Aggressiva bolivianer.

#1 - 12 januari 2006 13:06
Fick hem två par bolivianska fjärilar här om dagen (2 hanar, 2 honor, 3cm i storlek). Har nu några frågor om deras beteende.

Är det normalt att dom bråkar med varandra 90% av tiden? Jösses, så här minns inte jag mammas gamla ciklider då jag var ung grabb.

Hanarna har färgat ut sig rätt så duktigt. Kan ana lite guldskimmer vid buken och fenorna är verkligen jätteröda. Honorna e det lite värre med. E lite halvgrårandiga och visar inte alls lika mycket färger. Hanarna låser läpparna mot varandra lite då och då mot varandra, speciellt vid matning och båda honorna blir bortjagade titt som tätt. En av honorna verkar vara den svagaste individen som även blir bortjagad av den andra honan.

Kommer hon att klarar sig? Det finns gott om växter i mitt växtkar på 152l och gömställen och skrymslen finns överallt. Ibland håller hon till för sig själv längst bak i akvariet men envisas ofta med att hålla sig framme vid rutan med restrerande individer. Vad gör jag åt saken? Ingenting? Skall nämnas att jag inte har nå fler akvarium på lager.
#2 - 12 januari 2006 13:44
Jag tror inte du behöver oroa dig, utan det lugnar nog ner sig. I ett 152 liters bör det inte vara några problem att hålla två par.
#3 - 12 januari 2006 13:54
Jag hade vanliga fjärilsciklider och do bet ihjäl varandra! Akvariet var på 175 liter
och jag hade två fjärilar som max, nu har jag bara en och tänker köpa en ny.
#4 - 12 januari 2006 14:10
Tack för svaren. Får hoppas att inte honan går mot samma öde som dina fjärilar Hugin :(
#5 - 12 januari 2006 14:25
[QUOTE=Hugin]Jag hade vanliga fjärilsciklider och do bet ihjäl varandra! Akvariet var på 175 liter
och jag hade två fjärilar som max, nu har jag bara en och tänker köpa en ny.[/QUOTE]Det lät ju inte alls bra... Mina bolivianer brukar i alla fall vara väldigt snälla mot varandra. :) Har 5 st (3+2) och har haft dem i ett 170 liter tidigare.
Lucas_no1
#6 - 12 januari 2006 14:29
Mina är också snälla fast munhuggning är ju en daglig syn.
Hur vet du att det är två par du fått?
Det är nästan omöjligt att skilja dom åt...
#7 - 12 januari 2006 14:51
Jag undrar samma sak, det är ju i stort sett omöjligt att se vilket kön det är på dem innan de är i stort sett fullvuxna och då är dem runt 8-10 cm. Förövrigt har mina bråkat med varandra sen jag köpte dem för ca ett halvår sedan och inte tillfogat varandra några skador. Så länge de är friska i övrigt är det nog inget att oroa sig för.
#8 - 12 januari 2006 14:52
Nja, bolivianerna är väl relativt lätta att se skillnad på(?). Jag har i alla fall aldrig haft problem med att se skillnad. Fast det beror kanske på vilken storlek de är i... :)
Kommer förresten ihåg att du, ovj78, hade problem med att dina bråkade. Men då fungerar det alltså med dem ändå... ;)
#9 - 12 januari 2006 15:00
Nja, fast jag misstänker fortfarande att det är samma kön på dem, fast nu börjar jag tro att det är honor. Jag har dock köpt ett fullvuxet par också som man tydligt ser skillnad på... Ngn lek har jag tyvärr inte fått än...[:(]
#10 - 12 januari 2006 15:11
Enligt leverantören och zoobutiken så hade dom plockat ut två honor och två hanar. Det märks väl ifall de parar ut sig eller inte :).

