roysan skrev:ja men nu är det ju så att jag redan har mumsig bakterieflora i mitt kar som jag inte vill sabba, men det är väl meningen man ska använda det som skickas med :?
åheim skrev:precis och det är bara för att skydda sig mot för höga ammonium/nitrit värden i början!
andreassofus skrev:ja, o sen när den inte skyddar mot de längre så fungerar den som ett vanligt filter :)
Kalavera skrev:Dock ett mycket finmaskigt ett...som säkert skulle kunna efektiviseras med filtermatta...
andreassofus skrev:finmaskigt??? kolar du på juwelsvamparna som följer med så är den svarta kolsvampen den grövsta av dom alla
Kalavera skrev:Ok, visste inte det. Själv tänkte jag bara på de påsar som följde med mitt fluval 304...de är fina påsar med kol...
Så jag ska alltså ta ut dem och sätta i nått annat?
roysan skrev:Har nyss fått mitt nya ytterfilter, ska jag verkligen använda den bifogade "aktiv-kol filter" som bifogades, karet har varit igång 3 månader och jag har bra bakterier i ett annat filter, tänkte behålla det gammla oxå åtminstonde en månad så bakterierna får flyttas över till det nya men aktiv kol kommer väl att döda mina goda bakterier???