Aggresiv Kamphane!

#1 - 14 maj 2004 17:22
Hallå,
Hade min kamphanne tillsammans med 2 honor i ett 20L kar och det funkade bra, även fast han jagade honorna då och då.

Iallafall så tänkte jag släppa ner dom i ett större kar med lite andra fiskar som inte är fenryckare, dom är allmänt stora så jag tror inte kamphannen uppfattar det som föda. Men han attackerarde första bästa fisk han såg! Han bet till och med ut ögat på en liten stackare, efter det tog jag upp han på en gång!

Är detta ett normalt beteende? Från vad jag har hört så är kampfisken en rätt så fredlig fisk mot andra arter..
Tack för alla svar!
#2 - 14 maj 2004 20:30
Du borde köpa hund.
#3 - 15 maj 2004 12:08
Å du borde köpa vanlig sund artighet Doggosh!!

Man ställer väl inte en fråga om man inte vill ha ett svar?? Att du ens orkar bemöda dig att svara så fruktansvärt uppkäftigt. Gå du ut med dina hundar istället!!

Jag hade också tänkt skaffa en "kampfamilj" i mitt lilla 50-literskar och skulle vilja veta ifall de är aggressiva mot andra små fiskar, typ sebrafiskar och koppartetror. Vad jag har läst så trodde jag bara de var aggressiva mot artfränder och fiskar i sin egen storlek.

// Jenny
#4 - 15 maj 2004 13:05
Kampfiskhannar kan vara aggressiva .... Har haft en del hannar och vissa har försökt attackera mig när jag kommit i närheten av karet :)

Så det är normalt beteende, sen finns det dom som går ihop med alla fiskar..
#5 - 15 maj 2004 18:24
Kampfiskar kan nog vara ganska så ojusta mot andra i akvariet. Härom dagen käkade min kampfiskhanne upp antennerna på min Ampullariasnäcka. Mums.
#6 - 16 maj 2004 18:20
Ursprungligen skickat av Lenmar

Å du borde köpa vanlig sund artighet Doggosh!!

Man ställer väl inte en fråga om man inte vill ha ett svar?? Att du ens orkar bemöda dig att svara så fruktansvärt uppkäftigt. Gå du ut med dina hundar istället!!

// Jenny

Jaha, och vem är du att bedöma att jag är uppkäftig? Du sänker dig ju till samma nivå som jag (om orden skulle komma ur någon annans mun).
#7 - 16 maj 2004 18:21
Håller med Lenmar.
Har man inget vettigt att svara så ska man vara tyst.
#8 - 16 maj 2004 19:37
Tack för ditt stöd Jörgen!

Jag läste tråden eftersom jag vill lära mig lite om kampfiskar och deras beteende gentemot andra fiskar eftersom jag i princip redan har bestämt mig för att skaffa mig en hane och några honor till mitt akvarium. Då blir man ju så besviken över att läsa ett så tråkigt svar.

Hör det till vanligheterna att de ger sig på andra sorter oxå? Rår den på en banjomal och två mellanstora ancistrusar eller skall jag flytta dem till ett annat akvarium? Nån som har positiva upplevelser av kampfiskar?

VÄNLIGA hälsningar

Jenny
#9 - 16 maj 2004 19:56
Det är nog olika från kampfisk till kampfisk. Jag hade en tidigare som trackade allt och alla, medan den jag har nu har hållit sig mycket lugn emot mina fiskar i det karet dvs. Gold Dust Molly, Endlers guppy(!), Guldancistrus, Aspidoras samt en räka. Det var endast snäckan som råkade illa ut.

Personligen gillat jag kampfisken- den har personlighet. Följer en en med blicken och böjer hela kroppen om så behövs för att kunna titta riktigt noga på en. Det akvarie där min befinner sig står enbart ca.25 cm från nästa akvarie, så kampfisken brukar titta på fiskarna i det andra karet. Kul tycker jag...
#10 - 16 maj 2004 19:59
" Se en möjlighet i varje svårighet istället för en svårighet i varje möjlighet." En liten tanken så här på kvällen
#11 - 16 maj 2004 20:05
Eller så här kanske som Sally brukar säga:
<font color="blue"><font face="Comic Sans MS">Det gäller att fortsätta kampen mot bakåtsträvarna, man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.</font id="Comic Sans MS"></font id="blue">

Mvh Jenny

Åsså igen:
#12 - 16 maj 2004 20:46
Min kampfisk är i ett sällskaps akvarium bestående av 4 platy och 15 neon/kardinaltetror, visst jagar han tetrorna lite ibland, men han är så långsam, så de rycker iväg utan skada. Men han är fisken i akvariumet som bidrar till att tetrorna ska simma i tätt stim. Stort plust till kampfisken..

man ska dock vara försiktig med att ha mycket svagare belysning i rummet jämfört med akvariumets, eftersom fisken då ser sin egen spegelbild. Min hane brukar spärra upp sina hjälar och fenor tills han deckar, och läggar sig utmattad på bottnen.
#13 - 16 maj 2004 23:26
Ursprungligen skickat av Lenmar

<b>Jag läste tråden eftersom jag vill lära mig lite om kampfiskar och deras beteende gentemot andra fiskar eftersom jag i princip redan har bestämt mig för att skaffa mig en hane och några honor till mitt akvarium.</b> Då blir man ju så besviken över att läsa ett så tråkigt svar.

<b>Vad lär du utav att klaga på mig?</b>

Först och främst så hör du ju hur du själv låter. "Besviken över ett sånt tråkigt svar". Ingen tvingar dig att svara på mitt svar, och det var tydligen du själv som så gärna önskade att argumentera med mig om en sån liten sak. Men själv så tänker jag inte argumentera med ett par 40(+/-) åriga fiskälskande forumskrivande människor, det lägger jag åt sidan. Förklaring, förresten - varför jag skrev detta till Adrenaline har ingenting med dig, Jörgen, era fiskar eller NÅGON annan förutom mig och Adrenaline att göra. Det är ett internt skämt och låt det förbli så.

Ah-mah-gaad.

Annons