Agrressive Zebra ciklid, vilken sorter passa?

#1 - 29 augusti 2007 15:45
Vilka olika sorter av fisk som man kan kör tillsammans med zebra ciklid, de har nu lagt lite ägg och en hanne ciklid slet av öga på en stor scalare och han dog, de andra 3 stora malar blev jagad hela tiden, trots att malen är 5 gånger så stor,. jag tänkte köpa lite Malawi ciklid vet ej om dem passa

jag har snott deras ägg och lägga på en skål, och vänta till de kan simma och sedan mata de ,( man slipper fånga de sedan, det rätt svårt att fånga fisk man får plock bort allt) jag har hört att de äter sina ungar , och de ungar när de blir stor så äter de sina små syskon, är det rätt gjord att tar ägget? det är rätt synd om de
#2 - 29 augusti 2007 15:58
Det bästa är att låta dem behålla ägg och yngel så länge som möjligt, dels för ynglens skull, att de blir präglade på föräldarna, och för föräldrarnas skull, tar man bort äggen leker de fort igen, och det sliter på dem. Zebraciklider är bra yngelvårdare, men när de leker igen kan kanske döda de gamla ynglen om de inte har nå´nstans att ta vägen, eftersom de nog ser dem som hot mot de nya ynglen.

Malawi passar bäst med malawi. Lämpligt sällskap till zebraciklider är t.ex Jack Dempsey, salvini, Neetroplus nematopus, och kanske nicaraguense och röd ciklid, men den sistnämnda är afrikansk.
#3 - 31 augusti 2007 18:24
Guldsöm:D

Annons