Äggen blir uppätna!!!

#1 - 14 februari 2007 14:11
Jag har två hantelciklider och dom har nu fått ägg för tredje gången på två veckor. dom blir uppätna på ca en dag.
Hur ska jag göra för att det ska bli yngel???
Ska jag köpa ett annat akvarium och lägga i dom,, i så fall ska man ta med honan lr hanen?? lr ingen av dem,,
Snälla svara innan dom blir uppätna igen.
#2 - 14 februari 2007 16:01
Är det dom själva som äter upp dom eller finns det andra som gör det.
Jag hade 5 VF som gick i samma akvarie.
Så fort det blev rom så vaktade paret som tusan, det small högt i akvariet när dom var igång.
Men det var svårt att hålla emot dom övriga 3.
#3 - 14 februari 2007 16:15
Jag har aldrig sett när någon äter av äggen, men jag misstänker att det e dom,, för om någon annan åker i närheten så annfaller dom.
Men det går fort när äggen försvinner,, jag kollade till akvariet så att allt var bra,, men 15min senare kom jag tillbaks och såg att alla ägg var borta. alltså förra gången, äggen finns fortfarande kvar.
#4 - 20 februari 2007 15:40
Har samma problem med min aquaidens metae, ett av paren jag har har lekt 5 gånger och alla gånger så har dom blivit uppätna, av vilka har jag aldrig sett. För två dar sen satte jag över dom i ett mindre kar och det verkade som dom började uppvakta varandra igårkväll.. äggläggingröret framme etc. Så förhoppningsvis så har jag ägg nu då jag kommer hem.

I samband med med att jag flyttade över paret till det mindre karet så blev det rymligare i det stora och då passade ett ungt blåciklidpar att lägga rom igårkväll... :)
#5 - 20 februari 2007 18:53
Har du nattaktiva fiskar, och har du i så fall en nattlampa tänd? Ta bort äggen ska man nog helst inte göra, dels för att nog ynglen kan bli sämre yngelvårdare själva då, och det sliter på paret, då de börjar leka fort igen om äggen försvinner, och hanen kan dessutom bli aggressiv mot honan.

Att äggen försvinner kan kanske också bero på att det är två honor.
#6 - 20 februari 2007 22:12
i mitt fall så är jag då 99.9% säker på att det inte är två honor. har moonlightbelysning på nattetid samt att jag har diodlampor som riktar mot lekplatsen.

Har en massa ungfisk som nog stressar föräldrarna, det är vad jag iaf tror gör så att antingen de själva äter upp äggen eller att nån anna firre gör det. Sen så har inga av mina fiskar som är rätt så unga haft yngel förut så det kan nog ta ett par ggr innan de har fått in "rätta knycket".

Metae paret som jag lyfte ut till det mindre karet misslyckades i leken... honan blev nog lite stressad. Men blåcikliderna i det stora karet har kvar kakan. Flyttade över ytterligare ett par stycken fiskar till lilla karet så att blåciklidparet får det lite lugnare nu.
#7 - 20 februari 2007 22:19
Testa att sätta ett plastnät över så dom inte kommer åt äggen. Detta brukar också stärka banden till yngelna när äggen kläcks
#8 - 4 mars 2007 16:22
jag testade att flytta över dem till ett mindre akvarium där dom kunde leka helt ostörda, men äggen blev ändå uppätna efter två dagar.
Men ja undrar hur länge föräldrarna måste kvar i akvariet för att det ska bli några yngel???

Annons