Som följdfråga på det. När är firrarna könsmogna och parar ut sig? Storleksmässigt.
#11 - 12 januari 2006 15:36
Har haft Bolivianer ett antal år nu och jag måste säga att det är nästa helt omöjligt att skilja på hane och hona innan dom paserat 5-6 cm.
Då blir hannen oftast större och får längre fenstrålar. Jag har just nu 10 st bolivianer i ett 60 liters visserligen är det fyllt med rötter o växter men det funkar hur bra som helst. Det är ständigt munkamper och småkiv men inga stora skador förekommer.
Sen har jag två gamla honor i ett 540 som går ihop med discus och jordätare även dom har sina dagliga munkamper. Dom käkar oxhjärta hela dagarna och är 7-8cm stora med långa fenstrålar. Hade jag inte sett med egna ögon att dom lagt rom så hade jag med 100% säkerhet sagt att dom var hanar.
En utmobbad hona blir visserligen likblek och kan stå ett hörn några dagar men jag har aldrig haft något dödsfall p.g.a mobbing mellan bolivianer.
Det viktiga är inte hur många bolivianer du har utan vilken möblering och filtrering du har i karet. Gömställe för dom mobbade och lekyta (gärna ett upponervänt blomfat) så får du hur många underhållande kvällar som helst framför ditt kar.
#12 - 12 januari 2006 15:59
Har inga blomkrukor i karet, däremot en hel del rötter och växter. Nog ska dom kunna gömma sig lite här och var, bara dom vill :).

Vet inte om jag har länkat rätt nu, men här finns bild på hur akvariet ser ut idag.

http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=556742

10st bolivianer i 60L? Hur e det möjligt? Då lär det finnas plats för ytterliggare bolivianer eller andra ciklider i mitt kar måhända?
#13 - 12 januari 2006 17:52
Dom ska bara gå där till mars månad. En flytt till 150 litaren står på tur.
Dom är dessutom bara tonåringar änså länge.
Naturligt finns det skillnad i enskilda individers beteende. Och visst finns det dom som vill ha få fiskar i samma kar, men vattenkvalite är mycket viktigare än mängd. Med fungerande filter och vattenbytarrutiner är det möjligt.
#14 - 12 januari 2006 19:22
[QUOTE=Larry Nilsson]Har haft Bolivianer ett antal år nu och jag måste säga att det är nästa helt omöjligt att skilja på hane och hona innan dom paserat 5-6 cm.
Då blir hannen oftast större och får längre fenstrålar.[/QUOTE]Jag har ju inte haft mina så länge, de äldsta har jag haft i 1½ år. Tycker storlek och stjärtfenans fenstrålar är lite osäkra kännetecken. I stället tycker jag det är enklare att se på rygg och bukfena (heter den så?). Den bakre delen på dessa fenor är mer "spetsiga" på hanen och lite mer rundade på honan (svårt att förklara). Jag har alltid kunna se skillnad på mina på det sättet, men det är klart, de får inte vara för små. Men i och med att det verkar vara flera som har problem med detta, så kanske det är jag som haft tur och fått relativt lättidentifierade fiskar. ;)
[QUOTE=tbni]Har inga blomkrukor i karet, däremot en hel del rötter och växter. Nog ska dom kunna gömma sig lite här och var, bara dom vill[/QUOTE]Blomfatet var i första hand tänkt som lekyta. ;) Mina brukar lägga äggen på stenar, så stenar eller blomfat är nog bra om du har. Men finns inget av detta så kan de lägga äggen på andra ställen, en av de första lekarna för mig la de direkt på bottengruset.
[QUOTE=tbni]Som följdfråga på det. När är firrarna könsmogna och parar ut sig? Storleksmässigt.[/QUOTE]Kan inte säga hur stora det är, men för mig tog det åtminstone 3-4 månader innan de lekte första gången (kommer inte ihåg exakt). Men har de väl kommit igång kommer de att leka regelbundet. Jag har dock aldrig lyckats få upp några yngel, de äldsta ynglen har kanske varit 10 dagar innan andra fiskar ätit upp dem. Senast jag hade frisimmande yngel så var de faktiskt andra bolivianer (inte föräldrarna) som var de värsta yngelätarna. :(
#15 - 12 januari 2006 19:56
Du kan ha rätt mmm vem vet. Det kanske finns strängar av bolivianer där det syns tydligare än dom jag fått fatt i.
För att få till lyckad lek (hos mina är väl bäst att tillägga) så verkar det vara viktigt att lekytan är relativt horisontel. Varför vet jag inte men jag vet att om jag får dom att leka på t.e.x ett blomfat som ligger plant på botten så utvecklas många fler rom till larver. Dessutom verkar sandstorleken ha betydelse (2-4mm). Kan vara så att ynglen kan glida ner mellan kornen i den grävda gropen/groparna. Det gör dom mera svårfångade tror jag. Se till att ha någon nattlampa i anslutning till karet när dom lekt. Detta för att stoppa malarnas framfart i boet.
Dom värsta yngelätarna är andra bolivian-yngel (1cm). Föräldrarna verkar inte fatta att de äldre ynglen mumsar i sig de yngre.
Andra dvärjciklidarter är också skickliga tjuvar.
#16 - 12 januari 2006 20:22
De brukar alltid välja relativt platta stenar, de har också lagt ägg på boklöv. Boklöven fungerade faktiskt bra, då de kunde flytta på lövet. Jag har läst också att ju större plan yta man har desto fler ägg lägger de, stämmer det?

