ägg

#1 - 25 november 2004 14:49
Mina bolivanska fjärilsciklider har lagt rom på en sten.Vad ska jag göra?.Vi har 370l med 6skalarer 2 discus 5fjärilsciklider 2 molly.
#2 - 25 november 2004 17:30
ingeting. låt naturen ha sin gång.
Klarar fjärilscikliderna att hålla hoten borta
och inte käka upp rommen är det stor sannolikhet
att du får fin avkomma.Du skall ABSOLUT INTE
röra eggen på något vis. Gör regelbundna
vatten byten , ca 30% och kläck artemia i fall
äggen kläcks.

/Baggen
#3 - 25 november 2004 17:52
Okej,men om det blir yngel ska dom gå kvar i karet ?
#4 - 25 november 2004 23:42
jupp , låt dom gå kvar , du har tillräckligt med utrymme
att driva upp en kull fjärilsciklider,
dom bör dock separeras när dom har blivit
"självständiga" så att det inte blir platsbrist.
Fjärilciklids ägg brukar föräldrarna äta upp
när ljuset tänts den andra dagen efter läggning.

lycka till!

/Baggen
#5 - 26 november 2004 22:15
Tack, nu ligger dom i en gropp och splattrar,artemian kläcks i morgon.Ska jag bara spruta ner artemian i groppen?
#6 - 27 november 2004 00:02
Hej

Den bolivianska fjärilen har förmodligen bättre yngelvård än den vanliga, då den förmodligen inte är lika hårt odlad, och odlare inte har hunnit med att ta bort äggen från paren i så många generationer.

Nej, du ska inte mata dem så länge de ligger i gropen, då lever de av sin gulesäck. Du ska börja mata dem när de börjar simma.

MVH Micke
#7 - 27 november 2004 10:51
Hur länge ska ynglen gå kvar med sina föräldrar?Blir dom inte mat åt skalarerna?
#8 - 28 november 2004 11:35
Jag tycker att du kan flytta en del av ynglen om du kan göra det smidigt. Det är enklare att sköta matningen av dessa. Men ta inte alla för då kan du jaga på en ny lek vilket kan, i värsta fall, ta död på honan. Självklart ska du samtidigt även mata de som är kvar i det stora akvariet.
Använd en slang eller ett smalt rör som du suger upp artemian i. Sen för du ned röret i yngelsvärmen och släpper artemian.

Lycka till!!

Annons