Åh GUD Varför! VARFÖR!

#1 - 28 oktober 2004 21:00
<center>Varför!</center>
<div align="left">
Skriver alla KAR?....
Det måste ju finnas en begränsning?
Eller e det bara jag som tycker att när man kallar ett 27.5 liters akvarie för kar, känns det mycket löjligt?...

Jag tycker att det fins en viss storleksordning på "slang" benämningarna.
Inget under 300-400 liter är juste att kallas (bad)kar... (som ändå är ett ganska stort namn!)

små - pytts ca 20 - 50 ?
medium - burk typ 150-300 ?(även stora)
stort - kar ca 500 ungefär
riktigt stort - Sjön ? 1000+

Allt detta kan/skall tas me en/två nypa(or) salt...
För en balja är väl ett mått som känns lite större än pytts?...

olika behållare e ju olika stora (generellt)
Jag kallar gärna mina akvarier för kubiken (1080) eller lilla burken (120l)

<font color="red">Zoopet frågan just nu, Är jag just nu ute å:</font id="red">
1 Cyklar
2 Krälar
3 Super.

Vinnarna presenteras.
</div id="left">
#2 - 28 oktober 2004 21:05
För mig personligen så skriver jag kar istället för det längre ordet akvarium som tar lite längre tid att knappa fram... så jag ser bara ordet kar som en förkortning!! Du krälar!!!

För din skull kan jag gå över till att använda mig av ordet bytta!! MEN då får du starta tråden så jag vet att du är med!
#3 - 28 oktober 2004 21:09
Tack så fruktansvärt lenmar! underbart att se en annan benämning! vackert vacker! hehe!

så du håller inte med om mina olika storlekar?
#4 - 28 oktober 2004 21:12
Störde mig nåt ruskigt på ordet kar när jag var ny på zoopet men nu har det bara blivit som ett hemligt litet kodat ord för oss zoopetare... Kallar nog mina små kar för baljor i och för sej. Alla akvarium som jag byter mer än en hink vatten på kallar jag för kar nu, de mindre är baljor. Så e de! Hos oss!
#5 - 28 oktober 2004 21:14
Varför skulle ett akvarie få olika benämningar beroende på hur stort det är.. det är ju ändå ett akvarie, lr?
kar = akvarie.. så som lenmar sagt är det ju bara en förkortning=)
lr?

Kan lägga till ett dåligt exempel..
microvågsugn kallas för "micro" oavsett hur starkt watt-tal den ligger på.. finns ju ingen anledning o ändra smeknamnet så länge "huvudnamnet" är desamma... lr?
#6 - 28 oktober 2004 21:16
Kallar allt över 40 liter för kar, men det ser jag bara som en förkortning på akvarium när jag skriver här på zoopet, inte annars...
Sedan om "karet" är på 100 eller 1000 liter spelar ingen roll.

Mvh Malawi´n
#7 - 28 oktober 2004 21:19
Ok lenmar totalt acceptabelt! men PUNKO? vaddå? kan man inte benämna akvarie med olika storlekar? skall maninte sträva efter att det skall vara naturligt? hur är det med vattendrag i naturen? då är det ju olika? bara undrar, och dessutom e inte kar en för kortning av akvarie tror jag, det käns kara som ett annat ord...

Äh hursomhelst så ede huvudsaken att alla fattar varandra... men endå! e det inte lite tokigt att kalla ett 20l för kar som ett 1540 för en pytts?
#8 - 28 oktober 2004 21:24
När jag skriver "mitt kar"... så har inte jag i tanke att ge information om hur stort mitt akvarie är, vilken teknik jag använder eller vad jag har för fiskar...

När jag skriver "mitt kar" så skriver jag det istället för att skriva " mitt akvarie".. förstår du?

Om jag vill att folk ska få veta hur stort akvariet är så skriver jag "mitt 240L's kar".. lr liknande..
#9 - 28 oktober 2004 21:28
Ursprungligen skickat av ZoOlOgiC

e det inte lite tokigt att kalla ett 20l för kar som ett 1540 för en pytts?

