aggresiv marmorgurami

#1 - 10 januari 2004 22:42
för ett tag sedan köpte jag två marmorguramisar men efter en tid så blev den ena väldigt aggresiv mot den andra, jagade och bet i fenorna och efter några månader dog den "svagare". Och idag så köpte jag en ny fast blågurami, men marmorguramin håller på likadan mot den här är det nån som kan förklara varför den håller på så? Jag har hört att dem vara ganska lugna av sig?
#2 - 11 januari 2004 10:42
hej Gromo

ett visst mått av "jakt" mellan guramipar verkar ingå i deras natur.(hanen är oftast mkt aggresiv mot honan efter lek) två hanar av blå/marmorgurami bör man inte ha i samma kar, de är ju revirhävdande... (marmor gurami är en färgvariant av blå gurami). detsamma gäller även dvärggurami. men jag undrar hur det kommer sig att de kan gå så många tillsammans i akvariebutikernas kar...? jag har ett liknande problem (du kanske har sett mitt inlägg här på forumet). köpte ett marmor par igår, och den hanen och den befintliga DVÄRGgurami hanen började slåss...*mörker...* jag har aldrig hört talas om att de sorterna inte skulle gå att ha tillsammans..men kanske är de så närbesläktade att de ändå ser varandra som rivaler..? dessutom var marmorhanen ganska aggresiv mot både sin egen hona och dvärghonan.
jag tog ut den nya marmorhanen och satte honom i ett eget kar över natten. skall strax pröva att släppa i honom igen för att se vad som händer. jag misstänker att de börjar fajtas igen tyvärr...
själv funderar jag nu på att hålla ett par marmor honor tillsamans istället...förhoppningsvis så klarar de sig utan "karl", jag har ju inte som första avsikt att odla...
jag skulle kunna tänka mig att just ditt par var två hanar? det kan ju vara litet svårt att se skillnad på könen ibland. jag har svårt att tro att en hane skulle driva en hona SÅ hårt som du beskriver...? eller kanske..märkte du om de lekt?
mvh Kicki
#3 - 11 januari 2004 10:57
Har också det problemet som ni har. Hade en hona och en hane
till en början. Men den ena blev så jagad att jag köpte två
honor till. Det har slutat med att en dog och en till troligen
kommer dö snart. Jag ringde och bad att få lämna tillbaka den
stackars honan som mådde dåligt, men blankt NEJ. För det skulle
bli för dyrt för dom. Så jag frågade vad som hände om den dog.
Det är sånt man får räkna med sa hon. Och mycket riktigt dog
den redan efter 1 vecka. :( Jag kunde inget göra alls. Bara
stå och titta på som nu när en till gör samma sak. Bara står i
en grotta och går upp och tar luft ibland och sen ner igen.
Äter inget alls. Det är ju svårt att ta upp de som är "dumma"
och skaka vett i dom. Så vad gör man? Affären ville som sagt
inte alls göra något. Inte för det handlar om pengar (39:-),
men jag tycker gott dom borde kunna garantera deras fiskar ett
liv längre än vecka. Denna fisken som dör nu kommer kanske bli
3 veckor. Sen vet jag ju inte om jag har flera hanar, men
jag litar ju på dom att dom gett mig rätt fast jag vet att
det är svårt att se. Hade jag vetat att det skulle bli
så här när jag köpte dom skulle jag aldrig köpa dessa fiskar.
(Guldgurami) För det enda dom gör är bråka, bråka, bråka, äta osv.

Tacka vet jag mina zebrafiskar och malar. Lugna, snälla och
bråkar inte.
#4 - 11 januari 2004 13:49
Själv förstår jag faktiskt inte varför det i alla böcker alltid står att guramisar är så väääldigt lugna och fredliga! Jag tycker man hör om så många som har problem med dem.

Själv hade jag en mosaikguramihanne som var otroligt elak och jagade varenda fisk i hela akvariet. Jag såg dock till att göra mig av med honom innan det gått för långt, och ingen annan fisk kom till skada -- åtminstone vad jag kunde se, förutom att de förmodligen fick psykiska problem av hans terror...