Jag kör numera med sand (0.2-0.8 mm) och det fungerar bra. Brukar använda nattlampa första veckorna. När de lagt ägg så är mina ancistrusar det största hotet (när jag flyttat ancistrusarna så brukar äggen få vara i fred :)). Larvstadiet brukar de alltid klara. Tyvärr är de sedan inte tillräckligt duktiga på att jaga undan övriga fiskar när de har yngel även om de försöker, mina apistogramma är betydligt bättre. För att lyckas dra upp yngel så bör man nog inte ha så mycket andra fiskar tillsammans med dem. Jag kommer att försöka sätta ett par själva (eller nästan själva) i mitt yngelkar när det är tomt, för att försöka dra upp lite yngel.
#17 - 12 januari 2006 21:11
Bra ide att få dom att leka i ett "eget litet" kar . 40-60 liter räcker lätt.
Efter 3-4 veckor kan man stoppa i några små ancistrus för att lättare kunna mata mycket. Det stämmer att dom dessutom lägger eller i varjefall befruktar fler ägg. Har dragit upp ett antal kullar på frusen cyclops och smulat flingfoder.
Bolivianer är definitivt en favoritfirre för att den är både lätt att få lek på samt
deras beteende gör att man kan sitta i timmar och titta på dom.
Lucas_no1
#18 - 12 januari 2006 21:35
Det här var en intressant tråd för mig som sedan igår har frisimmande bolivianer i ett 35 liters akvarium.
Det är bara paret och ynglen som går där.

Vad har ni för råd till mig så jag förhoppningsvis lyckas?

