Agressiv slöjstjärt

#1 - 1 oktober 2004 23:40
Hej!

Jag har en svart slöjstjärt som beter sig väldigt agressiv.. Den jagar, nafsar och buttar på min Gurami-hanne när guramin är i närheten och äter på botten.. Jagar Kilfläcks-rasbororna ibland och häromdan så börja den äta på en neontetra som var halvdöd på botten..

Jag är ny på akvariefronten och trodde slöjstjärtarna var fredliga.. men den hör verkar vilja ha hela botten för sig själv..
Gurami-hannen verkar rätt slö när den är på botten och äter och verkar knappt bry sig ibland att slöjstjärten är på den. Annars ser den ut att va pigg när den simmar upp och så..

Har ett akvarium på 120l med en mal, 10 kilfläcks-rasboror, 9 neontetror en gurami-hanne och hona plus en störd svart slöjstjärt.

Nån som vet vad jag ska göra?
#2 - 2 oktober 2004 18:33
Att en slöjstjärt tar tillfället i akt att äta en given neontetra gör den inte till aggresiv, bara opportun.
Guramis tål en hel del aggression.
Större fiskar förpestar ofta tillvaron för mindre arter.
Men från en estetisk synpunkt skulle jag nog i alla fall välja bort slöjsjärten. Men jag väljer alltid bort det jag ser som oäkta fantasifiskar vilket slöjstjärten faktiskt är.
#3 - 2 oktober 2004 19:41
Man ska ABSÒLUT inte ha Slöjsjärtar tillsammans med Tetror eller annan fiskar förutom Malar eller Koi!!
#4 - 4 oktober 2004 17:45
min kompis har 2 slöjstjärtar tillsammans med neontetror och guppy..det går jätte bre :P
#5 - 4 oktober 2004 18:20
Slöjstjärtar tycker om mycket lägre temperaturer än tetrorna. Kraven är så pass olika att det är omöjligt att ha bra förhållanden för både slöjisen och tetrorna. Om man vill ha dom tillsammans så måste man kompromissa. Jag tycker att slöjisen går bort.
MVH
Magnus
#6 - 4 oktober 2004 18:30
Min personliga åsikt om slöjstjärtar är att det är otroligt svårt att skapa en bra miljö överhuvudtaget åt dom eftersom dom fungerar väldigt dåligt i vatten.. Simsvårigheter, svårigheter att navigera, blandar ofta ihop upp och ner. Ja dom har det inte lätt i vatten helt enkelt.

Kan bara inte komma på vad som skulle underlätta för de små liven.

Annons