Aggressiv pictusmal

#1 - 21 maj 2008 07:05
Hejsan!!

Jag är en relativt ny akvarist som avgudar dessa stiliga pictusmalar. Jag har en i mitt kar sedan tidigare och köpte igår en till för att jag förstått att det är en stimfisk som trivs bäst med sällskap. Introduktionen gick inte enligt förväntan, utan krig utbröt direkt mellan de två individerna. En allvarlig slåsskamp där dom bet fast sig i och skakade varandra, jag särade på dom direkt.
Som sagt har jag ingen tidigare erfarenhet av dessa malar och hittar heller inte information någonstans om att dessa fiskar skulle vara aggressiva mot vare sig sin egen art eller andra. Kan det bero på att den redan inflyttade individen bara ville skydda sitt revir, eller liknande??

Tacksam för svar från någon som vet lite mer om denna fisk. Ska jag försöka släppa ihop dom igen eller är det hopplöst fall??
#2 - 21 maj 2008 07:40
Mystiskt!
Har aldrig sett eller hört talas om aggressiva pictusmalar. Berätta mer - storlek på fiskar & akvarium, till exempel.
Själv skulle jag nog våga släppa ihop dem igen, förutsatt att ingen blev skadad vid första mötet förstås.
#3 - 21 maj 2008 08:18
Tack för snabbt svar =)

Har ett mycket välplanterat kar på ca 200 liter där min pictus på ca 6 cm går tillsammans med tre ancistrus (dessa 2-5 cm), 2 skalarer (små, ca 3 cm), en stor kampfiskhane och 2 lite mindre honor, 11 kardinaltetror, 5 rödmunstetror, 1 par palettciklider (honan liten, men hanen ca 6 cm), 3 dvärggurami (1 hane, två honor), 3 sajica ciklider (1 hane, 5 cm och 2 honor, 2 cm) och 3 regnbågslabeo (ca 5 cm).
Den nya malen är i ungefär samma storlek som den jag haft sedan innan.

Pictusen bor inne i en liten trädstam och det var just utanför den som de två drabbade samman. Karet innehåller som sagt väldigt mycket växter av alla de slag, och även lite grottor och, rötter mm. Pictusen har aldrig tidigare visat någon som helst aggressivitet mot någon av de andra fiskarna, vid matning brukar han bl.a. dela algtabletterna med ancistrusarna och även sajicahanen, som tycker dom är smaskens. =)

Har inte haft möjligheten att observera de två mer ingående, men jag kunde inte i stundens hetta se några synbara skador på någon av dom. Men jag har för säkerhets skull satt i lite salt och lite vattenberedningsmedel, ifall att.
Det ena långa sprötet bröts av i djuraffären när expediten skulle håva upp den till mig, det är den enda skada jag kan peka på konkret.

Vilken lång berättelse... =) Nåja, hoppas du kan få en så pass bra bild av allt detta, att du kan göra dig en uppfattning.
#4 - 21 maj 2008 10:07
De hålls nog bäst i grupp. Som jag har fattat det kan fiskar, som hålls två och två när de egentligen bör hållas i grupp, bli aggressiva mot varandra.
#5 - 21 maj 2008 16:09
Testa med ytterligare en.
Visst jagar de ibland iväg varandra från bra liggställen, har då aldrig sett någon slåss.
Men i grupp är de modigare och dessutom mer dagaktiva.
Jag hade först två ett tag, men tycker att tre är bättre (och kanske ett minimum för att de ska trivas), de reagerade knappt på den nya fisken när den kom.

Annars låter det ju som om du har en bra miljö för dina malar, med gömställen. Ska nog gå bra det där.
#6 - 1 juni 2008 19:36
Hej hej!!

Tänkte uppdatera om läget mellan mina malar. Satte tillbaka den nyinköpta malen i mitt kar igen kvällen efter att jag tog kontakt här på forumet, tänkte att jag skulle testa. Båda lever fortfarande men jag tror däremot inte att dom ( iaf inte den nya) är lyckliga. Den nya har sedan morgonen dagen efter isättandet simmat lodrätt på samma ställe mot glasrutan bakom en vägg av täta växtre. Detta innebär nu nio dagar. Så fort han försöker visa sig på botten jagar den andre upp honom dit, och han den gamle som alltid har bott i en liten trädstam har nu flyttat under en klippa alldeles i närheten av där den nya pictusen står. Det verkar nästan som att han jagar den nya och vill vara så nära för att hinna agera.

Är detta något jag borde agera mot? Jag vet inte hur det fungerar på natten för jag har inte haft möjligheten att studera dom under dessa timmar. Kommer detta påverka malen negativt eller borde det redan ha gjort det, tex stress, sjukdom, död eller annat??

Annons