Ska jag låta mamma pappa gå kvar och i såfall hur länge?
Vad brukar ni mata ynglen med.
Jag började mata med sera micron i spruta idag.
Jag tror dom har tagit det för dom är nästan lite gröna i färgen som sera micronet.... :-)
#19 - 12 januari 2006 22:11
Egentligen kan du plocka ur det vuxna paret, men det brukar jag inte göra.
Lite barnuppfostran skadar inte så att du kan gott vänta en vecka eller två.
Tricket brukar vara att få dom små liven att börja äta. Hög syresättning. Jag brukar numera ta och mala spirulinaflingfoder i en mortel. pysta i 3-5 ggr/dag ett litet moln. Se bara upp så att vattnet inte blir dåligt. Brukar byta lite var dag i början när man övermatar. Temp . ja 26 grader då äter dom bra alla fall. men ultimat är nog lite lägre temp för att klara vattnet.
Lycka till!!!!!!!!
#20 - 12 januari 2006 22:37
Mina bolivianer har börjat leka idag också, de putsar en sten och vibrerar mot varandra. De andra artfränderna håller de på bestämt avstånd, så jag får hoppas att det blir lite yngel på dem nu.
#21 - 13 januari 2006 06:29
En fördel med spirulinaflingor är att man kan se på ynglet (en liten mörkgråbrungrönsvart) prick i magtrakten när dom ätit. Och när pricken är borta så är det bara att mata en ny omgång.
Det syns väldigt tydligt och är en bra matindikator.
#22 - 13 januari 2006 07:13
[QUOTE=Lucas_no1]Det här var en intressant tråd för mig som sedan igår har frisimmande bolivianer i ett 35 liters akvarium.
Det är bara paret och ynglen som går där.

Vad har ni för råd till mig så jag förhoppningsvis lyckas?

Ska jag låta mamma pappa gå kvar och i såfall hur länge?
Vad brukar ni mata ynglen med.
Jag började mata med sera micron i spruta idag.
Jag tror dom har tagit det för dom är nästan lite gröna i färgen som sera micronet.... :-)[/QUOTE]
Grattis!
Det är bara bra ifall du låter föräldrarna gå kvar. Jag har inte varit med om att föräldrarna ätit upp sina yngel i alla fall, utan det är andra fiskar som tagit dem. När föräldrarna slutar passa sina yngel (kanske efter en månad(?)) så kanske du kan behöva plocka ut dem.
I början matar jag med nykläckt artemia samt frystorkade artemiaägg... Använder också spruta.

[QUOTE=ovj78]Mina bolivianer har börjat leka idag också, de putsar en sten och vibrerar mot varandra. De andra artfränderna håller de på bestämt avstånd, så jag får hoppas att det blir lite yngel på dem nu.[/QUOTE]Är det första gången dina leker nu?

/Mattias
Lucas_no1
#23 - 13 januari 2006 09:39
Tack för svaren.

Jag har inte fått kläckning på mina artemia ägg och ska skaffa nya idag.
Men har matat med sera micron vilket verkar fungera.
Är det någon som har koll på sera micron?
Jag tycker det personligen verkar vara ren spirulina för det luktar och ser exakt ut som spirulina, dock inte lika grön som spirulina.
Tror ni man kan mortla flingfoder eller grannulat till dom?

Mvh Lucas
#24 - 13 januari 2006 10:54
Det jag har varit med om är att hannen helt plötsligt ska vårda yngel utan hjälp ifrån honan. I ilskan över att honan inte vill överge sina små så har han käkat upp hälften.
#25 - 13 januari 2006 14:50
"Är det första gången dina leker nu?"

Vet inte riktigt jag tror att de försökte leka precis efter att jag köpt det vuxna paret men det var för mycket fisk i det karet de gick i då. Hur som helst så ser jag inget rom idag men de håller fortfarande på att vibrera framför varandra så förhoppningsvis kommer det snart.
#26 - 13 januari 2006 18:52
Ja, det kan ta några dagar av uppvaktning och putsning av lekunderlag, så det är nog dags snart. :)
Lucas_no1
#27 - 14 januari 2006 20:39
Det är en jäkla fin kull jag har nu så jag vill inte att den går förlorad.
Men ni tycker jag ska låta mamma pappa gå kvar med yngeln?

:-)
Lucas_no1
#28 - 14 januari 2006 20:49
Kan säga att paret idag har vart aningen muckiga mot varandra.
#29 - 14 januari 2006 20:57
För ngn timma sedan la de rommen, får se hur det går med den nu.
#30 - 14 januari 2006 22:48
[quote=ovj78]För ngn timma sedan la de rommen, får se hur det går med den nu.[/quote]

Grattis! Hoppas det går bra nu. Du får rapportera hur det går för dom! :p
#31 - 15 januari 2006 09:18
Grattis ovj och Lucas.

