Äggklase som kläcks, behöver man göra något?

#1 - 9 december 2009 19:13
Ja, nu har min första klase av mina äpplen börjat kläckas, såg den första lilla snäcklingen ta sig ur ägget imorse, men ingen annan som ännu kommit ut. Ska jag göra något för att hjälpa de andra ut? den som tagit sig ut ligger på frigoliten fortfarande, borde jag släppa ner den i vattnet?

Och är det vanligt att det bara är 8-12 st som kläcks? de andra äggen är fortfarande rosa medans de som kläcks är väldigt mörka..
#2 - 9 december 2009 21:57
gickan_87 skrev:
Ja, nu har min första klase av mina äpplen börjat kläckas, såg den första lilla snäcklingen ta sig ur ägget imorse, men ingen annan som ännu kommit ut. Ska jag göra något för att hjälpa de andra ut? den som tagit sig ut ligger på frigoliten fortfarande, borde jag släppa ner den i vattnet?

Och är det vanligt att det bara är 8-12 st som kläcks? de andra äggen är fortfarande rosa medans de som kläcks är väldigt mörka..

Är inte jättekunnig med äppelsnäckor men jag låter bara mina vara så går dom ner i karet själva, har också märkt att det tar olika lång tid på samma klase för snäcklingarna att komma ut.
#3 - 10 december 2009 11:12
Låt de sköta sig själva! Låt bli att slamsuga botten tills du ser de pyttesmå liven uppe på rutan igen, de försvinner gärna ner i gruset första dagarna. Gott om mat och skydd och så där....
#4 - 10 december 2009 22:55
Det har gått 1½ dygn nu och ännu ingen av de kläckta som lämnat frigoliten?
#5 - 10 december 2009 23:00
gickan_87 skrev:
Det har gått 1½ dygn nu och ännu ingen av de kläckta som lämnat frigoliten?

Vet faktiskt inte villket du ska göra det är inte nya som du ser och att dom gamla har kommit i vattnet.
Jag brukar aldrig se prosesen för dom lägger äggen på täckglaset i mitt kar och helt plötsligt var det en massa i vattnet.
#6 - 10 december 2009 23:00
Hur har du frigoliten? Vad är frigoliten till för?
Jag vill att mina snäckor ska börja lägga ägg men jag vet inte om det är ngt jag gör fel.
Bilagor:
#7 - 11 december 2009 08:56
Jag brukar ösa ut de små snäckorna från frigoliten.
#8 - 11 december 2009 22:55
Nubi skrev:
Hur har du frigoliten? Vad är frigoliten till för?

Jag vill att mina snäckor ska börja lägga ägg men jag vet inte om det är ngt jag gör fel.

När snäckorna lagt ägg uppe på täckrampen (offtast bredvid lysröret) så brukar jag ta bort klasen när den torkat och lägga en på en bit frigolit som flyter på vattenytan för att äggen ska hållas lite fuktiga men ändå torra.
#9 - 11 december 2009 22:56
Jens A. skrev:
Jag brukar ösa ut de små snäckorna från frigoliten.

Då gör jag det :)

Annons