Nu aktar jag mig för att skaffa nya guramisar, åtminstone inga hannar. Jag har förstått att honorna är mycket lugnare, och att ett bra sätt att slippa bråk är att man håller sig till bara honor.
#5 - 11 januari 2004 15:38
Mina guramis (guld och marmor) är också rätt agressiva. Eller det är mest guldhannen som jagar de andra. Han jagar sin hona så hon i princip aldrig är framme, annat än vid matdags.
Tycker det är lite tråkigt att dom är såna, tror att man behöver större gäng av dom för att dom ska funka bra, kanske flera honor på en hane?
#6 - 11 januari 2004 15:57
Mina bandguramis kommer jättebra överens, medan min blågurami-hanne tvingar in min hona in bakom svärdsplantan. Äta får den göra dock. En polare hade samma problem, men hannen lugnade ner sig när den blev lite äldre.
#7 - 11 januari 2004 16:30
mina är likadana den ena dödar alla andra gurami och då kommer då frågan vet affärerna vad det gör ? till mig sa dom att fiskarna var jätte trevliga ;D
#8 - 11 januari 2004 16:43
När jag köpte min andra gurami sa jag till exediten på zooet att jag ville ha en hona, men hon sa att man inte kunde se nån skillnad...
Så eftersom att de inte går ihop mad varann har jag nu tagit ur marmorguramin, men vad ska jag göra med honom?
#9 - 11 januari 2004 16:53
Kan en marmorgurami leva ensam, eller är det bara plågsamt för den?
Och hur stort kar behöver den då, om den ska leva ensam?
#10 - 11 januari 2004 17:49
hej igen.

jag tror nog att en gurami kan leva ensam. kanske kortas livslängden om den inte har alla "behov" uppfyllda (?), men så länge den har trivsamt sällskap av andra fiskar och f.ö lämplig livsmiljö så är det klart att den överlever. storleken på karet bör ju uppfylla "normalkrav" på kar dvs minst en liter vatten per cm fisk (vanlig riktlinje), men i detta fallet skulle det innebära kanske tio-tolv liter...det är kanske inte sååå skoj förr en liten firre. jag skulle satsa på (om jag inte kunde ge bort den till någon) att ge den ett mindre hem, låt säga 16-25 liter iaf, och prova ut ett par kompisar till den, kanske platys funkar? de är ju billiga i inköp om nu någon skulle stryka med...=/
men...för att vara realistisk (och kanske litet "kall")...kniven är ju en annan lösning...

jag släppte ned min ilskna marmorhane i stora akvariet igen idag med samma nedslående resultat..jakt och slagsmål igen. han fick sonika åka tillbaks i arresten. (jag offrar ALDRIG min vackra dvärghane) friden rådde ett antal timmar i burken. så plötsligt fick även marmorhonan för sig att hon skulle spöa dg-hanen, och det med besked - fjällen bara flög omkring. Då trodde jag att jag skulle få en liten propp eller något (ursäkta ordvalet). hon fick då göra sin sura make sällskap, och det slutade med slagsmål även i det karet! så...i skrivande stund vilar vår argsinte marmorgubbe i fiskarnas himmel. honan skall få nytt hem hos min kompis och jag har helt enkelt gett upp drömmen om marmorgurami för tillfället!
mvh kicki
#11 - 11 januari 2004 18:00
oj, att de ska vara så ilskna av sig...men vad ska man göra..
#12 - 11 januari 2004 18:06
hej gromo

ja visst är det trist, de är ju så vackra! men man får väl räkna med att det är ett visst mått otur med i spelet när man råkar på såhär otrevliga typer....
#13 - 11 januari 2004 18:12
ja, man fäster sig ju ändå lite vid dem.
Har en massa "omaka par" i akvariet...blir en salig blandnig, lite rörigt..men vad ska man göra av dem om man vill ha nya sorter?
#14 - 11 januari 2004 18:19
hih....ja man får väl acceptera röran eller sätta upp fler akvarium, alternativt ge bort till nån vän så man kan hälsa på sina gamla skyddslingar =)
#15 - 11 januari 2004 18:22
Ja, det finns väl inte så mycket man kan göra åt problemet med
"fula fiskar" :)
#16 - 11 januari 2004 19:11
Ursprungligen skickat av Qwerty

mina är likadana den ena dödar alla andra gurami och då kommer då frågan vet affärerna vad det gör ? till mig sa dom att fiskarna var jätte trevliga ;D

Det sa dom till mig också. Problemet är att jag är
nybörjare och har bara ett akvarium och dom vill inte
ta tillbaka dom. Något tips? Kanske om jag tar bort
den som jagar de andra två mest så blir det bra. (troligen hanen)
För en av dom gömmer sig hela tiden bara. Precis
som den fisken som dog gjorde. :(