Plocka bort föräldrarna om dom bråkar. Slutar bara med att en massa yngel virvlar runt i bråken och går förlorade.
Har nog förlorat femti yngel på det viset.
#32 - 15 januari 2006 15:59
Idag verkar det som att hannen har lämnat över vaktandet till honan, jag trodde att han skulle delta mer aktivt i vaktandet av rom och yngelvård?
Lucas_no1
#33 - 15 januari 2006 21:22
[QUOTE=ovj78]Idag verkar det som att hannen har lämnat över vaktandet till honan, jag trodde att han skulle delta mer aktivt i vaktandet av rom och yngelvård?[/QUOTE]

Dom brukar turas om, en står en bra bit ifrån medans den andra är nära äggen sen byter det av efter någon timme.
Nu har mina F1 scalarer lagt rom också!
Dom går också separat i ett 105liters. :-)
Lucas_no1
#34 - 17 januari 2006 13:00
Nu är dom sex dagar och jag har matat med nykläckt artemia och babystar no2 och sera micron.
Dom har inte vuxit så jätte mycket men dom är pigga och simmar omkring överallt.
Hur stora ska dom vara om man gjort allt rätt efter en vecka?
Vad bör jag mata mest med tycker ni?
#35 - 17 januari 2006 14:12
5mm samt mata med artemia.
Hur fick du igång artemiakläckningen Lucas?
#36 - 17 januari 2006 15:34
Är bolivianer bråkigare än vanliga fjärilar? Någon som har erfarenhet av båda arterna och kan skriva lite om beteendemässiga skillnader mellan dem?

Hur länge lever bolivianer förresten? Vanliga M. ramirezi lever tyvärr inte så länge.
#37 - 17 januari 2006 17:40
De lever 3 år -+ något sisådär i akvarium. Tror att de flesta dvärgar är ettåriga i naturen. Har några honor som inte lek så ofta, dom verkar bli äldre. Inte så hårt liv kanske, men frågan är om ett långt liv i monogami i ett stilla akvarium är det som är att eftersträva som fisk.
#38 - 18 januari 2006 11:04
Jag köpte 2 bolivianer före jul till mitt 92l. Enligt killen i butiken (som hjälpt mig mycket och verkar kunnig) så kunde man titta på bl.a. ryggfenan. Den skulle vara lite svartare och längre på den första delen, samt längre stjärtfena på hanarna. Jag fick med mig en hona och en hane hem. Dom la rom efter ca en vecka. Tyvärr hann dom aldrig kläckas, någon åt upp dom. Efter ca två veckor var det dags igen, nu hann dom kläckas, men dan innan dom borde bli frisimmande så var dom borta. Kan det vara föräldrarna? Blir dom duktigare med tiden? Det lustiga var att honan jagade bort hanen hela tiden, men han var i gropen när hon lämnade den och snodde nymferna (är det så dom kallas)och la i en egen grop som han vaktade. Borde dom inte samarbeta? Kanske det var därför dom inte lyckades.
#39 - 19 januari 2006 06:56
Visst kan det vara föräldrarna, de kan behöva försöka 3-4 gånger innan de lär sig. Vad har du förresten för andra fiskar i karet?
De brukar flytta ynglena mellan olika gropar några gånger, så det kan vara det som hanen gjorde.
#40 - 19 januari 2006 18:01
Tyckte det verkade som om honan inte fattade att hanen flyttade ynglen. I övrigt har vi guppy, 5vuxna och några yngel, 2 otocinclus, 6 neontetror och tre amanoräkor.
Lucas_no1
#41 - 19 januari 2006 18:18
Tja Batski och andra!