Om man kan kalla ett 20 liters för ett akvarium så kan man ju lika gärna kalla det ett kar.. samma gäller 1540 liters..

Det är ju bara en förkortning.. man byter ut ordet "akvarium" mot ordet "kar" för att det går fortare och är lättare o skriva
#10 - 28 oktober 2004 21:34
Jag försöker skriva akvarium så ofta som möjligt. Ibland skriver jag kar bara för att det går lite fortare... Jag tycker däremot att "balja" låter lite roligare på ngt sätt ! Det bästa är väl att variera sig lite... ;) Jag håller gärna med om att man inte skall kalla små baljor för kar ! Då är det bättre att kalla små kar för baljor ! Eller akvarium om man inte gillar balja.... Ho !

Mvh/Janne
#11 - 28 oktober 2004 21:39
jannemann! Klar exxelent inlägg! hehe du e med i mina tongångar... tycker jag att det verkar som! jappp eller liten pytts ( de e så gulligt kan man tycka) eller stort burdust KAR (ett stort å muskulöst KAR!)

hej hopp nu skall jag sättaigång min artemia kläckmaskin!
#12 - 28 oktober 2004 21:40
burk, funkar bra..
#13 - 28 oktober 2004 21:42
Burk Funkar kanon EDIS... dessa skilnader e kanske globala? danskar å låglandsvenskar kanske säger så? å jag som e norrlänning kanske har en dialekt resistans mot kAR?
#14 - 28 oktober 2004 21:43
Akvarium, kar, balja, burk... "same shit different name"...
Ser det som "slangord" allt efter humör och humor, inte som storleksbenämning.
#15 - 28 oktober 2004 21:47
Ho ho...ZoOlOgiC... Vänta bara... när du skrivit akvarium femtusentrehundrafyrtiosju gånger så blir man lätt lite sjuk om fingrarna och vill rappa på!! Visst låter akvarium så oändligt mycket vackrare än kar och jag försöker verkligen hålla mig till det ordet, allt beror ju på var tyngdpunkten i mitt resonemang ligger. Ordet "Akvarie" är nästan värre än kar för det ordet finns inte! Det heter akvarium, rum för vatten på latin...
Hej hopp nu skall jag nana!
#16 - 28 oktober 2004 22:11
Ursprungligen skickat av edis

burk, funkar bra..

Bra Edis [:-59]! Jag läser och läser och tänker: Varför har ingen nämnt "burk"? Det brukar jag kalla mina "yngelburkar" på 10 liter.

Mvh Sonja!
#17 - 28 oktober 2004 22:15
Sonja... om du inte såg så var burk med på min löjliga topp lista. jo jag kallar mina yngelburkar för .... ja yngelburkar med... har nyss byggt en ny en med måtten höjd 30 bredd 20 djup 20 för å få plats med en artemia kläckare. hej hopp!

ett glas rom/cola så socer man som ett yngel (22 C.Frontosa yngel)
#18 - 28 oktober 2004 22:20
Jamen titta där var den ju... [:I]... jag läser lika styltigt som jag stavar. Speciellt sen på kvällarna [;)]
#19 - 28 oktober 2004 22:40
Jo det börjar bli sent nu GODNATT ALLA ZOPETTARE!
#20 - 29 oktober 2004 09:13
(a) k (v) ar (ium).... självklar förkortning, eller??? Rätt skrivet borde det väl stå 'k'ar'.... har faktiskt ingen aning egentligen...
Jag använder i alla fall ordet kar av två orsaker, det är kort att skriva och det är bra att få variera sig.... Om man behöver ange storleken på akvariet så skriver man ju literantalet...

Ex: Mitt Tanganyikakar... blir mycket mindre komplicerat än mitt Tanganyikaakvarium.... herreminje vilken finger/tungvrickning!!!
#21 - 29 oktober 2004 09:35
KAr betyder väl "vattenbehållare"? BAD-kar tex.
#22 - 29 oktober 2004 09:36

<center>Varför!</center>

[left]

Inget under 300-400 liter är juste att kallas (bad)kar... (som ändå är ett ganska stort namn!)

1-2 liter= (Ös)kar.

