Hej
Att ta bort rommen bygger nog bara på problemet med att de äter upp den, för det är troligtvis så proffisionella odlare har gjort under lång tid, för att få dem att leka snabbt igen, vilket nog gör att ynglen själva får svårare att lära sig yngelvård, eftersom de aldrig fått lära sig av sina föräldrar hur de ska göra. Dessutom tror jag det tar onödigt mycket på deras kraft, att ta rommen, så de "tvingas" leka så snabbt igen. Stora ciklider behöver ofta ett antal gånger på sig innan de lär sig, och se´n måste man ha ett par som trivs ihop också. Tvångsgifte är inte så lyckat, vare sig bland människor eller fiskar. Det problemet kanske inte du har, eftersom du tydligen har fler, som de kunde välja bland. Minst 6 stycken är ett bra antal, för att man ska ha hyfsad schans att få ett bra par. En annan anledning till att de äter upp det, kan vara att de andra scalarerna stör dem. Sälj de andra, så paret får mer lugn och ro, så kan det gå bättre.
Jag hade ett bra par som vaktade ynglen bra, men så dog honan, och jag köpte en ny, vildfångad. Det dröjde länge innan de lekte, och när de väl gjorde det, gav sig honan på hanen, innan ynglen skulle bli frisimmande, och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann. Så de kom inte så bra överens.
MVH Micke