Aktivt kol

#1 - 1 september 2003 09:45
Hur ofta behöver man byta ut sitt aktiva kolfilter dvs, när slutar det vara aktivt?
#2 - 1 september 2003 09:53
jag skulle börja med å fråga mig själv varför jag använder aktivtkol?

Ska man inte rensa ut nån medicin eller liknande ur vattnet så gör det nog mer skada en nytta med tanke på att det även rensar ut allt som är bra i vattnet.
#3 - 1 september 2003 09:54
Ursprungligen skickat av llenho

Hur ofta behöver man byta ut sitt aktiva kolfilter dvs, när slutar det vara aktivt?

Det filtret jag fick med till mitt akvarium med en pump på 1000L/H varade i ungefär 1 vecka enligt affären...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 september 2003 10:46

Finns olika kvaliteer och den aktiva perioden varierar väl ungefär mellan 2 timmar och 1 månad.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 1 september 2003 11:28
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Hur ofta behöver man byta ut sitt aktiva kolfilter dvs, när slutar det vara aktivt?

Finns olika kvaliteer och den aktiva perioden varierar väl ungefär mellan 2 timmar och 1 månad.
[/quote]

Beror även på belastning, naturligtvis... skitigare vatten = kortare varaktighet. Jag tror inte jag skulle räkna med att aktivt kol är aktivt mer än en vecka i ett filter.

Gosatta: jag kan inte så här direkt komma på nånting bra som kol plockar bort ur vattnet.
#6 - 1 september 2003 21:53
förutom att det plockar bort eventuell medicin vid medicinering innan den har gjort effekt...
#7 - 1 september 2003 22:23
Ursprungligen skickat av JR

förutom att det plockar bort eventuell medicin vid medicinering innan den har gjort effekt...

Så ta ut kolet när du skall medicinera.

Kol är annars väldigt bra för att få bort medicinen ur vattnet efter det att den har gjort effekt.

Annons