Åh,nej! Kan hon vara en hane?!?

#1 - 8 juni 2008 08:15
Jag köpte för ca 1v. sedan en jättefin hona med vit/gul kropp och rosa fenor.
Jag håller på att odla kampfisk så när jag kom hem så var det redan en annan hona där + hanen. Jag bytte ut den gamla honan till den nya eftersom det blir säkert mycket finare ungar om jag har den vit/gula honan..
Honan är i en genomskinlig burk så hanen kan se men inte röra henne.
Men han verkade inte så intresserad av henne så jag la i den andra honan oxå som fick simma fritt med hanen och han jagade henne lite smått.
Men det blir inget skumbo och jag tänkte; den vit/gula honan kan ju inte vara i den där burken hela sitt liv. Så igår kväll släppte jag Polly som hon kallas med den andra honan och hanen. Jag tittade på dem en stund och BÅDA spännde ut fenorna och gälarna mot varandra!:O
Fast de gjorde inget annat speciellt mot varandra så jag trodde att de kanske gjorde när de skulle para sig... Jag gick och la mig.
På morgonen höll jag på att tappa hakan!!!!
Polly (vit/gul) hade snaggat min älskade hane som för inte så länge sedan varit sjuk :( Det var bara trådar kvar till fena och han varken äter eller simmar.. Han lutar sig mot väggen :(:(
När jag köpte henne så tittade jag noga på henne för jag ville inte att det skulle vara en hane, och jag tycker fortfarande hon ser ut som en hona i kroppen.. Lite rundare där fram..
Kan hon vara en hane?
Och vad ska jag göra för att han ska bygga ett skumbo??!

TAck på förhand :)
#2 - 8 juni 2008 08:54
Det finns ju verkligt vackra och färgglada honor också, och visst kan de spänna upp sig med (har dock inte sett att de gör det med gälarna).
Kolla efter hennes äggledare (en vit fläck vid analöppningen). Det ska tydligen vara det säkraste sättet att fastställa kön.

Att hanen fått fenorna förstörda är ju jättetråkigt, men de växer säkert ut igen.
Det hände min hane en gång och han började bygga skumbo bara någon dag efterråt.
#3 - 8 juni 2008 09:24
Även honorna kan vara riktigt elaka mot hanar. Min kampfisk hane hade inte en chans mot de 2 honor jag köpte till han, de åt upp hela han i stort sätt.
#4 - 9 juni 2008 05:49
Nu behöver inte Prinsen lida mer...
Igår eftermiddags lämnade han oss :(
Stackare! Han blev ju typ mördad :(
Jag grät faktiskt och det brukar jag inte göra när fiskar dör men.. Prinsen var speciell för mig ända från det att jag köpte honom tills han dog..
Ja, men sånt är väl livet.. Får åka och köpa en ny hane om inte min gul/vita kampis är en hane iallafall. Den där vita fläcken, är det som en liten vit plutt som sticker ut vid analöppningen? För en sån har min gråa hona men inte den gul/vita... Hmm, ja, jag får forska i det..
Om det är en hane så testar jag att avla med honom för ganska fin är h*n ändå ;)
Vila i frid, Prinsen [:-2] Du kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta <3
P.S Jag har tänkt på en sak, det är väl snällare att spola ner en fisk än att begrava den på land?! En fisk ska ju begravas i vatten, därför spolade jag ner Prinsen. Men jag vill inte kalla det för "spolade ner" utan mer en Vatten-begravning <3
Älskar min Prins föralltid! <3
#5 - 9 juni 2008 08:17
Vad som är snällare att göra efter en fisk har dött är helt upp till dig, då han uppenbarligen hade en speciellt plats i ditt akvarium.

Jättetråkigt att han dog. Det blir genast så mycket svårare att ta farväl när man döpt fiskar.

Lycka till med din nya "bov"

MVH Johan
#6 - 9 juni 2008 17:21
Ja det är som en liten plupp som sticker ut, jag vet inte om de kan vara olika utvecklade, men de har sett ut så på alla honor jag granskat.
#7 - 9 juni 2008 18:42
Yes, yes, yes, yes, yes!!! :D
"hon är en han"!!!
Han har byggt ett stooort fint skumbo och han verkar ha parat sig med henne :)
Nu måste jag få veta hur lång tid alltihoppa tar, från det att de parar sig till det att ungarna är frisimmande. Det skulle vara snällt om någon kunde skriva det i detalj.
Har frågat detta förut men kommer inte ihåg ; Mat till ynglena? Tror det hette typ liqufry eller nåt sånt. Vad är det? och vad brukar det kosta ca?

En sak till; Någon som har något förslag på vad min "nya" hane ska heta?Han är ju rätt tuff eftersom han dödat min andra hane så kanske något häftigt namn... aja, alla förslag är välkommna ;)
#8 - 9 juni 2008 18:56
soffan96 skrev:
Yes, yes, yes, yes, yes!!! :D

"hon är en han"!!!

Han har byggt ett stooort fint skumbo och han verkar ha parat sig med henne :)

Nu måste jag få veta hur lång tid alltihoppa tar, från det att de parar sig till det att ungarna är frisimmande. Det skulle vara snällt om någon kunde skriva det i detalj.

