Agressivt värre!

#1 - 2 april 2012 23:10
Har alltid haft små blå-gurami där kyssandet varit gulligt även om det egentligen är en maktkamp. Det har ändå varit harmlöst! Men jag skaffade 4 st av dessa stora rosa vackra fiskar och var salig över hur de gled runt i grupp harmoniskt. Men plötsligt började en av dom jaga halvt ihjäl två av de andra, men rörde inte den tredje. De två stackarna lever nu pressade mellan pump och vägg och gömmer sig, så fort de rör sig så kommer den elake och jagar tillbaks dom. Deras fenor är skadade efter bitandet och förmodligen bristen på rörlighet, och så sent som igår började den elke trakassera även den tredje! Lagom kul att ha tre av dessa vackra fiskar gömda och lidande med skadade fenor. Känner mig som en djurplågare!! Ska jag ta bort den elake och hoppas att dom andra repar sig eller ta bort alla tre skadade???
#2 - 3 april 2012 06:39
Vilka guramin är det du har 4 st av, om jag tolkar ditt inlägg rätt handlar det om kyss-guramin. Hur stort akvarium har du? Verkar som om du har stora guramis på för litet utrymme på beskrivningen att döma. Dessa fiskar behöver rejält med utrymme så att även svagare individer skall ha en chans. Annars går det som du beskriver. Har själv ingen erfarenhet av kyss-guramin men jag anter att de funkar på samma sätt som övriga guramis.
#3 - 3 april 2012 08:04
Zoopets artfaktablad för kyssgurami säger det mesta: fisken blir 35 centimeter lång, minsta akvariestorlek 700 liter/2 meter längd.
#4 - 3 april 2012 09:52
Akvariet är 1,50 långt... Ni menar att det är för litet för 4 gurami? Det konstiga är att de var vänliga mot varandra över en månad innan detta beteende kom?
#5 - 3 april 2012 10:04
Jag kan inte svara specifikt för kyss gurami men enligt art beskrivningen är det i underkant. Åtminstone blå- och Mosaik guramin kan vara ilskna mot varandra och då är det viktigt med utrymme med tillflyktsorter för de svagare. De blir dessutom stora.
#6 - 3 april 2012 13:33
Har världens bästa fiskaffär där man får komma och byta ut fiskar man har problem med. Så jag tog ert råd och lämnade tillbaka den elake, fick med mig en vacker jättescalar hem istället:) Tack, nu är det mycket lugnare i karet!
#7 - 3 april 2012 13:35
hur stort kar har du? 1 scalar är väl inte toppen precis. o de behöver ett kar som är minst 50 cm högt
#8 - 3 april 2012 17:24
LillaRosa skrev:
Har världens bästa fiskaffär där man får komma och byta ut fiskar man har problem med. Så jag tog ert råd och lämnade tillbaka den elake, fick med mig en vacker jättescalar hem istället:) Tack, nu är det mycket lugnare i karet!

Verkligen bra affär. nu har du en ensam jättescalar som också vill ha gott om utrymme. Med tiden finns dock risken att en av de kvarvarande guramina börjar terrorisera de övriga.
#9 - 3 april 2012 17:41
Jag tolkar din första post som att du förutom blå guramis har fyra rosafiskar, stämmer detta? De rosa firrarna skulle även kunna vara elfenbensciklider, dessa kallas även zebraciklider, om det är sådana du har så är akvariet inte för litet. Har du bytt vatten nyligen? Ett vattenbyte kan nämligen trigga elfenbens/zebror till lek och det skulle förklara varför de plötsligt har blivit aggressiva samt att du verkar ha en alfahanne i karet.
#10 - 3 april 2012 18:04
Lizardking skrev:
Jag tolkar din första post som att du förutom blå guramis har fyra rosafiskar, stämmer detta? De rosa firrarna skulle även kunna vara elfenbensciklider, dessa kallas även zebraciklider, om det är sådana du har så är akvariet inte för litet. Har du bytt vatten nyligen? Ett vattenbyte kan nämligen trigga elfenbens/zebror till lek och det skulle förklara varför de plötsligt har blivit aggressiva samt att du verkar ha en alfahanne i karet.

Håller med. Det första inläggets beskrivning var litet otydligt. Det vore lättare om LillaRosa skrev vilka fiskar det gäller.
#11 - 3 april 2012 19:06
LillaRosa skrev små blå guramis, det skulle jag tolka som blå dvärgar..

