[QUOTE=pikachu;n2359109]
Kan väl säga så här mycket, fortsätter dina guramier att gå med zebrorna så är de dödens. Det är inte en fråga om de är utan när de är.[/QUOTE]
Tja, min erfarenhet av zebror är att de håller sig hyfsat lugna om de går i ett tätplanterat akvarium med gömställen, jag har som sagt gott om växter, och några stora rötter. De har lekt tre gånger i det karet, och låter de andra fiskarna vara till största delen, även om de som alla ciklider blir aggressivare när de har yngel. Guramihanen hade en reva i ryggfenan häromdagen, som nu nästan har läkt ihop helt, och zebrorna är på guramina och de andra fiskarna väldigt lite faktiskt, zebrahanen verkar vilja vakta ynglen till största delen själv, och han kör bara bort de andra fiskarna (och ibland zebrahonan) om de kommer nära. Hade en gång i samma kar ett zebrapar ihop med ett eldbukspar och ett multispinosapar, och det var multispinosorna, som ska vara de minst aggressiva av de tre, som bestämde i karet. Zebrorna höll sig snällt på sin kant med sina yngel.
Om jag märker att guramina börjar råka illa ut, så får de eller zebrorna flytta, men än så länge har jag som sagt inte sett att zebrorna skulle vara på dem nå't särskilt. Den fisk jag är mest orolig för att den ska hitta på dumheter är eldstjärten, men den är än så länge lugn, och rätt liten, och jag håller ögonen på den. På det hela taget är karet rätt lugnt och harmoniskt, om än med en del aktivitet.