Har frågat detta förut men kommer inte ihåg ; Mat till ynglena? Tror det hette typ liqufry eller nåt sånt. Vad är det? och vad brukar det kosta ca?

En sak till; Någon som har något förslag på vad min "nya" hane ska heta?Han är ju rätt tuff eftersom han dödat min andra hane så kanske något häftigt namn... aja, alla förslag är välkommna ;)

Rocky, The Punisher, Tony Montana, Blaine, Hamilton, Houston, Dalton, Clint, Falcon, Batman, Fishman, Frogman, Berzerker, Ripley, Ron Burgundy, Conan, Forrest, Gizmo, Strider, Algea B Eater, Boomer, Blade, Atlas, Atilla, Bruce Lee, Bubbles, Danny Boy, Wanda, Franky, Fred, Jaws, Rocket, Speedy och Xavier är några tuffa namn.
#9 - 9 juni 2008 18:58
MAdden skrev:
Rocky, The Punisher, Tony Montana, Blaine, Hamilton, Houston, Dalton, Clint, Falcon, Batman, Fishman, Frogman, Berzerker, Ripley, Ron Burgundy, Conan, Forrest, Gizmo, Strider, Algea B Eater, Boomer, Blade, Atlas, Atilla, Bruce Lee, Bubbles, Danny Boy, Wanda, Franky, Fred, Jaws, Rocket, Speedy och Xavier är några tuffa namn.

:O
Hur kom du på alla de namnen?!
Det var jättesnällt av dig! Tyckte om Bruce Lee, det passar honom ;)
#10 - 9 juni 2008 19:33
Hon listade en massa skådespelare och karaktärare bla. Men ja, en hel del bra tuffa namn där. Min ancistrus heter Jon, inte så tufft kanske [:o]

Cliff är också ett namn på en tuffing, om det skulle falla i smaken :D
#11 - 10 juni 2008 06:02
Nu är det så att hanen var ju i lådan när han började bygga sitt skumbo och det är ju iof bra, för när ynglen är frisimmande så kan jag bara lägga över mamma och pappa till stora akvariet o ungarna får vara kvar i lådan som är i akvariumet. MEN inatt hoppade honan ut ur lådan eftersom hanen jagar henne, och nu har hon kommit på det, att hon kan hoppa ut så nu gör hon det helatiden.... Ska jag sätta på ett lock så att hon inte kan rymma eller, vad ska jag göra.? Tycker synd om henne när han jagar henne.

Hon har ju rom i maggen från min anra hane + rom från min nya hane.. Går det eller kommer det bli konstigt?
#12 - 10 juni 2008 10:43
Bruce Lee var en berömd kampsportsexpert (och skådis) så det passar ju perfekt på en kampfisk!:D Och asiat var han också! Precis som kampfiskarna...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruce_Lee
http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_lee

Lycka till med kärleksparet!
#13 - 10 juni 2008 13:25
Johanski skrev:
Hon listade en massa skådespelare och karaktärare bla. Men ja, en hel del bra tuffa namn där. Min ancistrus heter Jon, inte så tufft kanske [:o]

Cliff är också ett namn på en tuffing, om det skulle falla i smaken :D

Om du syftar på mig så är jag en han.
#14 - 10 juni 2008 13:34
Oj, förlåt! Tog förgivet av ditt namn "Madde(n)" att du var en tjej.

Hoppas du får lite kampfiskbebisar, soffan.

MVH Johan
#15 - 11 juni 2008 10:53
Uj, uj uj! Nu har det hänt mycket sedan jag skrev sist!
Skumboet blev större och jag lade i honan å han slingrade sig runt henne och det kom ut ägg :D Jag hade verkligen tur som gick till akvariumet precis när de parade sig :)
Sedan la han äggen i skumboet och jag tog ut honan... Dessvärre åt honan upp endel ägg precis när de ploppade ut ur henne :(
Men sedan på kvällen såg jag små vita prickar i skumboet så han hade tydligen lagt upp dem där. Och så fort det ramlade ut ett ägg fångade han upp det och la det i skumboet.
Men idag var nästan hela skumboet trasigt och inga ägg syntes till någon stans, inte i boet eller på botten.. :( Vad har hänt?! Honan var ju inte där så hon kunde inte ju inte äta upp dem..
Men han har börjat på ett nytt skumbo nu och jag har vartit iväg och köpt mat till ynglen, Liqufry eller va det heter..
Hoppas det funkar denna gång *håller tummarna* !

O nu har jag SOMMARLOV, så jag har lite mer tid till mina kampisar, alla andra fiskar och min guldhamster Baloo :D Jippi!
#16 - 11 juni 2008 11:48
jag har ett namnförslag fast du har nog redan döpt hanen. annars är Al Capone rätt bra enligt mig:P.
#17 - 12 juni 2008 11:04
Johanski skrev:
Oj, förlåt! Tog förgivet av ditt namn "Madde(n)" att du var en tjej.

Hoppas du får lite kampfiskbebisar, soffan.