Tycker som ska vara ärliga i butiken man handlar
av, det var sista gången jag handlade av dom iaf.
Otrevliga till tusan tyvärr!
#17 - 12 januari 2004 17:19
hej defer!

det enda är nog att pröva att ta bort den aggressive fisken. i värsta fall kanske någon av dem som är kvar axlar manteln som "krigsfisk" (hände mig..) men förhoppningsvis blir det lugnt.

detta med att butikerna sällan (aldrig?) tar tillbaks fisk är troligen av flera anledningar....tex smittorisk - hur skall butiken rent krasst vara säker på att kunden inte har smitta i sitt akvarium?
skall de ta tillbaka fisk så lär de få sätta dem i karantän, tänk så många karantän akvarier det skulle bli...

jag hoppas och tror på att vi som råkat ut för onormalt aggresiva guramis har haft stor otur, så att inte arten som sådan har "gått åt fel håll"...
/k
#18 - 12 januari 2004 17:27
Är det så att hanen är större än honan, när det gäller guramis?
#19 - 12 januari 2004 17:48
hej gromo

När det gäller blå gurami/marmor gurami är ofta hanen större och kraftigare (det beror ju givetvis oxå på i vilken ålder fiskarna är i förhållande till varandra). han kan ev även vara mer färgad, men det är inte att ge sig den på nu när de är så avlade på färg. säkrast är nog att se på ryggfenan. hanens ryggfena är längre, mer utdragen bakåt och spetsigare än honans som är litet kortare och rundare.
/k
#20 - 12 januari 2004 17:56
Ursprungligen skickat av KåWe

hej defer!

det enda är nog att pröva att ta bort den aggressive fisken. i värsta fall kanske någon av dem som är kvar axlar manteln som "krigsfisk" (hände mig..) men förhoppningsvis blir det lugnt.

detta med att butikerna sällan (aldrig?) tar tillbaks fisk är troligen av flera anledningar....tex smittorisk - hur skall butiken rent krasst vara säker på att kunden inte har smitta i sitt akvarium?

skall de ta tillbaka fisk så lär de få sätta dem i karantän, tänk så många karantän akvarier det skulle bli...

jag hoppas och tror på att vi som råkat ut för onormalt aggresiva guramis har haft stor otur, så att inte arten som sådan har "gått åt fel håll"...

/k

tack för ditt svar. Det är helt sant det där med karantän.
MEN... (tycker jag) då är det bättre dom säger:
"Vi kan tyvärr inte sälja dessa fiskar till dig för
att vi inte vet vilket kön dom är. Men när vi kan
det så är du välkommen tillbaka." För just nu är jag
så HOPPLÖST trött på dessa fiskar. Den ena äter inte
inte alls mer. Och de andra två har varsin sida av
akvariet men slåss som f_n iaf. Vad är det för roligt
med sånna fiskar? Plus att dom ljög för mig ang att
dom inte skulle äta växter, det gör dom. Sen om dom
tar tillbaka fisken och slår ihjäl den är sin sak.
(Grymt tänkade) Men då skulle dom inte sålt den fisken
till en nybörjare, ELLER skulle dom endast sålt den
till de med stora akvarium. Dom borde verkligen påpeka
hur OND denna lilla fisk kan vara.

Mitt första akvarium och man känner sig dum när
fiskarna beter sig så. Känns som det är mig det
är fel på. Men eftersom så många har problem
med dom så är det kanske inte mitt fel.
#21 - 12 januari 2004 18:05
hej igen defer!

du skall inte känna att det är ditt fel! det KAN vara så att de kanske behövt mer utrymme eller liknande, men det skall ju butiken upplysa om (såvida de vet att kunden är ovan...en del butiker verkar förutsätta att alla är experter...andra i sin tur tror att alla är kompletta idioter...)

ang växterna så tror jag att om de ger sig på växterna så är det nog troligare att de plockar sönder dem för att skaffa bomaterial. de bygger skumbo i ytan med hjälp av växtdelar och alger.
mvh kicki
#22 - 12 januari 2004 18:23
Ursprungligen skickat av KåWe

hej igen defer!

du skall inte känna att det är ditt fel! det KAN vara så att de kanske behövt mer utrymme eller liknande, men det skall ju butiken upplysa om (såvida de vet att kunden är ovan...en del butiker verkar förutsätta att alla är experter...andra i sin tur tror att alla är kompletta idioter...)

