Akrylfärg?

#1 - 26 maj 2005 21:16
Hej
Har planer på att göra mina egna klippformationer av styrolit. Är det någon som vet om akrylfärg är ok att använda (ska sitta på insidan). Jag målar(tavlor) i akryl och den är vattenbaserad och fäster på alla underlag, men jag måste erkänna att jag har noll koll på om alla pigment är ofarliga. De flesta gamla giftiga pigmenten är väl ersatta nuförtiden,får jag hoppas för jag har väldigt mycket färg på händerna när jag målar :) Har någon testat detta?
MVH
Annelie
#2 - 27 maj 2005 06:40
Jag är inte 100% på detta men troligen kommer inte färgen att klara av att vara permanent under vatten, den kommer nog att lösas upp, lossna eller bli kass på annat sätt (om den inte förseglas med något).
#3 - 27 maj 2005 06:41
För att vara riktigt säker rekommenderar jag att du kontaktar leverantören av färgen.
#4 - 27 maj 2005 07:07
[QUOTE=NE]Jag är inte 100% på detta men troligen kommer inte färgen att klara av att vara permanent under vatten, den kommer nog att lösas upp, lossna eller bli kass på annat sätt (om den inte förseglas med något).[/QUOTE]

Vad skulle jag kunna använda till att försegla det hela med?
MVH
Annelie
#5 - 27 maj 2005 15:40
Jag har inget bra svar på det, men vi kan väl önska att någon av de medlemmar som gjort egen bakgrund kan uttala sig om det.
#6 - 28 maj 2005 09:23
Jag skulle rekommendera sig att lacka din bakgrund med ex [font=Arial Black]Epolan V Epoxi lack, två-komponents.[/font][font=Arial] Eftersom lacket "förseglar" färgen så är det ingen risk för att den skulle sprida sig ut i vattnet :-) Använde själv vattenlöslig färg när jag byggde min bakgrund.[/font]

[font=Arial][font=Verdana]Kolla gärna in mitt bygge:[/font] http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=731[/font]
#7 - 28 maj 2005 20:34
[QUOTE=elinor]Jag skulle rekommendera sig att lacka din bakgrund med ex [font=Arial Black]Epolan V Epoxi lack, två-komponents.[/font][font=Arial] Eftersom lacket "förseglar" färgen så är det ingen risk för att den skulle sprida sig ut i vattnet :-) Använde själv vattenlöslig färg när jag byggde min bakgrund.[/font]

[font=Arial][font=Verdana]Kolla gärna in mitt bygge:[/font] http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=731[/font][/QUOTE]

Hej o tack, jättefin bakgrund. Det blir nog som vid jul med alla barren, man kommer att ha vita smulor överallt till nästa midsommar.
MVHAnnelie
#8 - 28 maj 2005 21:35
hahaha

dammsugare och presenning på golvet kanske kan va nåpt

Annons