MVH Johan

Nej nej, Madden är mitt efternamn.
#18 - 13 juni 2008 17:54
Försök 2.
Nu har han precis lagt upp äggen i boet o jag har flyttat honan till ett annat akvarium.
Skriver sen o berättar hur det går :)
#19 - 15 juni 2008 15:07
YNGEEEEEL!!!!!
Nu kan jag se små yngel som ramlar ner ur boet lite då o då! :D
Nu är jag riiktigt glad!
Hoppas allt går vägen nu.
Men tänk om alla yngel blir frisimmande mitt i natten o då äter han ju upp alla.. Jag kan ju inte titta på honom dygnet runt... :confused:
Hur mycket Liqufry ska jag ge o hur ofta?
#20 - 15 juni 2008 16:02
jag åker till Irland på torsdag i 5 dagar :O kom jag på nu...
Hur ska jag göra med ynglen, mat å sånt... Ska jag flytta burken de är i till någon som kan mata dem? Typ nån kompis eller nåt..?
Någon som vet? :confused:
Förresten, när ungefär kommer de bli frisimmande?
Växer de fort? Hur länge matar jag med Liqufry och vad för mat sen?
#21 - 15 juni 2008 18:51
soffan96 skrev:
jag åker till Irland på torsdag i 5 dagar :O kom jag på nu...

Hur ska jag göra med ynglen, mat å sånt... Ska jag flytta burken de är i till någon som kan mata dem? Typ nån kompis eller nåt..?

Någon som vet? :confused:

Förresten, när ungefär kommer de bli frisimmande?

Växer de fort? Hur länge matar jag med Liqufry och vad för mat sen?

Jag har inget svar på dina frågor men jag bara undrar. Vart på Irland ska du till?
#22 - 16 juni 2008 13:06
MAdden skrev:
Jag har inget svar på dina frågor men jag bara undrar. Vart på Irland ska du till?

Jag ska till Kilkeny. Vet inte exakt vart i Kilkeny men a, nån stans där.
Ska du oxå dit eller? :)
#23 - 16 juni 2008 14:59
soffan96 skrev:
Jag ska till Kilkeny. Vet inte exakt vart i Kilkeny men a, nån stans där.

Ska du oxå dit eller? :)

Nej, min far är därifrån så jag har släkt som bor där och har varit där ganska många gånger. Kilkenny har jag varit i 2-3 gånger tror jag. Men ett förslag är att om ni tänkt åka runt lite så åk då till västkusten, helst till Westport, Louisburgh, Clare Island eller eller Donegal. Och åk Scenic routs för då får ni se enormt vackra landskap.
#24 - 16 juni 2008 20:28
MAdden skrev:
Nej, min far är därifrån så jag har släkt som bor där och har varit där ganska många gånger. Kilkenny har jag varit i 2-3 gånger tror jag. Men ett förslag är att om ni tänkt åka runt lite så åk då till västkusten, helst till Westport, Louisburgh, Clare Island eller eller Donegal. Och åk Scenic routs för då får ni se enormt vackra landskap.

Tack för tipsen!:)
Vi kommer garanterat åka runt o titta på Irland så jag ska ge förslagen du nämnde! Tack igen :)
#25 - 16 juni 2008 21:05
Donegal är fantastiskt vackert. Rekommenderar även Galway och Connemara. Nordirland har också fantastiskt vackra områden, Gigants Causeway, t.ex
#26 - 17 juni 2008 07:50
Jag är jätteglad över alla tips om Irland :) Taaack!! :D

Men nu vore det bra om någon kunde svara på mina kampfisk-frågor.. Jag behöver verkligen svar för jag vill inte misslyckas igen juh...
#27 - 17 juni 2008 08:50
Det bästa är väl om du kan få någon att mata dem. Jag vet inte så mycket om yngel av den typen. Har du en bra relation med någon djuraffär kanske du kan vädja att de tar dem som inackordering medan du är borta?
#28 - 19 juni 2008 08:13
AllaFiskar skrev:
Det bästa är väl om du kan få någon att mata dem. Jag vet inte så mycket om yngel av den typen. Har du en bra relation med någon djuraffär kanske du kan vädja att de tar dem som inackordering medan du är borta?

Jaaa!:)
Det var ett bra förslag! Ska fråga en kille jag känner som jobbar i en akvariebutik ;)
Tack igen !
#29 - 19 juni 2008 16:08
Oh, nu blir jag avundsjuk, kampfiskyngel OCH Irland! *muttrar*
Har aldrig varit på Irland, men åker förhoppningsvis dit nästa sommar. Har en kompis som bestämde sig för att åka dit och jobba, bara sådär. Ingen avskedsfest, och sen när han är där säger han att han stannar i alla fall 3 år. Nu har han köpt hus där och allt... Men ha det så skojj där, du är kanske lite förliten för det, men annars kan ni (dina föräldrar) ju besöka Guinnes-bryggeriet?
#30 - 20 juni 2008 10:48
Ar pa Irland nu :D Det ar jattefint har!
Ska aka till min kusins skola snart :)Det ska bli kul!

Annons