ang växterna så tror jag att om de ger sig på växterna så är det nog troligare att de plockar sönder dem för att skaffa bomaterial. de bygger skumbo i ytan med hjälp av växtdelar och alger.

mvh kicki

Bygger bo näe. Det är rent käk för dom! :(

Jag sa INNAN jag köpte fiskarna att jag startat
upp ett helt nytt 110L juwel akvarium och att
jag hält i sånt medel för vattnet mm. Och att
jag var nybörjare. Men detta har kanske inte
gått fram till dom eller ville dom bara sälja
massa saker till mig. Köpt saker där för över
1000:- (inte köpt akvariet där) Men för det
vill dom inte hjälpa en. Kanske inte så mycket
pengar om man jämför med andra, men för mig och
mitt första akvarium är det mycket. Får ju tårar
i ögonen när dom äter upp mina fina, dyra växter.
Köpt 8 växter * 45:- = 360:- Då tycker jag det
är surt när fiskarna ska äta upp dom. Dom äter
ju inte så mycket, men dom förstör bladen som dör.

Är 110L för lite för 3st gurami som dom är nu?
Har även 4 zebrafiskar och två malar. En zebrafisk
fick jag avliva eftersom den troligen hade blivit
biten. Var helt röd och lite uppsväld under magen.
Den bara stod helt stilla och gjorde inget alls.
Och precis som skakade. Stackare. :((
#23 - 13 januari 2004 18:14
hej defer

110 liter bör nog vara helt ok till dina fiskar! se bara till att där finns ett par gömställen.
så trist att butiken du handlade i inte visar nåt större engagemang! de skall ju verkligen ta hand om nybörjarna så de lär sig uppskatta denna hobby och inte kör huvudet i väggen och ledsnar på en gång!! de vinner ju inga kunder på det där sättet...=(
det låter helkonstigt att de äter växter...där håller jag med butiksfolket, de brukar plocka med växterna för bobygge som sagt men de sakll inte ÄTA dem...mina kan möjligen "smaka" litet på gamla blad som håller på att "försvinna", men har aldrig gett sig på växterna annat än för bobygge...skumt...

#24 - 13 januari 2004 21:10

Hej hej hej !

Har man bara några st så blir det inte så mycket/allvarliga strider. Jag har en hanne och 4 honor och det är hygglig harmoni tycker jag. Dessutom så "terrar" ju bara hannen en flicka i taget så då får de andra vila. Antagligen är det väl därför de klarar sig bra i butikerna. Hannen terrade min slöjstjärt andra dagen men har nu tröttnat på den (den är väl för ful :)

De har dessutom några ställen att gömma sig på om de skulle få för sig.

/O
#25 - 3 februari 2006 21:09
Nu tar jag upp en väldigt gammal tråd här, men jag fick höra något intressant idag... I djuraffären fick jag nämligen rådet att jag skulle köpa fler hanar av marmorgurami för att lugna ner dem (har för närvarande 2 hanar och 2 honor som jagar varandra ganska mycket, men inte så allvarligt att nån inte får äta eller ligger och trycker nånstans).

Är det överhuvud taget nån som vet hur man ska hålla dessa fiskar för att undvika att de blir för aggressiva mot varandra?
Har hört hur många olika förslag som helst; tex parvis, 1 hane + flera honor, enbart honor, enbart hanar, flest hanar, flest honor, inga grupper under 6 individer m.m.... :S Blir förvirrad

I djuraffärens akvarium verkar det ju råda mer harmoni, och där har dom ju massor gurami i samma kar...

Tycker ni det kan vara värt att testa att ha fler hanar?
Enligt han i affären skulle dom mer göra upp om rangordningen sins emellan då, och inte gå så hårt åt honorna.
#26 - 4 februari 2006 09:27
Tyvärr tror jag att man bör avråda från såna här fiskar till akvarier under 200 liter. De är aggressiva, så är det bara, och det bör man tala om för nybörjare. I djuraffärerna har de så många guramier i samma lilla kar att det inte är någon idé för fiskarna att försvara revir; de skulle få jobba ihjäl sig. Men hur kul är det att ha sitt akvarium så fullpackat med fisk, och veta att de inte kan bete sig naturligt?
#27 - 4 februari 2006 14:48
[quote=peo]Tyvärr tror jag att man bör avråda från såna här fiskar till akvarier under 200 liter. De är aggressiva, så är det bara, och det bör man tala om för nybörjare.[/quote]