LillaRosa: Kan du fråga efter namnet på de rosa fiskarna? Kan du ta reda på alla måtten på ditt akvarium?
#12 - 3 april 2012 19:26
Kan du inte försöka lägga upp ett par bilder på fiskarna. Det behöver inte vara profsbilder alls!
#13 - 3 april 2012 21:14
Oj vad många svar idag! Jag var faktiskt och lämnade ytterligare en jättegurami till affären (de heter tydligen bara så, de är rosa och större än blå-gurami) och tog ytterligare en jättescalar. Hade en jättescalar innan också. Så i karet nu bor 3 jätteskalarer, 2 jättegurami, 2 blågurami, 2 pictusmalar och 2 mindre diskus-varianter, samt ett stim om 10 väldigt små randiga vilka jag inte minns namnet på. Karet är 150cm lång och 50 cm brett och högt.
Ja, jag gjorde ett väldigt stort vattenbyte i helgen, kan det alltså vara därför?? Låter detta annars rimligt, ni som kan? Det känns väldigt harmoniskt i karet nu.
#14 - 3 april 2012 21:18
Köpte du dessa jättegurami (Osphronemus goramy) på Tropisk Akvariefiskimport möjligtvis? Jag vet att han har så´na inne. Vad jag har förstått så kan de vara ganska griniga, och blir stora, enligt zoopet blir de 80 cm, och kräver 700 liter som unga.
#15 - 3 april 2012 21:26
Ja det stämmer, handlar bara där då jag tycker han som har affären är jättebra och det är fräscht. Ja jag har också läst att jättegurami kan bli stora, men mina är endast 15 cm. Däremot den nya scalaren jag köpte idag var den största jag någonsin sett, lika stor som en handflata! Svart/vit/gul, verkligen jättevacker. Låter antalet fiskar rimligt för karets storlek eller för många? Nu när lugnet lade sig idag känns det i alla fall väldigt harmoniskt i det.
#16 - 3 april 2012 21:32
Hur stort är akvariet? 150 cm långt och 50 cm högt, 375 liter då, skulle jag gissa. Då funkar det med scalarerna, men om det är jättegurami du har så blir de alldeles för stora, enligt zoopets artbeskrivning lämpar de sig för stora utställningsakvarier som vuxna. Och jag tror de kommer att äta upp de där småfiskarna, som du inte vet vad det är. Och har du även discus i, så är nog inte en jättegurami ett så lämpligt sällskap.
#17 - 3 april 2012 21:41
Nu kom jag på vad dom små heter - Tigerbarber. Vill tacka dig för din hjälp, kommer inte att behålla jättegurmanina alls. När jag köpte dom för ett par månader sedan så var det bara för att jag ville ha stora fiskar med ljus färg och föll för dom när jag såg dom. Men vad jag är mest mån om är lugn och ro i båda mina kar (har ett litet också med platys, guppys och mollys) så att alla fiskar mår bra. De får åka till affären i veckan, har tur som kan byta fiskar där om man har problem med någon fisk:)
#18 - 3 april 2012 21:44
ja har sån affär här i jkpg med. djurmagazinet. jag hobbyjobbar lite där tillomed. hos dom är det sällan problem att lämna in fisk eller byta.
#19 - 3 april 2012 21:45
Ok, då ska jag vara lite tråkig igen :p Tigerbarber är inget bra sällskap till scalarer, eftersom de gärna biter på fenorna på fiskar som har långa fenor, särskilt om man har få, färre än 20 eller så. Brukar också handla där, på Trop :)
#20 - 3 april 2012 21:47
håller med ani här. tigerbarber är inte toppen med scalarer. de är dessutom en stimfisk som man bör ha minst 10 av
#21 - 3 april 2012 22:02
Haha där ser man vilken nybörjare man är... Men jag kanske har tur - har 10 st tigerbarber och dom gick inte på den ensamma jättescalaren jag hade långt innan de två nya jag köpte idag, så jag håller tummarna att dom låter bli dom också ;)
Ja Trop är en jättetrevlig affär, superfräsch och seriös jämfört med många zoobutiker. När jag startade mitt lilla akvarium innan jag fick det stora så handlade jag i zooaffärerna i Gamlestan och Angered, men många fiskar levde bara ett kort tag och inga förökade sig. När jag började handla småfisk på Trop så tog det inte ens 3 veckor innan hela karet var fullt med guppybäbisar och de flesta lever friska fullvuxna kvar idag med sina föräldrar :)

Annons