ägg igen

#1 - 1 januari 2010 18:13
mina blåciklider har lagt ägg igen. förra gången dom la ägg var på julaftonen men tyvärr var äggen borta dagen efter. så min fråga är hur ofta (tätt) kan dom få ägg??
#2 - 3 januari 2010 18:08
ingen som vet??
#3 - 3 januari 2010 18:27
Om äggen försvinner kan de leka ofta, kanske med en eller par veckors mellanrum, vilket inte är så bra, eftersom det tar på honans krafter att producera ägg så ofta, vilket nog kan leda till att hon växer dåligt, eller t.o.m magrar av. Råkade ut för det med en discushona, de lekte med några veckors mellanrum under en period, till slut magrade hon av och dog, men hanen magrade inte. Så det bästa är ju att de kan behålla äggen och ynglen, så att de inte leker med en gång igen. Leker de ofta och du har två akvarier, kan du sära på dem under en tid, så att honan kan vila upp sig.
#4 - 3 januari 2010 18:33
ok. tack så mycket. Hur lång tid tar det för äggen att kläckas??
#5 - 3 januari 2010 19:19
Ca tre dagar, se´n ytterligare ca 5-7 dagar tills de blir frisimmande.
#6 - 3 januari 2010 19:44
Om det är första gången som dom har lagt ägg så kan det ta ett tag för dom innan dom lyckas.
Mina har jag haft i flera år och dom har aldrig lyckats mer än ett par dagar efter dom har blivit frisimmande.
Jag får alltid ta bort några (Om jag vill ha några kvar) och lägga dom i ett yngel kar.
Har 3st nu från förra som har växt till sig riktigt bra nu. dom är ca 3-4cm
Jag testade även innan jag tog bort dom från föräldrarna att ge dom Mikrovit för att jag trodde att dom inte fick i sig tillräkligt med näring i från vanligt flingfoder.
Och det gjorde att dom kanske levde en vecka längre. :p
Bäst är att slänga ner dom i ett yngelkar så fort dom har blivit frisimmande. Om man vill ha några till alltså. :D
#7 - 6 januari 2010 15:00
ynglen var tyvärr borta när jag tände igår..snyft..
Får hoppas det går bättre nästa gång.
#8 - 6 januari 2010 15:29
Om du har släckt på nätterna är det viktigt att du inte har några nattaktiva fiskar, som många malar, t.ex.

Annons