Så nu har jag läst artikeln. Min slutsats är att Seidel mera gissar än vet
Han kan inte göra mer än säga att vanlig ancistrus är identiskt lik*
cirrhosus. Man kan inte veta om den för den sakens skull ÄR
cirrhosus.
Hur som helst köper jag inte det med inavel. Om vi kollar runt lite i Sverige så ser man att vi har olika stammar av "Vanlig Ancistrus".
Vad baserar du det på? Tvärtom skulle jag säga att "vanlig ancistrus" är väldigt homogen i utseendet.
Gårdagens "Vanlig Ancistrus" eller Ancistrus sp.3 (som jag håller fast vid) kanske hade cirrhosus i blodet, men dagens är med stor sannolikt en blandning av olika arter
Fast hur många andra ancistrus har importerats jämfört med antalet ancistrus i fångenskap? Hur många av de importerna har hamnat där det räknas, dvs hos odlare? Och fast ancistrusar korsar sig är det inte så att alla arter är lika lättodlade - om
cirrhosus bara råkar vara extra lättodlad blir det i längden den som dominerar även om andra arter importeras.
*jaja, den mer orangea färgen hos de vildfångade. Vi får väl se hur ungarna ser ut - massor av arter har mycket kraftigare färger som vildfångade, tydligast är det kanske på
Corydoras som ofta har lysande metallicfärger i vilt tillstånd. Diet och miljö spelar stor roll för färgstyrka.
Fast visst kan den svagare färgen också bero på inkorsning med
triradiatus.