Aggresiv palettciklid!

#1 - 29 juni 2004 17:12
Hej!

har ett par palettciklider som har lekt, ynglen simmade ut ur grottan för första gången för ca en vecka sen, och allt har varit tipptop. de har bott ensama i ett 63l. och har varit snälla mot varandra..

men idag så var hanen väldigt aggresiv, jagade runt honan i hela akvariumet, och när hon väl lyckades gömma sig så letade han efter henne så att han skulle kunna börja jaga henne igen!

varför blev det såhär, och vad kan jag göra för att de ska bli sams igen? jGa har flyttat på honan till mitt andra akvarium, där hon verkar trivas ganska bra

Klartar sig ynglen med bara en förälder, eller kommer hanen att ge sig på dem också?

tacksam för svar!
#2 - 29 juni 2004 17:35
Samma sak hände med mitt palettpar senast de hade yngel. Har du bara lite gömställen så blir dom kompisar igen inom någon vecka. Hanen ville kanske leka igen och honan var inte redo.
#3 - 29 juni 2004 17:36
tror inte att han ville leka igen, hon fick inte komma nära ynglen och var halvdöd när jag tog upp henne..
#4 - 29 juni 2004 19:31
Kan vara så att honan ville leka igen och tog sig smakbitar av ynglen. Så gjorde min hona och då blev hanen skogstokig och jagade in henne bakom pumpen. Där fick hon vackert sitta tills han tröttnade på yngelvården eftersom jag inte fick tag i åbäket med håven. Vid nästa kull yngel var det istället hanen som fick storstryk och han strök med till slut. Inga palettpar mer i mina kar efter detta.
#5 - 29 juni 2004 20:34
Min svärsons palletpar fick yngel och hanen jagade alla andra fiskar utan det andra palletparet, så han satte bara dom 2 paren i ett kar.

Nästa gång paret fick yngel så bet hanen ihjäl den andra pallethanen. Så det paret fick vara själva i karet.

När de fick yngel den tredje gången så tog han ihjäl sin hona.

Därefter avliva vi honom då han vakta så hårt. Endel är ganska rabiata.

Min svärfar har ett 100 l kar med ca 6 vuxna och allt mellan 10- 100 yngel och där klarar sig nästan alla yngel så varje år får han bära med sig en hink med ca 50-60 pallett ungfiskar som inbyte på zooaffären. Hans fiskar är väldigt vänligt inställda.

SUMMA; det är olika indevider men överlag så är palleter ganska tuffa.

Annons