Jag har både vanliga fjärilar och bolivianer och jag måste faktiskt säga att fjärilarna är kaxigare än bolivianerna.
Dom muckar med varandra och med bolivianerna och andra fiskar medans bolivianerna endast muckar med varandra och det tål dom utan problem.
Däremot så verkar fjärilarna inte fatta att dom kan få tillbaka om dom muckar med en annan fiskart och då blir dom helt förskräkta när dom får stryk tillbaka.

Nu är mina bolivian yngel en vecka från frisimmande och dom är ca 70-100 st och dom äter som fasen nu! :-)
Jag byter ca 15 procent vatten per dag och matar 4-5 ggr med nykläckt artemia.
När bör man gå över till annan föda och till vad, när det är tid för det?

/Lucas :-)
#42 - 19 januari 2006 22:15
[QUOTE=sonsam]Tyckte det verkade som om honan inte fattade att hanen flyttade ynglen. I övrigt har vi guppy, 5vuxna och några yngel, 2 otocinclus, 6 neontetror och tre amanoräkor.[/QUOTE]

Inte för att det skulle påverka cikliderna, men otocinclus skulle må bättre i fall de var ett litet gäng på så där 5-6 stycken.
#43 - 21 januari 2006 14:45
Hur går det med dina yngel? Har du några andra fiskar i det karet? Mina blev frisimmande idag men med kamikazeattackerande medinvånare (andra bf) så reducerades kullen regelbundet tills jag ursinnigt fick tag på kannibalerna med min hov. Vet inte hur många jag har kvar eftersom de är så små och svåra att räkna men jag kan tänka mig ca 20-30 st på sin höjd.
#44 - 21 januari 2006 15:20
[quote=ovj78]Hur går det med dina yngel? Har du några andra fiskar i det karet? Mina blev frisimmande idag men med kamikazeattackerande medinvånare (andra bf) så reducerades kullen regelbundet tills jag ursinnigt fick tag på kannibalerna med min hov. Vet inte hur många jag har kvar eftersom de är så små och svåra att räkna men jag kan tänka mig ca 20-30 st på sin höjd.[/quote]

Så du blir också galen när du ser ynglen bli uppätna...;) Trodde du var mer cool än jag :cool: :D
#45 - 21 januari 2006 15:32
nja, man blir ju förbannad... Nu ser jag iof att det nog inte var så många yngel som gick åt. Det verkar vara ganska många kvar, ca 60 st eller ngt åt det hållet.
#46 - 21 januari 2006 15:38
[quote=ovj78]nja, man blir ju förbannad... Nu ser jag iof att det nog inte var så många yngel som gick åt. Det verkar vara ganska många kvar, ca 60 st eller ngt åt det hållet.[/quote]

Oj!!! 60 stycken... [:O] Hoppas jag aldrig får så många yngel!
Var gör man av dom medan dom växer? Men du har kanske massor med akvarium...
#47 - 21 januari 2006 15:45
13 st. Plus ett antal backar på mellan 8-32 liter... Det krävs som sagt att man har lite kar att stoppa ynglen i om man ska odla. Jag har ca 200 yngel från olika arter plus tre lekar som är i larvstadiet och snart är frisimmande, vilket förhoppningsvis blir ca 100 yngel till.
#48 - 21 januari 2006 16:09
Här kommer ett risigt foto där man kan se en skymt av de små ynglen.
#49 - 21 januari 2006 16:15
Å, så söta! :p Det är så roligt med yngel, särskilt om föräldrarna sköter om dom!!!

Men jag har bara 4 akvarium så, som du så klokt påpekade :rolleyes: så kan jag ju inte ha hur många yngel som helst...[:(]

Ska nog i alla fall skaffa en eller två flajboxar från Ikea. Men då måste man ju ha filter i dom också, antar jag.