/Abbe
#23 - 29 oktober 2004 09:37
Ett akvarium är ju också en "vattenbehållare" så det kvalar ju också in som kar :-)
#24 - 29 oktober 2004 09:40
Ja, det var det jag menade, Jörgen. Fast det glömde jag skriva.
#25 - 29 oktober 2004 09:57
Tänk, vilka förk.. vi anv.. oss av. *ler* Va sulle vi gö om vi inte hade dom?
Men nåra förk.. é logiska å vissa é inte det, lr?
Tänk ex. på -kar- . Vi "kartokiga" vet att de é akvarium vi menar.
Men skriver man -å- istället för -och- så é dé ju faktiskt ett ord för ett vattenförsett jättedike. *skrattar*

Jag påstår inte att jag är en älskare av förkortningar men visst underlättar dem när man vill sparar på tangentknapparna.
Mvh Elinor

#26 - 29 oktober 2004 10:21
Ja lite intressant med våra förkortningar som går att diskutera i all tid, Den vi inte har ;)
#27 - 29 oktober 2004 11:19
kar funkar alldeles utmärkt tycker jag...

klassas inte detta in under dagens i-land problem? [:)]
#28 - 29 oktober 2004 11:29
Då kommer ju plötsligt nästa problem. Hur vet man om det är ett
Alukar lr ett Helglaskar. A-kar låter som ganska taskig engelska...

Burk funkar på allt som går att lyfta fast det är vatten i ;)
#29 - 29 oktober 2004 11:34
Abbe!
Fan, man kunde ju nästan tro att du var Göteborgare! Mer humor av den sorten!Haha
#30 - 29 oktober 2004 12:51

<center>Varför!</center>

<div align="left">

Skriver alla KAR?....

Det måste ju finnas en begränsning?

Eller e det bara jag som tycker att när man kallar ett 27.5 liters akvarie för kar, känns det mycket löjligt?...

små - pytts ca 20 - 50 ?

medium - burk typ 150-300 ?(även stora)

stort - kar ca 500 ungefär

riktigt stort - Sjön ? 1000+

Allt detta kan/skall tas me en/två nypa(or) salt...

För en balja är väl ett mått som känns lite större än pytts?...

olika behållare e ju olika stora (generellt)

Jag kallar gärna mina akvarier för kubiken (1080) eller lilla burken (120l)

<font color="red">Zoopet frågan just nu, Är jag just nu ute å:</font id="red">

1 Cyklar

2 Krälar

3 Super.

Vinnarna presenteras.

</div id="left">

För att Gud är ond och har givit oss fri vilja så vi kan uttrycka oss hur som helst?:)

Tror på alternativ 3.:)
#31 - 29 oktober 2004 18:03
Jag håller med Klara, variation förnöjer.
#32 - 29 oktober 2004 18:28
äh vilket tjafs.. akvarium heter det. det är inte så himla farligt att skriva.
#33 - 29 oktober 2004 18:45

Som svar på ZoOlOgiCs fråga i inledningen till tråden, jag chansar på alternativ 1. Vad vinner jag?
#34 - 29 oktober 2004 18:53
Om jag skall hårddra ! "Akvarium" är ett akvarium helt enkelt ! Kan vara av vilken storlek som helst egentligen... "Kar" är ett lite större akvarium på kanske 300 liter eller mer.. Jag tycker att "Kar" känns lite mera gammeldags, lite "gubbiggare" på ngt sätt ! Lite "torrare" helt enkelt...! "Balja", "burk"(tack edis);) och "pytts" är väl lite mer skojfriska benämnningar på akvarium helt enkelt ! Lite coolare bara ! ;) Och cool vill man väl vara ? Ho !

Själv föredrar jag nog Akvarium rakt upp och ned !

Mvh/Janne
#35 - 29 oktober 2004 22:38
Ummm..... jag funderar lite på om man kan kalla stora saltvattensakvarier för saltkar? Men då får jag nog byta namn på mitt pyttelilla saltkar som står i kryddhyllan till saltbalja. =)

/hydrofila
#36 - 30 oktober 2004 07:01
LoL Hydrofila

Annons