Är inte säker på att jag lägger denna tråden i rätt kategori, men det var antingen Amfibier eller Sjukdomar som gällde. Chansar på amfibier.
Jo, till saken. Jag har två söta axoloter, en grön (vildfärgad) och en vit med röda gälar. För ungefär 3 veckor sedan började jag handmata dom, då den gröna blev så ilsken varje gång jag använde en stor plastpincett (sådan man använder vid stekning och dyl.)
Det har hittils gått superbra! De är nyfikna, kryper upp i handen, är mer sällskapliga. De har nafsat lite på fingrarna ibland, men aldrig mycket.
Men nu.. igår när jag matade så var den gröna lite mer aggressiv än vanlig. Han var riktigt envis när han "nafsade" och ryckte så hårt, att hade han haft större/vassare tänder så hade han säkert bitit hål på min hand.
Och idag var det betydligt värre. Ännu mer aggressiv, och vid ett tillfälle så fick han in hela min fingertopp i munnen (jag fick panik, och trodde att han skulle kvävas så jag var snabb att dra ut fingret). Och efteråt så såg jag att han också fått som ett "jack" vid munnen. Ser nästan harmynt ut.
Vad har hänt? Den vita är lika snäll som alltid, och den gröna är inte ett dugg aggressiv mot henne, bara mot mig när jag matar. Kan munnen ha spruckit när han högg och fick in hela fingertoppen i munnen?
Ingen av dom visar tecken på att må dåligt, vara stressade, sjuka eller liknande. Vatten-temperaturen är bra.
Är lite orolig.. då han varit så snäll och go tidigare.
Vore jätte tacksam om någon kunde ge råd.. :/
/Debs