Aktivit kol + räkor?

#1 - 16 mars 2009 16:29
Just nu finns det aktivt kol i filtret till mitt räk akvarium, och jag har två frågor:

1. Kan det skada räkorna?
2. Om inte, hur länge kan man ha det i vattnet innan det släpper ifrån sig gifterna igen?
#2 - 16 mars 2009 16:31
1) Mycket osannolikt, om inte kolet är gjort av impregnerat virke eller nåt sånt dumt.
2) Aktivt kol slutar vara aktivt inom en vecka.
#3 - 16 mars 2009 17:10
Och efter en vecka händer vad? Gör det ingen nytta eller släpper dte ifrån sig gifterna som jag hört talas om?

Och efter denna vecka, bör jag lägga ditt nytt kol, eller är det bättre med att trycka ditt en extra bit filtermaterial? (Och isåfall, grovt eller fint material?)
#4 - 16 mars 2009 17:22
Efter en vecka tar kolet inte upp mer ämnen och en del av det som redan tagits upp kan komma lös igen.

Låter man kolet vara kvar fungerar det som ett halvdåligt biologiskt filtermaterial (pga att porerna är så små täpps de snabbt igen av bakterier, så ytan är inte så stor när aktivt kol används som biologiskt filtermaterial).

Jag låter oftast kolet vara kvar, men jag använder bara kol för att avfärga akvarievatten, och orkar inte öppna filtret bara för att ta ut kolet.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 mars 2009 17:37
Så med andra ord - vill du ha ett bättre filter så byt ut kolet mot mer grovporig filtermatta.
#6 - 16 mars 2009 17:47
Okey, tack så mycket för svaren!
Bilagor:

Annons