ägg (paletter)

#1 - 16 augusti 2005 12:49
[font=Arial Black]Nu så har jag sett att min palettciklid honan lagt ägg![/font]
[font=Arial Black](Hon puttsar dom hela tiden) [/font]
[font=Arial Black]Jag kan se dom om jag använder f-[/font]
[font=Arial Black]cklampan.Men jag är orolig att dom inte är befruktade![/font]
[font=Arial Black]Lägger honan ägg och sen ska hanen befuckta dom??[/font]
[font=Arial Black]han verkar inte vara specielt intresserad av äggen men han vaktar plattsen sådär noga hehehe.....[/font]
[font=Arial Black]Honan är föresten lite konstig för iblad så lämnar hon grottan Oo simmar till andra sidan akvariet (det finns ett kocosnötskal där)så försöker hon locka till sig hanen Oo vil para sig med han igen, när hon redan har lagt ägg på en annan plats! (men det verkar hon ha slutat med nu) Hur många dagar tar det innan dom kläcks???[/font]

[font=Arial Black]ps. Hanen har var inte specielt färgran under leken(det var bara hans rygg Oo bakfena som fick färg)medans honan har blivit gör färglad.[/font]
#2 - 16 augusti 2005 16:39
vilken färg har äggen ?

ägg för visa fiskar blir vita om dom är obefruktade.
#3 - 16 augusti 2005 17:23
För det mesta tar det några gånger för fiskar innan dom får en kull, som dom klarar, för dom är ju nybörjare. Men har dom väl börjat så kommer dom fortsätta så bli inte ledsen om det inte blir något denna gången!
#4 - 16 augusti 2005 18:27
Palettägg är vitaktiga även om de är befruktade.
#5 - 17 augusti 2005 11:51
Dom är lite mörkvita , men är det så att honan lägger ägg och sen lockar hon till sig hanen för att han ska befruckta dom? Hon la äggen i förrgår så när kommer dom Oo kläckas? (om dom gör dee) Villken färg SKA dom ha om dom är befrucktade dåå?
#6 - 17 augusti 2005 21:08
Dom är säkert befruktade.Låt dom vara ifred i någon vecka så kommer det att krylla av små embryon.
Fredrik
#7 - 18 augusti 2005 07:37
Tyvär så gick det inte så bra!.....Honan åt upp dom äggen asså , men det kanske hon gjorde för det var första gången. vi får hoppas att det går bra nästa gång. men hur lång tid brukar det ta till nästa gång dom leker??
#8 - 18 augusti 2005 18:18
Åt upp.Hmmm det är inte så att dom kläckts.Min hona brukar flytta dom nykläckta med munnen.Man ser dom knappt när dom är nykläckta.Som sagt låt dom vara ifred några dagar och se vad som händer.
Fredrik
#9 - 18 augusti 2005 18:50
Har dom lekt en gång och inte lyckas första gångerna, så leker dom igen efter några dagar. Men var lite vaksam på deras beteende, har hört att det kan bli lite bråkigt mellan dom om bara en vill leka. Då får du plocka bort den ena ett litet tag så dom lugnar ner sig. Nån vecka eller så.....?
När dom har lagt sina ägg så tar det ca 14 dagar innan dom kläcks.
#10 - 19 augusti 2005 00:47
Paletten

har själv problem med yngel de la en kull för ca 1,5
månad som försvann snabbt,sen men sen har det inte hänt mer,hanen verkar inte vara intresserad, å sedan
ett par större inköpta acistrus tog över hans "grotta"
verkar han ännu mera butter,
kanske en hona till skulle göra susen eller en hane?
#11 - 20 augusti 2005 08:05
Är nog bättre att stoppa i några fler grottor.Paletterna kan ju vara lite aggro mot fiskar av samma art.
Fredrik
#12 - 20 augusti 2005 08:31
Ja kollade i grottan och där fanns inga ynyel. Jag såg när hon åt uppäggen.

Annons