Äggen försvinner?

#1 - 17 juni 2009 13:13
Hej, för två veckor sedan skaffade jag några ciklider.
1 Palettciklid hona och 1 hane. Och en röd ciklid hane (Vet inte vad det är för ras, kanske bara heter röd ciklid) och en röd ciklid hona.
Först la den röda ciklid honan ägg och jag va jätteglad. Hon låg och vaktade och sedan bytte hon så vaktade hanen och dom blev väldigt aggressiva mot palettcikliderna. Sen bara försvann äggen, det blev bara lite slem/skal kvar. Jag såg inga yngel eller något utan äggen bara försvann. Sen la palettcikliderna ägg och vaktade dom. Sedan försvann deras ägg också. Äter dom upp äggen?
Nu har dom röda cikliderna lagt ägg igen, några av äggen är borta och några är helt vita, några är bara som ett genomskinligt skal, men det är två stycken som är lite ljusrosa och jag har även sett att dom har en liten fena som dom viftar på hela tiden. Jag ville inte att mamman skulle äta upp dom också så jag flyttade hela stenen som äggen låg på till ett annat litet akvarium. Behöver äggen föräldrarna?
Varför bara försvinner äggen och varför blir vissa ägg helt vita? och vissa genomskinliga?
Behöver hjälp!
#2 - 17 juni 2009 15:33
Att äggen blir vita beror på att de inte är befruktade.
Sedan kan jag nog svära på att dina ciklider käkar upp avkomman själva då dina båda ciklidsorter är väldigt aggressiva av sig vid lek, och säkerligen stressar upp varandra.
Hur stort kar har du?
#3 - 17 juni 2009 20:36
ansjo skrev:
Att äggen blir vita beror på att de inte är befruktade.

Sedan kan jag nog svära på att dina ciklider käkar upp avkomman själva då dina båda ciklidsorter är väldigt aggressiva av sig vid lek, och säkerligen stressar upp varandra.

Hur stort kar har du?

Jag tror att det är runt 300liters. Men nu har jag flyttat palettcikliderna till ett av mina andra akvarium som är runt 120liter då dom har bråkat så mycket. Palettciklidhonan har stora jack i fenan.
Men jag vet inte riktigt för den röda ciklid hanen har fått som mörka ränder och har fått nästan helsvarta ögon. Och så har den blivit väldigt skygg och gömmer sig hela tiden. Vad kan det bero på?
#4 - 17 juni 2009 20:41
Det kan jag nog tyvärr inte svara på, men gissningsvis kanske den har fått stryk och vill hålla sig undan?
Bra att du särade på paren, paletterna hade blivit ihjälslagna förr eller senare annars.
#5 - 17 juni 2009 21:05
ansjo skrev:
Det kan jag nog tyvärr inte svara på, men gissningsvis kanske den har fått stryk och vill hålla sig undan?

Bra att du särade på paren, paletterna hade blivit ihjälslagna förr eller senare annars.

Ja dom verkar trivas nu och dom fick med sig sitt lilla slott som dom verkligen tycker om. Hoppas det blir bra nu iallafall :)
#6 - 23 juni 2009 16:29
ansjo skrev:

Hej. Nu har dom röda ciliderna plötsligt yngel, ska man bara låta dom vara eller flytta ynglena?, mamman verkar vakta dom nu och dom är mest nere vid gruset och simmar runt. Pappan är också där.:), kan man byta lite av vattnet eller kommer ynglena sugas upp?, det börjar bli smutsigt i akvariumet.
#7 - 23 juni 2009 16:44
Du kan byta vatten som vanligt, men sug isf uppe vid ytan. Om föräldrarna låter dig göra det dvs;).
#8 - 27 juni 2009 20:25
ansjo skrev:
Du kan byta vatten som vanligt, men sug isf uppe vid ytan. Om föräldrarna låter dig göra det dvs;).

Okej, nu har ynglena försvunnit, men jag har inte bytt något vatten ännu.. Men honan har lagt nya ägg så nu får jag hoppas på att dom överlever. :)

Annons