Agro diskus

#1 - 20 augusti 2005 16:01
en av diskusarna har tagit över i princip hela akvariet (530l) dom andra ligger å trycker i nått av hörnen. Har nån nå förslag hur man ska göra för att dom andra ska få de lite bätre? ska ja försöka skärma av delar av akvariet?
#2 - 20 augusti 2005 19:25
[QUOTE=Danne_K]en av diskusarna har tagit över i princip hela akvariet (530l) dom andra ligger å trycker i nått av hörnen. Har nån nå förslag hur man ska göra för att dom andra ska få de lite bätre? ska ja försöka skärma av delar av akvariet?[/QUOTE]
har du mycket växter så sätt dom rakt ut så det blir två rum och mata på olika ställen.
#3 - 20 augusti 2005 19:37
jo de är de ja tänkte när ja skrev "skärma av" men om ja gör så tror ni de blir så att en annan tar då andra halvan av akvariet kan ju inte direkt dela upp akvariet i 10delar. men brukar inte diskusar vara fredliga av sig eller? hade inte förväntat mig att en skulle börja jaga dom andra fram till nu har dom ju gått i ett stim. ja introduserade 2nya igår kan de ha nånting me de å göra?
#4 - 20 augusti 2005 20:04
Hur många har du?
#5 - 20 augusti 2005 21:05
7st som är runt 12cm eller nå sånt sen så är de 4 som är små ca 5cm eller nå sånt men dom klarar sig bra dom bryr han sig inte om
#6 - 21 augusti 2005 21:52
hmm ingen som har nån bra ide?
Lucas_no1
#7 - 22 augusti 2005 08:10
Hej!

Du undrar om discusen är så.

På det kan jag säga på direkten att så är det med discus.
Dom är mycket bråkiga och taskiga mot varandra.
Blir det såpass att några inte får mat så får man fundera på att flytta bråkstaken men det är då rätt vanligt att någon annan vill vara herre på täppan.
Personligen tycker jag det blir lugnare efter ett tag men värst är det om du har ett dominant par tillsammans med singlar.
Har ett par som äger 80 procent av mitt 720liters när dom är där i så nu har jag slutat fundera på tanken att sätta dit dom igen.

Så länge dina äter så är det nog inte så mycket att göra men skärma av är ett sätt och mata på flera ställen.

Jag fick en discus från en butik i sthlm som dom döpt till s"tygga måns" han var rabiat i affären och kunde inte gå med sina syskon nu hemma hos mig kallas han för snälla måns! *s*
#8 - 22 augusti 2005 08:16
okej tack för svaret. då kanske jag inte ska oroa mig så mycke för alla kommer ju då när de är mat. va tror ni om ja skärmar av halva akvariet? (själv så tror ja att de inte löser problemet bara att någon annan tar över andra halvan å att saken bara skulle bli värre)
Lucas_no1
#9 - 22 augusti 2005 12:28
Jag tror det fungerar bra.
Själv har jag ett tvåmeters akvarium med en BTN i den gör så att det blir tre "vikar" där dom får sina favorit platser.
Matar jag på två eller tre ställen samtdigt så får alla mat, även dom försiktigaste.
#10 - 22 augusti 2005 20:38
du tror inte att de blir så att en annan tar över andra halvan å så blir dom resterande jagade emellan. och blir ännu mer stressade?

Annons