aggresiv påfågelciklid

#1 - 4 februari 2009 22:20
för 1 vecka sedan så började den ena påfågeln att gräva och spendera väldigt mycket tid i en grotta i akvariet. trodde först att det kunde vara lek men dom är bara 13-14cm så dom kanske är för små?? men hur som helst så är den ena påfågelcikliden väldigt aggressiv mot den andra nu )=
kan det vara så att det är 2 st hanar eller 2 st honor jag har fått??
#2 - 4 februari 2009 22:23
Vid den storleken kan de vara könsmogna. Kan vara två av samma kön, eller så är de inte ett kompatibelt par. När jag hade två honor ihop så la båda ägg.
#3 - 4 februari 2009 22:30
Micke_A skrev:
Vid den storleken kan de vara könsmogna. Kan vara två av samma kön, eller så är de inte ett kompatibelt par. När jag hade två honor ihop så la båda ägg.

okey tråkigt om det är av samma kön och om det inte skulle lugna sig.
hur ser man könsskillnaden på dessa eller är det omöjligt? jag har försökt hitta olikheter men omöjligt.
#4 - 4 februari 2009 22:41
Japp, det är omöjligt, särskilt i den storleken. Hanar är väl förmodligen lite större än jämgamla honor, men det är nog svårt att avgöra. Skaffa några till, och se om du får ett par.
#5 - 6 februari 2009 09:12
nu när jag vaknade så ser jag att den mobbade påfågeln ser ganska tilltufsad ut efter natten )=

fortsätter det så här så kanske jag måste söka nytt hem åt en av dom.

det verkar alltid lugnt annars typ vid matdags är det aldrig tjafs men helt plötsligt utan förvarning kan han få ett utbrott.
#6 - 9 februari 2009 00:53
har skaffat 2 små oscar till.
dom går ensamma i 92liters akvariet nu när dom bara är ca 3 cm och skulle säkert bli mat i det andra akvariet.
#7 - 10 februari 2009 23:26
nu när jag vaknade så ser jag att den mobbade påfågeln ser ganska tilltufsad ut efter natten )=

fortsätter det så här så kanske jag måste söka nytt hem åt en av dom.

det verkar alltid lugnt annars typ vid matdags är det aldrig tjafs men helt plötsligt utan förvarning kan han få ett utbrott.

annars brukar dom ju nafsa i varandra å va allmänt hårdhänta med varann. Har iaf alltid alla mina påfåglar varit.
Kan vara hur bra kompisar som helst för attt plötsligt få ett utbrott å nafs tag i varann...helmysko fiskar det där.
#8 - 14 februari 2009 16:02
för 1 vecka sedan så började den ena påfågeln att gräva och spendera väldigt mycket tid i en grotta i akvariet. trodde först att det kunde vara lek men dom är bara 13-14cm så dom kanske är för små?? men hur som helst så är den ena påfågelcikliden väldigt aggressiv mot den andra nu )=

kan det vara så att det är 2 st hanar eller 2 st honor jag har fått??

påfågelciklider blir könsmogna när de är ca15cm eller runt 1år gamla.
de kan vara ganska hårdföra emellanåt.
det är omöjligt att se skillnad på könen. hur stort är karet de går i?

Annons