Säljer du alla yngel du får?
#50 - 21 januari 2006 16:41
Ja om jag inte odlar på dem, men det tar ju ett tag innan man kan börja sälja dem, jag sålde mina första yngel igår. Jag har inga filter i mina yngelboxar. Byt vatten och rensa botten ofta så är det lungt.
Lucas_no1
#51 - 27 januari 2006 13:16
Nu är mina bolivianer 15 dagar och jag har ca 70st kvar så det myllrar av en massa småttingar nu.
Dom har kanske inte vuxit super men dom största är ca 5 mm.
Jag har matat med nykläckt artemia hela tiden men idag blev artemian misslyckad och då undrar jag om man kan börja mata med finkrossad/pulvriserad grannulat?
#52 - 27 januari 2006 13:36
[quote=Lucas_no1]Nu är mina bolivianer 15 dagar och jag har ca 70st kvar så det myllrar av en massa småttingar nu.
Dom har kanske inte vuxit super men dom största är ca 5 mm.
Jag har matat med nykläckt artemia hela tiden men idag blev artemian misslyckad och då undrar jag om man kan börja mata med finkrossad/pulvriserad grannulat?[/quote]

Min kakaduayngel är ca 3 veckor nu och dom får, förutom artemia 2 ggr/dag, Bosmider och söndersmulat torrfoder + baby-torrfoder. Idag åt dom de vuxnas frysta foder! När jag ger torrfoder håller jag det i vattnet någon sekund innan jag släpper det, så det sjunker ner till ynglen.
#53 - 27 januari 2006 14:55
Du kan ju alltid testa om de tar det, mina erfarenheter är att ynglen brukar vara kräsna den första tiden. Men andra skriver att de lyckas få sina yngel att äta torrfoder så du kan ju alltid testa. Min kull blev decimerad av andra invånare plus att jag tror att många blivit insugna bakom bakgrunden, nu har jag kanske 20 st kvar men det var betydligt fler från början. Men de kommer säkert att leka igen. Om inte annat så har jag ca 150 frisimmande yngel från andra arter, så jag har rätt mycket att engagera mig i iallafall. Kul att det går bra för dina yngel, du kan väl slänga in en bild eller två.
#54 - 27 januari 2006 14:59
Hade inte du ett 60-tal yngel, ovj78? Det var en stor förlust i så fall...[:O]
Tråkigt!
Bilagor:
Lucas_no1
#55 - 27 januari 2006 15:26
Jag klarar inte av att plåta dom med digitalkameran. Det blir antingen streck på bilden eller så slår blixten jätte dumt hur jag än vinklar den så blir det ej bra.
Ska stoppa lite film i systemkameran och plåta med den i stället.
Där har jag mellanringar och trådlös blixt.
Men det tar lite tid att få fram dom bilderna.
#56 - 27 januari 2006 16:09
[quote=Birgitta W]Hade inte du ett 60-tal yngel, ovj78? Det var en stor förlust i så fall...[:O]
Tråkigt![/quote]

Ja det har gått åt många. Får se om man hittar dem i filterfacket sen, det har hänt förut. Det sugs ju in ganska mycket mat där så på så sätt är det inga problem, men det är ju inte det roligaste stället att spendera sin tid på.
Lucas_no1
#57 - 15 februari 2006 12:52
Tar upp tråden igen då mina bolivianer växer och mår bra!
Alla 70 är kvar och dom har vuxit på sig en del och dom är i morgon fem veckor.
De största är ca 1 cm nu och dom har börjat utveckla ryggfenan som dom fäller upp och ner hela tiden samt dom fina bukfenorna.
Det lustiga är att ryggfenespetsen som på vuxna är svart är på ynglen vita.

Hur länge kan dom gå i 35 liter?
Jag har ett fluval 2 till detta kar vilket är dämpat en del i flöde så det finns bra filtervolym samt att jag byter 30 procent vatten varje dag.
Hur ser igentligen växtchemat ut på dessa fiskar?
Mina scalare F2 som bara är någon vecka växer betydigt snabbare men dom är ju å andra sidan ingen dvärgciklid! *s*

Annons