Aggressiv Axolotl !

#1 - 5 maj 2007 00:42
Är inte säker på att jag lägger denna tråden i rätt kategori, men det var antingen Amfibier eller Sjukdomar som gällde. Chansar på amfibier.

Jo, till saken. Jag har två söta axoloter, en grön (vildfärgad) och en vit med röda gälar. För ungefär 3 veckor sedan började jag handmata dom, då den gröna blev så ilsken varje gång jag använde en stor plastpincett (sådan man använder vid stekning och dyl.)

Det har hittils gått superbra! De är nyfikna, kryper upp i handen, är mer sällskapliga. De har nafsat lite på fingrarna ibland, men aldrig mycket.

Men nu.. igår när jag matade så var den gröna lite mer aggressiv än vanlig. Han var riktigt envis när han "nafsade" och ryckte så hårt, att hade han haft större/vassare tänder så hade han säkert bitit hål på min hand.
Och idag var det betydligt värre. Ännu mer aggressiv, och vid ett tillfälle så fick han in hela min fingertopp i munnen (jag fick panik, och trodde att han skulle kvävas så jag var snabb att dra ut fingret). Och efteråt så såg jag att han också fått som ett "jack" vid munnen. Ser nästan harmynt ut.

Vad har hänt? Den vita är lika snäll som alltid, och den gröna är inte ett dugg aggressiv mot henne, bara mot mig när jag matar. Kan munnen ha spruckit när han högg och fick in hela fingertoppen i munnen?

Ingen av dom visar tecken på att må dåligt, vara stressade, sjuka eller liknande. Vatten-temperaturen är bra.

Är lite orolig.. då han varit så snäll och go tidigare.
Vore jätte tacksam om någon kunde ge råd.. :/

/Debs
#2 - 5 maj 2007 00:55
Att den är lite aggresiv vid matningen betyder bara att den är frisk. Du kan ha skadat den i munnen när du ryckte bort handen. Var beredd på att den kan nafsa dig men håll kvar handen om du handmatar, den kan inte skada dig.
#3 - 5 maj 2007 01:01
Tack så jättemycket! :) det ska jag tänka på!
Men just, fingret kom så långt in att jag kände "innandömet" eller vad man ska kalla det, blev rädd att han skulle försöka svälja MER och göra illa sig själv. Är det möjligt att han kan göra illa sig själv om han försöker svälja ett helt finger?
#4 - 5 maj 2007 01:11
Han kommer inte att försöka svälja fingret, utan släppa taget när den märker att du inte går att äta. Rycker man bort handen/fingrarna kan man skada djuret. Skulle den mot förmodan inte släppa taget direkt får du försiktigt lirka dig loss :-)
Den har som sagt varken kraften eller tänder som kan skada dig, ta det bara lugnt.
#5 - 5 maj 2007 01:13
oookej :)
Tack så hemskt mycket för att du svarade på mina frågor!
hmm.. men munnen, kommer den att läka av sig självt? jacket är inte direkt stort, från "läppen" till närmsta näsborren ungefär. Reagerade mest på att det var ett litet jack överhuvudtaget.
#6 - 5 maj 2007 01:24
Är det bara ett litet jack och den fortfarande äter bra brukar det inte vara några problem. Börjar den äta sämre eller inte alls är det en indikation på en större skada.
#7 - 5 maj 2007 01:31
Okej! Då ska jag hålla honom under uppsikt. Får nog bryta maten i mindre bitar också för att undvika att han tänjer munnen mer än nödvändigt..

Annons