agressiva fjärilar

#1 - 27 november 2004 19:53
hej jag undrar om det e normalt att fjärils cikliderna (hannarna)jagar bort sina honor hela tiden och varför slåss honorna ?? jag har 8 st totallt 3 hannar och 5 honor så varför visar de inte intresse av lek ?? tacksam för svar MVH joakim
#2 - 28 november 2004 13:32
ingen som vet ?? jag har kollat ph värdet o sånt så allt e så det ska vara för de ska leka men inget händer ??
#3 - 28 november 2004 13:45
hur stort e akvariet? fjärilar e inte direkt fredliga...
#4 - 28 november 2004 13:46
det e ett 375 liter så de har gott om utrymme
#5 - 28 november 2004 13:53
Jag ville inte svara, tänkte att nån som är mer förtjust i fjärilar skulle få göra det, men... jo, det är naturligt. Fjärilar är aggressiva mot andra av samma art, och de har mycket svaga par-band. Hanar slåss inbördes, och dödar ofta honor. Honorna slåss inbördes, och dödar ibland varandra.
Stora akvarier och, framförallt, massor av växter, rötter & gömställen är lösningen.
För andra ciklider skulle man köra med ditherfish också, för att sprida ut aggressionen, men fjärilar är så tunna så man får i så fall välja extremt fridsamma fiskar om inte fjärilarna skall bli kuvade. Neontetror kanske funkar.

Allt enligt min begränsade och föga entusiastiska erfarenhet av fjärilar. Får du andra svar, lyssna på dem istället.
#6 - 28 november 2004 13:59
tack för ditt svar Azur. många säger att de e lätt lekta jag har aldrig lykas få dem att lägga ägg bara ??, så jag tar gärna imot tips om dem expl vad man ska mata dem med temp o så?.
Mvh joakim
#7 - 28 november 2004 14:22
Vad jag minns lekte de ganska lätt.

Jag har inga trick för just fjärilar, men det här är min strategi för att få amazonas-fisk i allmänhet att leka:
1) Håll 27 grader i akvariet, mata två gånger om dan med så mycket frysfoder (rödamygg, dafnier, hackad räka, hackad daggmask, oxhjärta...omväxling är bra!) och pellets de kan trycka i sig.
2) om de efter en månad ändå inte har lekt, gör ett stort vattenbyte med mjukt vatten som är sisådär 5 grader kallare än vattnet i akvariet när du häller i det. Verkar inte det funka, upprepa bytet dagligen i två veckor.
3) Har de inte lekt DÅ, höj temperaturen 2-5 grader.
4) Har de fortfarande inte lekt efter två veckor, börja om från början.

Det här är en minimal regntidssimulering, och funkar för många olika sorters fisk. I svåra fall kan man få börja jonglera med pH och hårdhet också, men det skall inte behövas för fjärilar. Personligen tror jag hård matning och 27-30 grader i en månad räcker.

Den riktiga utmaningen kommer när du skall ta hand om ynglen. Fjärilsyngel är sketsvåra att föda upp.

Menmen, jag vill påpeka att jag inte ägt en fjäril på cirka 20 år. Får du andra råd, lyssna på dem istället.

#8 - 28 november 2004 14:25
Vad för mat är inte alls så viktigt som att de får mycket mat. Honorna blir tydligt romstinna innan de leker.

Det är rätt stor skillnad i aggressivitet mellan olika "stammar".

Antalet fjärilsciklider i burken gör dessutom mycket stor skillnad: Ganska få = mest bråk. T.ex. gick jag upp från 8 till 10 st i 375 och bråken (och de fina färgerna) avtog märkbart. Funderar på att gå ner till 8 igen. Går de tätare bråkar de nästan inte alls, men å andra sidan leker de inte mycket då heller.

Min erfarenhet är också att de är konkurrenssvaga, speciellt mot andra ciklider, de förlorar nästan alltid. Men med vanliga mindre nybörjarfiskar hävdar de sig bra, t.ex. mindre tetror, pansarmalar, mindre barber osv.

Överlevnadsförmågan och tåligheten verkar delvis bero på uppfödningsförhållandena, de jag nu fött upp själv verkar klara vad som helst, köpefiskar däremot har brukar dö rätt snabbt. Om det inte varit för erfarenheten med egenuppfödda hade det nog varit slut med fjärilar hos mig med, "köpa-dö"-fiskar är trist.

#9 - 28 november 2004 14:33
jag tackar stort till er båda jag har ju haft skalarer innan då gjorde man likadant som du azur men vattnet då och tempen o de la ägg direkt efter bara några minuter efter så jag hoppas de har samma effekt hehe. Men du menar ju fler fjärilsciklider man har ju mindre bråk blir det elr ?? tackar igen Mvh joakim
#10 - 28 november 2004 15:54
Blir det mindre bråk om man har fler ??
#11 - 28 november 2004 19:32
Blir det mindre bråk om man har fler ??

Ja i princip. Men har man väldigt få så blir det också mindre bråk. Gissar att i mitt 375L blir det mest bråk om jag skulle gå ner till 5-6 st.

I färskt minne är ett 105L jag har, med 2-3 st var där inget bråk, med 5 mycket bråk, nu med ca 15 nästan inget bråk alls (de är precis vuxna yngel på väg till akvarieaffären).

Annons