Det är väldigt individuellt från fisk till fisk. Det handlar mer om hur individen förhåller sig till övriga än om arten generellt sett är bråkig. Har haft kombinationer av 4-5 gurami (trichopterus) i ett 112L och det var problem med bråk till det att jag helt enkelt flyttade på vad som verkade vara bråkstaken och efter det fungerade det alldeles utmärkt.. :)
Jag tycker i alla fall att det är fel att säga att gurami är aggressiva för det är de generellt inte men det finns individer som kan skapa problem och man bör vara beredd på att den typen av problem kan uppstå.
#28 - 5 februari 2006 06:29
Då har väl jag bara haft otur, jag också...
Men en sak är säker; jag skaffar inga marmorguramier igen...
#29 - 5 februari 2006 08:45
[quote=peo]Då har väl jag bara haft otur, jag också...
Men en sak är säker; jag skaffar inga marmorguramier igen...[/quote]

Det var ju tråkigt, för det är ju intressanta fiskar... Hoppas det blir någon annan gurami i alla fall.. [:D]
#30 - 5 februari 2006 12:26
Hej hej, har lite av samma problem, dock inte så stort!
Min hane e lite småtjuruig mot sin hona ibland (skrivit om det i tråden "Guramifråga") men han lugnar ner sig mer o mer. Han var värst i början då kunde han inte låta bli henne, men nu e han ganska snäll, det ser ut som om han tänker "nej, jag får inte gå på henne" när han ser henne... :)
Men iblan kan han inte hålla sig, men då lurar hon bara bort honom! [:P]
Så hon klarar sig ganska bra.

Det där om hur många av varje kön: Min zoohandlare sa att man inte kunde ha enbart av ett kön. Jag hade vart där tidigare o köpt 2 honor (inte samma expedit) men den ena var elak så när jag pratade med hon som ägde affären sa hon att jag fick komma ner o byta den ena mot en hanne! Och då visste hon ändå att jag precis medicinerat mot fenröta! Så hon är väldigt bra faktist även om hon inte har så många olika fiskar. Besök gärna Vanja nere på Sävsjö Zoo och Ridsport :P

Ett tips med: Mina gurror käkar oxå växter, men tror det funkar o ge dom lite sallad lr ärtor lr liknande :D
Bilagor:
#31 - 6 februari 2006 07:43
Det kommer att bli andra guramier, lita på det.
Jag har haft honungsgurami förut, och kommer att ha det igen. Det är en stor favorit, fastän den är ganska liten...

Här finns lite bilder: http://www.ichtys.se
#32 - 8 mars 2010 21:30
min marmorgurami hona är väldigt agressiv mot hanen hur kommer detta sig? trodde det brukade vara det motsatta??
#33 - 9 mars 2010 20:51
Så här är det med guramis...
De ska för det första inte gå i par utan i grupp om minst 5-6 stycken med minst 2-3 hannar, om man ska ha hannar överhuvudtaget, en sådan gruppskulle jag inte sätta i ett kar på mindre än 160l.
Sen är det som någon säger att guramier är väldigt individuella av sig, en del kan endast gå med små tetror och rasborer och ha lite svårt med det till och med, medan andra kan hållas med halvtuffa syd och central amerikanska ciklider som sajica och flaggciklid.
Jag skulle även säga att jag skulle ge expediten (som jobbar/ade i den där djuraffären någon nämnde) som sa att det inte går att se skilnad på könen på guramis en rejäl utskällning.
Det var även någon som påstod att gvärggurami och blågurami är samma art vilket är helt fel, dvärgguramin blir endast 5-6 cm som mest medan en blåguami har en medellängd på cirka 13 cm, dessutom så är dvärgguramin mycket känsligare än båguramin (som för övrigt tillhör de tåligaste akvariefiskarna som går att få tag i).

Om ni har fler frågor så fställ dem så skall jag svara.
#34 - 9 mars 2010 22:09
Skulle tro att expediten glömt bort det hela vid det här laget, det var ju ändå 4 år sedan ... ;)
#35 - 8 april 2010 12:58
Jag har ju tänkt att ha mosaikguramis i mitt 350 l. Blir ju lite avkräckt av att läsa det här. Tillsammans med dem har jag funderat på en större grupp dolkstickstetror. Känns jättesvårt att planera ett akvarie så det blir bra!
#36 - 8 april 2010 20:58
Föllförfisk: Varför har du blivit avskräckt?

Annons