Äkta Altumscalarer

#1 - 6 augusti 2007 19:44
Det finns ju flera olika typer av Pterophyllum Altum. Finns det någon som man kallar "äkta altumscalar" eller är alla varianter lika "riktiga"?

En variant som jag tycker är riktigt fin är den med rött i ögonen och röda prickar på sidan, se Mattias bild på http://www.ciklid.org/fototavling/foto_visa.php?nr=50953.
#2 - 6 augusti 2007 19:46
Det finns äkta vildfångande och det finns "oäkta" som man kan köpa
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 augusti 2007 19:47
Den äkta heter Pterophyllum altum - sedan finns det en del Pterophyllum scalare-varianter med "altum" i handelsnamnet.
#4 - 6 augusti 2007 19:47
Detta var den riktiga Altumskalaren "pterophyllum altum" som jag plåtade i mitt 720 kar här hemma.
Kul att bilden gick hem i ciklids fototävling denna månaden oxå :)
3:e månadsvinsten i år på NCS!
#5 - 6 augusti 2007 20:09
drd skrev:
Detta var den riktiga Altumskalaren "pterophyllum altum" som jag plåtade i mitt 720 kar här hemma.

Kul att bilden gick hem i ciklids fototävling denna månaden oxå :)

3:e månadsvinsten i år på NCS!

Om man köper vad säljare lovar är "Pterophylum altum" så borde man ju få den äkta altumen. Eller är det enbart altum som ser ut som på DRD's bild som är den "äkta altumvarianten".
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 augusti 2007 20:13
Altum kan variera lite mellan olika exemplar. Vad som främst brukar kännteckna altum är att den kraftiga inbuktningen ovanför nosen.
I Zoopets artbeskrivning finns foton på några exemplar som är lite olika tecknade http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=197
#7 - 6 augusti 2007 20:23
Altum kan variera lite mellan olika exemplar. Vad som främst brukar kännteckna altum är att den kraftiga inbuktningen ovanför nosen.

I Zoopets artbeskrivning finns foton på några exemplar som är lite olika tecknade http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=197

Tack för svaren :)
/Martin
#8 - 6 augusti 2007 22:46
jag var på åleds idag, och när vi var nere och kikade i karantänskaren sa han att det var Altum, ja vet inte dock inte skillnaden på alla olika skalarer, men dom såg riktigt fina ut iaf.
#9 - 7 augusti 2007 06:21
Kjell nämde innan att dem riktiga har en kraftig inbuktning ovanför nosen men det har även den andre sortens skalar som inte är äkta,för i sådant fall skulle jag vara ägare till 5 stycken Altum Skalarer alla har en kraftig inbuktning ovanför nosen och det tvivlar jag på.Om man ser en äkta så ser man direkt skillnad på den oökta som säljs i affärerna den kraftiga kroppsformen ,färgen och givetvis inbuktningen
#10 - 2 september 2007 13:12
Hej!
Jag har en återförsäljare som säljer scalare vid handelsnamn scalare spec. altum.
Den är dubbelt så dyr som dom andra scalarerna ungefär.
Jag är på jakt efter scalare som har den färgen som altumen har och som blir ganska stora, äkta lr inte spelar inte så stor roll bara dom är fina och tåliga.
#11 - 3 september 2007 09:41
Om de "bara" kostar dubbelt så mycket som den vanliga scalaren var det nog inte "äkta". De kostar mycket mer.
#12 - 3 september 2007 09:46
Det beror på storleken;).
När jag köpte mina var kroppen ca 5 cm och jag gav 160:- st för dem.

Annons