad för anledning ska du ha kol för?
#3 - 19 januari 2007 17:10
Aktivt kol ska i princip bara användas efter medicinering, aldrig i ett normalt fungerande akvarie.
#4 - 19 januari 2007 17:15
NE skrev:
Aktivt kol ska i princip bara användas efter medicinering, aldrig i ett normalt fungerande akvarie.
Det kan göra vattnet klarare och ta bort lukt om det luktar surt,men det är som du skriver att man då inte ska användas i ett fungerande akvarium:)
#5 - 19 januari 2007 17:17
okej då vet jag....tänkte att det kanske kunde vara bra att köra ibland just pga att det renar så bra.
#6 - 20 januari 2007 00:55
(Jag tar och lånar tråden lite)

Jag fick med aktiv kol till mitt fluval 404, jag har kört på det ett tag nu men är det något jag borde plocka ut tycker ni?
#7 - 20 januari 2007 01:01
detta fick jag med till min pump till akvariet och enligt instruktionerna ska detta va i pumpen hela tiden, hade ju varit konstigt om de skickar med nått som inte behövs?
I normala fall brukar ju alla som säljer saker sälja det med så minimalt med grejer som möjligt för att få ner priset så ser ju de konstigt att man då skickar med en hyfsat rejäl påse med aktivt kol om de inte behövs?

Jag fattade det som att man inte ska ha i det vid medicinering då de tar bort medecinernas verkan?
#8 - 20 januari 2007 01:39
Pumba skrev:
Jag fattade det som att man inte ska ha i det vid medicinering då de tar bort medecinernas verkan?

Inget kol under medicineringen för då tar det bort effekten av medicinen precis som du skriver. Däremot efter avslutat medicinering för att få bort rester efter den:)
#9 - 20 januari 2007 08:57
Pumba skrev:
detta fick jag med till min pump till akvariet och enligt instruktionerna ska detta va i pumpen hela tiden, hade ju varit konstigt om de skickar med nått som inte behövs?

I normala fall brukar ju alla som säljer saker sälja det med så minimalt med grejer som möjligt för att få ner priset så ser ju de konstigt att man då skickar med en hyfsat rejäl påse med aktivt kol om de inte behövs?

Förmodligen för att aktivt kol nästan inte kostar något och men vill få kunden att tro att han får något extra som behövs och han inte får av andra.
#10 - 20 januari 2007 09:39
Anledningen till att dom skickar med kol kan ju ochså bero på att pumparna säls i många länder där vattenkvaliten är sämre än i Sverige.
Den svenska marknaden är nog relativt liten globalt sett.
#11 - 20 januari 2007 11:27
Om nu vattnet är så dåligt att man behöver kolfilter så borde man nog använda det innan vattnet hamnar i akvariet, när det dåliga vattnet är i akvariet så är ju redan skadan skedd.

Annons