äggskal

#1 - 10 juni 2007 21:26
hmm man må ju kunna fylla en korg i ytterfiltret med ägg skal för å höja ph-värdet i baljan???eller.....????men räcker det till?
#2 - 10 juni 2007 22:01
Du lär få en långsam pH-höjning med äggskal, ja. Om det "räcker till", tja...det hänger på vad för fiskar du har och vilket pH du har vattnet annars.
#3 - 11 juni 2007 07:13
Alternativt kan du köpa dolomit i kornform i trädgårdsaffärer. Innehåller kalcium och magnesium i rätt proportioner.
#4 - 11 juni 2007 14:36
det är till mina frontosor.anledningen är att jag vill höja ph är att jag har mycket rötter i karet som sänker ph-värdet å mitt kran vatten är ca 8,5 å kanske man kan köra en korg med nått som höjer ph.bara en fundering,leker frontosorna åxå bättre kanske med ett högre ph?
#5 - 11 juni 2007 15:59
dolomitkalk är ett bra tips... precis som faxekalk, eller kalkstenar... ska du höja pHt och hårdheten så ös i med bikarbonat, buffrar vattnet runt 8.5
jag häller i 1 msk bikarbonat för varje 100 liter jag byter i mitt tanganyika...
#6 - 11 juni 2007 17:51
hmm det var ju just det jag inte vill hålla på med, men du tror det är det bästa eller????bikarbonat. hur ska man göra då för det ska bli bra om man ska använda bikarbonat?

Annons