Agressiv nyckelhålsciklid

sagittarius
#1 - 9 oktober 2009 20:41
Hej!

Jag beställde 4 st nyckelhålsciklider från djurmagazinet i storleken medium... ca 3-4 cm

En av dessa nycklar är lite större än de andra och han är nästan alltid på de andra 3... fattar inte varför... kan de vara hanen? hur vet man det (kanske är det för tidigt o veta)?

Någon som har nyckelhålsciklider? När (hur stora) blir dessa könsmogna och var lägger de sina rom? vaktar de sina rom? vaktar de sina rom? ngn som vet?
Jag har läst om dessa här i fiskpresentationen på zoppet, men där står det inte så mycket...

tack på förhand
#2 - 14 december 2009 09:31
Jag skaffade ett par nyckelhålsciklider för ca 2 månader sedan. Hanen är ca 10 cm och honan kanske 7cm.
I går lade de rom öppet på en sten.

Dem brukar vara ganska duktiga yngelvårdare och blir lite mer agresiva vid lek. De kan också gräva lite mer vid lek.

Det är oftast så att hanen är lite större än honan. Hanen får också längre, mera utdragna fenor. Annars är honan ovh hanen ganska lika i teckning och utseende.
#3 - 14 december 2009 11:23
Jag har sex stycken där ett dominerande par tog över mitt kar från dag två. Det är inte så farligt dock, eftersom hanen sprider ut sitt jagande på de fyra andra. Han är störst av de alla och i början gömde sig de andra mest. Men nu kan de faktiskt spärra upp gälarna och utmana lite grann, men till slut får de ändå se sig besegrade. Har haft dem i snart ett halvår och ingen har råkat illa ut ännu så länge.

Sedan beror det kanske lite på hur stort akvariet är också. Mitt är på 420 liter och har massor med gömställen så alla får chansen att vila ut om det skulle bli för mycket.
#4 - 18 december 2009 12:54
Hej!

Jag har 4st Nyckelhålsciklider (3+1) i mitt lilla 180l kar. Hannarna har en ganska klar "pecking order". Den dominanta hanen är också den som bildat par med den ensamma honan.

I ditt fall tror jag det kan vara ett liknande beteende.

Har en känsla av att Nyckelhålsciklidernas storlek varierar mycket beroende på akvariestorlek och kvalitet. Mina är ca 7cm i nuläget.

Hanarna är generellt lite större och har långt utdragna fenspetsar. Förutom detta kan du även se det på fiskarnas beteende. Hanarna är som sagt lite hårdare mot varandra.

De lägger äggen på ett platt underlag (i mitt fall en bit skiffer). Mina äter dock upp sin rom varje gång. Antar att detta kan bero på att de är uppdragna på konstgjord väg så att säga.

Hoppas det blev klarhet i saker och ting!

MVH Simon B!
#5 - 18 december 2009 13:45
Jag har upplevt mina par som framåt, nyfikna, och ganska tuffa. Ser man en hane och en hona var för sig kan de vara lite svåra att se skillnad på, eftersom båda har långt utdragna fenspetsar, nyckelhålshonor har längre fenor än hanar av många andra arter, men ser man ett par tillsammans ser man lätt vilken som är vilken. Hanarna är större, lite mer långsträckta, och har lite längre fenor. Väldigt charmiga och fina ciklider, en av mina favoriter.
Bilagor:

Annons