Aktivt kol

#1 - 6 september 2006 15:29
Har nyss fått mitt nya ytterfilter, ska jag verkligen använda den bifogade "aktiv-kol filter" som bifogades, karet har varit igång 3 månader och jag har bra bakterier i ett annat filter, tänkte behålla det gammla oxå åtminstonde en månad så bakterierna får flyttas över till det nya men aktiv kol kommer väl att döda mina goda bakterier???
#2 - 6 september 2006 15:45
tror inte att kolet dödar dina nyttobakterier.. det är en evig disskution här på zoopet om aktivt kol är bra eller dåligt under en längre tid,, vet fortfarande inte om det är bra eller dåligt...

jag har kvar mitt kol i mitt ytterfilter än och ja köpte filtret i mars och mina bakterier lever i alla fall och har aldrig haft nitrit i vattnet.

många anser ju att man bara ska ha i kolet i ett par veckor sen gör den ingen nytta längre så det kanske är slöseri med filterplats, vad vet ja...
Bilagor:
#3 - 6 september 2006 15:49
jag har hört att filtret när kolet är använt fungerar som ett vanligt filter.
#4 - 6 september 2006 16:07
ja men nu är det ju så att jag redan har mumsig bakterieflora i mitt kar som jag inte vill sabba, men det är väl meningen man ska använda det som skickas med :?
#5 - 6 september 2006 16:26
roysan skrev:
ja men nu är det ju så att jag redan har mumsig bakterieflora i mitt kar som jag inte vill sabba, men det är väl meningen man ska använda det som skickas med :?

som sagt så sabbar du inte nyttobakterierna.. visst ska man använda det som följer med, men kolen "fungerar" bara i ett par veckor, sesn som hella säger så funkar det bara som ett vanligt filter.
#6 - 6 september 2006 16:36
ok, tackar för snabba svar :) vad vore man utan Zoopet?
#7 - 6 september 2006 17:44
Har haft i mitt kol som jag fick med mitt fluval sen jag köpte det...dvs några år :p
kanske är dax att fylla med nått annat...vitt vatten har iafa hela tiden varit bra :)
#8 - 6 september 2006 19:42
Läste bruksanvisningen "shock" :)
Där stog det att man skulle köra med kol-filtret 5-10 dagar sen skulle man ta bort det...
#9 - 6 september 2006 20:11
precis och det är bara för att skydda sig mot för höga ammonium/nitrit värden i början!
#10 - 6 september 2006 20:18
åheim skrev:
precis och det är bara för att skydda sig mot för höga ammonium/nitrit värden i början!

ja, o sen när den inte skyddar mot de längre så fungerar den som ett vanligt filter :)
#11 - 6 september 2006 20:42
ja, o sen när den inte skyddar mot de längre så fungerar den som ett vanligt filter :)

Dock ett mycket finmaskigt ett...som säkert skulle kunna efektiviseras med filtermatta...
#12 - 6 september 2006 20:42
Kol skyddar inte från ammoniak/nitrit förgiftning.
#13 - 6 september 2006 20:49
Kalavera skrev:
Dock ett mycket finmaskigt ett...som säkert skulle kunna efektiviseras med filtermatta...

finmaskigt??? kolar du på juwelsvamparna som följer med så är den svarta kolsvampen den grövsta av dom alla
#14 - 6 september 2006 21:01
finmaskigt??? kolar du på juwelsvamparna som följer med så är den svarta kolsvampen den grövsta av dom alla

Ok, visste inte det. Själv tänkte jag bara på de påsar som följde med mitt fluval 304...de är fina påsar med kol...
Så jag ska alltså ta ut dem och sätta i nått annat?
#15 - 6 september 2006 21:05
Kalavera skrev:
Ok, visste inte det. Själv tänkte jag bara på de påsar som följde med mitt fluval 304...de är fina påsar med kol...

Så jag ska alltså ta ut dem och sätta i nått annat?

ja egentligen ska man väl byta.. ja har inte gjort de, och jag har inte märkt något negativt än i alla fall sen mars när ja köpte mitt fluval 404
#16 - 6 september 2006 21:14
roysan skrev:
Har nyss fått mitt nya ytterfilter, ska jag verkligen använda den bifogade "aktiv-kol filter" som bifogades, karet har varit igång 3 månader och jag har bra bakterier i ett annat filter, tänkte behålla det gammla oxå åtminstonde en månad så bakterierna får flyttas över till det nya men aktiv kol kommer väl att döda mina goda bakterier???

Är vattnet gult? Använd i så fall kolet så avfärgas det. Annars, låt bli.

Kolet har ingen som helst effekt på dina filterbakterier eller på nånting annat i akvariet som spelar roll.

Annons