Aggressiv palettciklid...

#1 - 30 januari 2005 18:18
Morjens!
Min palettciklid hane är aggressiv mot mina eldbukar,jag tror att dom snart skall leka men jag vet inte vad jag ska göra,eldukarna får inte vara ifred.
Jag har ett överlopps 70-Liters akvarium men kan man ha palettciklider och leka i det? Vill gärna ha många palettciklid yngel så jag kan inte ha dom i sällskaps akvariet för vissa där är hungriga...Men ge era råd för dom skall nog lägga rom snart..Skynda på!:)
#2 - 30 januari 2005 18:20
Paletter är relativt aggresiva när de vaktar yngel. Mina håller just nu ca halva karet för sig själva... (375 l )
#3 - 30 januari 2005 18:27
Jo men mina har ännu inte lagt sina ägg och dom har nog en kruka men dom verkar bli lite för mycket störda,ska jag lägga dom i 70-liters karet?
#4 - 30 januari 2005 18:30
Är dom ensamma i den burken är det inga problem.
Är dom inte ensamma så får du rädda de andra fiskarna efter en eller ett par vecka i alla fall...
#5 - 30 januari 2005 18:36
Nej dom har i 200-liters karet ungefär 20 rumskamrater men jag tänkte lägga en blomkruka i ena hörnet och hoppas på att dom tycker om den för jag vet inte om jag får lägga igång det andra 70-liters har redan tre akvarier i mitt rum,men sen undrar jag om jag får många överlevande yngel om jag har dom i 200-liters karet för jag har hört att dom blir ganska aggressiva efter leken och om dom blir stressade då så äter dom upp sina yngel...
#6 - 30 januari 2005 18:38
Snarare är det väl så att de stressar de andra fiskarna så att de inte kan föra ett normalt liv. Jag menade mer om de var ensamma i 70 liters så går det bra annars......
#7 - 30 januari 2005 19:02
Jo jag skulle vilja ha dom i ett skillt akvarium men då de är inte speciellt lättfångade och jag tror dom ska leka snart.dom håller på under pumpen,gräver och åker runt och hugger mot alla fiskar som finns i akvariet...Jag försöker bygga en grotta åt dom men vi får se...
#8 - 30 januari 2005 19:22
Jag bestämde mig för att låta dom få yngel i 200-liters,dels för att dom trivs där och dels är det för sent att börja plocka ihop ett nytt akvarium.
Man hoppas ju på att dom får många överlevande yngel!
Kan man ta bort ynglen från föräldrarna när dom blivit frisimmande?
Annars tror jag inte på att många kommer att överleva där men man har ju hört att palettcikliderna är hårda föräldrar,goda försvarare av yngel.
#9 - 30 januari 2005 19:58
När kan man ta upp ynglen?
#10 - 30 januari 2005 21:07
Ta upp föräldrarna istället.Ynglingarna är för små att fånga.Palettciklider kan leka och lägga ägg även i ett litet akvarium.:):)
#11 - 30 januari 2005 21:20
du kan låta ynglen gå me föräldrarna 1-2 veckor efter att dom blivit frisimmande...tänk ba på att inte ta upp dom för snabbt så att föräldra sinner präglas inför egna avkommor...Lycka till.
tobbe
#12 - 31 januari 2005 14:05
Nee...
Dom får vara i 200-liters karet för jag har inte plats för ett till akvarium här i rummet,och dom är ändå ganska goda föräldrar,men jag vill gärna ha många överlevande...Ska fundera på det!

Annons