agassizii och cacatuoides i samma kar?

#1 - 9 november 2007 16:24
[SIZE=3][COLOR=Green][FONT=Comic Sans MS]jag har ett relativt litet akvarium där jag redan har två apistogramma agassizii, en ancistrus[/FONT][/COLOR][/SIZE] [COLOR=Green][SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]och ett antal gröna neontetror inrättade. nu har jag blivit sugen på att släppa ned apistogramma cacatuoides också, är det möjligt:confused::confused::confused:
det finns rätt många ställen för dem att bilda revir på
[/FONT][/SIZE]
[/COLOR]
#2 - 9 november 2007 16:42
hur många liter är karet på?
#3 - 9 november 2007 16:48
Att para ihop olika Ap sorter är lite av ett lotteri. Ett exempel från min 400 liters burk.
Jag har Apistogramma steindachneri (AS), Apistogramma baenschi (AB) och Apistogramma nijsseni (AN).

AN hannen jagar AB hannen så fort den kommer inom synhåll. AS hannen bryr sig däremot ingen om och han bryr sig inte om de andra hannarna.

Varför är det så här? Jo, tittar man på ursprung kan man konstatera att AB och AN är Peruaner, kommer med andra ord från samma område och har en liknande kroppsform. AS däremot kommer från ett annat område och har en annan kroppsform och en fenuppsättning som inte liknar Peruanerna.

Så utifrån min högst amatörmässiga men dock praktiska erfarenhet så passar nog inte Agassizii och Cacatuoides så bra ihop. Välj hellre Apistogramma borellii eller Apistogramma hongsloi, dom kommer från ett annat geografiskt område och har en avvikande kroppsform och andra typer av fenor jämfört med dina Agassizii.

Vill påpeka ytterligare en gång. Detta är ingen sanning! Det är mina personliga iakttagelser. Men det vore roligt om det finns någon på Zoopet som antingen kan bevisa att jag har fel eller kanske har kommit till samma slutsats.
#4 - 9 november 2007 17:05
Jag hade Kakadua och Regnbåge ihop och det gick skitbra :)
I ett 150L kar
#5 - 9 november 2007 18:18
[SIZE=3][COLOR=Green][FONT=Comic Sans MS]jag har ett relativt litet akvarium där jag redan har två apistogramma agassizii, en ancistrus[/FONT][/COLOR][/SIZE] [COLOR=Green][SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]och ett antal gröna neontetror inrättade. nu har jag blivit sugen på att släppa ned apistogramma cacatuoides också, är det möjligt:confused::confused::confused:

det finns rätt många ställen för dem att bilda revir på

[/FONT][/SIZE]
[/COLOR]

Eftersom du säger själv att karet är rätt litet så skall du nog låta bli, en apistogramma hona behöver ett revir på c:a 25 cm i diameter, hanen mångdubbelt större, det kommer inte finnas plats i ett litet kar för två arter....men väl flera agasissihonor kanske, de är poligyna (haremsbildande) så det borde funka.:D
#6 - 9 november 2007 22:46
tummen skrev:
Eftersom du säger själv att karet är rätt litet så skall du nog låta bli, en apistogramma hona behöver ett revir på c:a 25 cm i diameter, hanen mångdubbelt större, det kommer inte finnas plats i ett litet kar för två arter....men väl flera agasissihonor kanske, de är poligyna (haremsbildande) så det borde funka.:D

[COLOR=Green]jag vet att de är haremruvare så jag tänkte skaffa några fler honor tills jag fick reda på att det finns ett asstort underskott av honor i handeln och att de oftast säljs parvis. detta gör att de honor som finns är dyra. jag fick betala 130:- för min, och detta med studentrabatt.[/COLOR]
#7 - 10 november 2007 08:06
Oj, och jag som fick med en extra hona för att den såg så risig ut...
#8 - 12 november 2007 19:37
Emmma skrev:
Oj, och jag som fick med en extra hona för att den såg så risig ut...

[COLOR=Green]det är ju egentligen jävligt mysko att det är ett underskott på honor när de ju är haremruvare. det borde ju snarare finnas fler honor?!?[:-84][/COLOR]
[COLOR=Green]jag förstår inte:confused::confused:[/COLOR]

Annons